van der Horst

Reglement Elektrisch GT krijgt vorm

Porsche Taycan Prototype
Porsche Taycan Prototype
Tijdens een meeting van de FIA heeft men meer details vrijgegeven betreffende het nieuwe elektrisch GT-kampioenschap, afgekort eGT, waarvoor de goedkeuring gegeven werd tijdens de vorige vergadering in oktober. Op die laatste meeting werd beslist dat de wagens wat prestaties betreft op het niveau zullen komen van de huidige GT3's. Ook werd 2023 als doel gesteld voor de start van dit kampioenschap. Daarnaast ligt er ook al een format klaar om mee te debuteren.
  • Skylimit Events
Zo zal de race 40 minuten duren, waarbij er een verplichte pitstop zal afgewerkt worden en waarbij de batterijen met een snellader opgeladen worden. Hiermee willen men de batterijen tot 60 procent opladen in drie a vier minuten tijd. Qua teams mikt men voor de eerste twee seizoenen van 2023 op een aantal van zeven, die ieder twee wagens zullen inzetten. Vanaf 2025 wil men dit aantal optrekken naar tien. De evenementen zelf bestaan uit zes manches op twee continenten om daarna in het volgende seizoen richting acht evenementen op drie continenten te gaan. Langs constructeurszijde kan het toch al op bijval rekenen van Porsche en Audi.

Op dit moment werd er nog geen promotor aangeduid, terwijl dit het plan was om dat al vast te leggen tijdens deze vergadering. Daarom besloot de FIA de termijn voor promotors om zich aan te melden te verlengen tot het begin van 2021. Het zou gaan over een exclusief vijfjarig contract. 

Foto: Porsche AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op donderdag 17 december 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons