van der Horst

Rally van Sardinië: Winst voor Ogier – Hyundai op 2 en 3

Ogier-Ingrassia - VW Polo R WRC
Ogier-Ingrassia - VW Polo R WRC
Op de slotdag moesten de rijders nog twee kleine lussen van telkens twee korte KP’s afwerken met als slot de Power Stage voor de nog resterende 3, 2 en 1 punten. Ogier mocht in zijn Volkswagen Polo na de problemen van Paddon (Hyundai i20) aan de leiding vertrekken met 2min13 op de Nieuw-Zeelander, 3min25 op de Noorse Citroën-rijder Mads Östberg en 3min57 op Neuville. Die kon ondanks de vele problemen toch nog naar de vierde plaats oprukken, mede dankzij het feit dat ook andere rijders zoals Latvala, Tanak, Mikkelsen op een bepaald ogenblik in de wedstrijd ook in de problemen kwamen.
Ogier-Ingrassia - VW Polo R WRC
Ogier-Ingrassia - VW Polo R WRC
De  omgekeerde volgorde van de tussenstand fungeerde als startorde op de slotdag, voorafgegaan door de wagens die opnieuw startten via Rally 2.
Op de eerste KP gebeurde het onverwachte. De Noor Mads Östberg verloor een oorplug, wou die opnieuw op de goede plaats steken, maar ging van de baan en verspeelde een minuut. Ogier won de KP voor Neuville die zodoende op de derde plaats kwam postvatten, een tweede podium van het seizoen kwam in zicht voor onze landgenoot.

Een KP later, door de meesten gebruikt om de Power Stage voor te bereiden over dezelfde wegen, moest de Noor Östberg opnieuw zwaar incasseren door falende remmen en andermaal moest hij een plaats afstaan aan de Brit Evans die hierdoor kon doorschuiven naar de vierde plaats, maar wel op meer dan een minuut van de Neuville die nu volop voor de punten van de derde plaats ging. We zagen geen verschuivingen tijdens de op één na laatste KP terwijl de piloten zich opmaakten voor de afsluitende Power Stage.

Mads Östberg - Citroën DS 3 WRC
Mads Östberg - Citroën DS 3 WRC
Deze werd volledig overheerst door Volkswagen en gewonnen door Ogier voor teammaats Latvala en Mikkelsen. Hierdoor scoort de regerende wereldkampioen opnieuw de volle pot en wordt het verschil met de concurrentie opnieuw een pak groter.

Toch nog vermelden dat de verrassing van deze rally de Nieuw-Zeelander Hayden Paddon is die niet met de laatste evoluties op zijn Hyundai onderweg was en voor de eerste maal kennis maakte met de paddle shift. Paddon, die destijds zijn eerste kilometers afmaalde in WRC voor het Belgische Symtech Racing met een Subaru, onderhoudt nog steeds zeer goede contacten met België, gezien het team van ondermeer Dirk Van der Sluys ook via WinmaX de Kiwi van remmen voorziet.

Hayden Paddon - Hyundai i20 WRC
Hayden Paddon - Hyundai i20 WRC
In de tussenstand doet tweevoudig wereldkampioen Sebastien Ogier (133) een gouden zaak en heeft nu bijna het dubbele puntensaldo op Ostberg (67) die ondanks zijn pech toch Mikkelsen (64) verdringt van de tweede plaats. Neuville (50) gaat van de achtste naar de zesde plaats terwijl Meeke (47) een duik neemt van vier naar zeven en Latvala (56) opnieuw een plaatsje goed maakt en momenteel post vat op de vierde plaats.

De rally van Italië was de zesde proef van het kampioenschap op een totaal van dertien. Nu reeds heeft Volkswagen-rijder Ogier na vier zeges een voorsprong bijeen gesprokkeld van 66 punten. Als je weet dat een rally maximum 28 punten oplevert dan zijn de cijfers duidelijk. De Fransman heeft na zes proeven een voorsprong van meer dan twee rally’s. Indrukwekkend.

Foto's: Willy Weyens - WRC.com
 
1.1FRAS. OGIER4:25:54.3  
2.20NZLH. PADDON4:28:59.7+3:05.4+3:05.4
3.7BELT. NEUVILLE4:30:16.8+1:17.1+4:22.5
4.5GBRE. EVANS4:31:29.1+1:12.3+5:34.8
5.4NORM. OSTBERG4:33:44.4+2:15.3+7:50.1
6.2FINJ. LATVALA4:34:01.0+16.6+8:06.7
7.38UKRY. PROTASOV4:40:52.0+6:51.0+14:57.7
8.48ITAP. ANDREUCCI4:40:57.6+5.6+15:03.3
9.45CZEJ. KOPECKY4:43:36.0+2:38.4+17:41.7
10.12AREK. AL QASSIMI4:45:06.3+1:30.3+19:12.0



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rally Championship op zondag 14 juni 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally van Italië.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons