van der Horst

Rally van Zweden: Geen kruid gewassen tegen ontketende Sébastien Ogier en diens VW Polo R WRC

Sébastien Ogier / Ingrassia - VW Polo R WRC
Sébastien Ogier / Ingrassia - VW Polo R WRC
Deze wedstrijd zal de geschiedenisboeken ingaan als de eerste waarin twee niet-Scandinaven strijden om de overwinning met een zege voor Volkswagen in de tweede rally van het Duitse merk en dit na een eerdere tweede plaats in de Monte Carlo. De beide Fransmannen waren duidelijk de beste schaatsers in deze superspectaculaire race. Eerder had Loeb met de Citroën Xsara in 2004 deze sneeuwrally reeds gewonnen. Ogier wordt dus de tweede niet-Viking die deze supersnelle en zeer technische wedstrijd op zijn palmares schrijft.
Sébastien Ogier
Sébastien Ogier
Sébastien Ogier, twee jaar geleden nog de luitenant van Loeb, heeft afgelopen weekend een mooie sportieve revanche genomen op zijn ex-ploegmaat. De wegen van beide Fransen gingen uit elkaar nadat Ogier eind 2011 een contract ondertekende bij Volkswagen. In 2010 en 2011 won Ogier reeds zes WK rally’s voor Citroën. Door de overstap richting Volkswagen moest hij wel een volledig seizoen aan de slag in de Škoda Fabia S2000. Maar zijn geduld werd in 2013 reeds vroeg beloond met twee fantastische rally’s op rij.   

En wie dacht dat Ogier op de slotdag met een geruste voorsprong de Power Stage zou afwerken, was eraan voor de moeite. Zelf hadden we het ook niet verwacht, maar de Franse kannibaal pakte de volle puntenpot. Winst in de Rally van Zweden en nog drie extra punten tijdens de Power Stage die hij won voor ploegmaat Latvala en Ford-rijder Østberg. Loeb opende nog vandaag het offensief en won de eerste drie KP's van de slotdag, maar het gat dicht rijden zat er niet in voor de negenvoudige wereldkampioen.

Sébastien Loeb - Citroën DS3 WRC
Sébastien Loeb - Citroën DS3 WRC
"Ik reed zo hard als ik kon! Maar op een proef als Finnskogen kun je niet veel tijd goedmaken. Ik hield de druk er bij Ogier op door op deze manier te rijden, maar er mag gezegd worden dat hij een perfecte race reed. Ik denk dat ik de rally donderdagochtend tijdens de kwalificatie verloren heb. We hadden besloten de set-up te veranderen, maar die werkte niet waardoor het gat gedurende de eerste dag groter werd. Daarna reden we gelijk aan Sébastien Ogier, maar toen was het al te laat. Mijn felicitaties voor hem en zijn team voor deze eerste overwinning. Ze hebben dit weekend een vlekkeloze prestatie neergezet," aldus Sébastien Loeb.

Ook Mikko Hirvonen had beloofd om, na zijn sortie tijdens de eerste lange proef van de tweede wedstrijddag, alsnog zijn zinnen te zetten op de Power Stage, maar hij werd pas vierde. De Fin keeer dus puntenloos huiswaarts. Ook Sordo scoorde niet voor Citroën en reed zich de laatste dag vast in een bandenmuur.

Sébastien Ogier - VW Polo R WRC
Sébastien Ogier - VW Polo R WRC
En zodoende komt Ogier nu alleen aan de leiding in de tussenstand met drie punten voorsprong op zijn landgenoot en ex-ploegmaat Loeb die we nu in theorie enkele maanden niet gaan zien in het WRC. Østberg volgt reeds op 22 punten. Citroën staat wel nog steeds aan de leiding bij de constructeurs, maar Volkswagen is genaderd tot op 2 punten.

"Ook ik wil de winnaars van deze rally graag feliciteren met een perfecte prestatie. Het geeft ons een beeld hoe zwaar dit seizoen, dat pas net begonnen is, gaat worden. Onze prestatieniveaus lagen in lijn met onze doelstellingen, maar vanaf nu moeten we foutvrije rally's gaan rijden als we overwinningen willen gaan halen," concludeerde Yves Matton, hoofd van het Citroën Racing Team.

Ford-rijder Østberg vocht met de tweede Volkwagen Polo van Latvala een verbeten strijd uit voor de laagste podiumtrede. Die werd uiteindelijk beslecht in het voordeel van de Noor met een verschil van zes luttele seconden. Met Volkswagen, Citroën en Ford kregen we dus drie verschillende merken op het podium.

Thierry Neuville - Ford Fiësta RS WRC
Thierry Neuville - Ford Fiësta RS WRC
Thierry Neuville reed een knappe wedstrijd en stevende af op een zesde plaats. Tot merkgenoot Novikov op de laatste dag iets te hard in een bocht dook en overkop ging. Zodoende kon onze landgenoot opschuiven naar de vijfde plaats en dat is verdiend na zijn pech in de Monte Carlo. Neuville bleef de meerdere van onder meer Hänninen, Prokop en Henning Solberg.

Bij Volkswagen moeten ze geweten hebben dat hun product goed was. De VW Polo R WRC was reeds zeer goed in de Rally van Monte Carlo en uitmuntend in Zweden. Twee wedstrijden met een pak ijs en sneeuw. Het is nu afwachten of het Duitse merk ook op gravel en onverhard even goed uit de hoek kan komen. Met Ogier en Latvala hebben ze in ieder geval twee toppers in huis die nu reeds titelambities mogen koesteren. De volgende afspraak is in Mexico van 7 tot 10 maart.

Stand rijderskampioenschap

1 S. Ogier, 46 punten / Volkswagen
2 S. Loeb, 43 / Citroën
3 M. Østberg, 24 / Ford
4 D. Sordo, 15 / Citroën
5 JM Latvala, 14 / Volkswagen
6 M. Hirvonen, 12 / Citroën
7 M. Prokop, 12 / Ford
8 B. Bouffier, 10 / Citroën
9 T. Neuville, 10 / Ford
10 J. Hänninen, 8 / Ford

Stand constructeurskampioenschap

1 Citroën Total Abu Dhabi WRT, 57 punten
2 Volkswagen Motorsport, 55
3 Qatar M-Sport WRT, 31
4 Abu Dhabi Citroën Total WRT, 15
5 Lotos WRC Team, 12
6 Qatar WRT, 10

Foto's: Willy Weyens & Racing Intl. Photo




Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rally Championship op zondag 10 februari 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Sweden.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons