van der Horst

Renault schaart zich achter eSports

Renault Sport Team Vitality
Renault Sport Team Vitality
Renault heeft bekendgemaakt dat het als eerste constructeur een eSports-team gaat steunen. Daarvoor gaat het samenwerken met het Franse Team Vitality onder de naam Renault Sport Team Vitality. De focus zal dit jaar voornamelijk liggen op de Rocket League (voetbal met wagens), maar er zijn al gesprekken om in de toekomst ook te focussen op Formule 1 in een officiële eSports Series. Daarnaast zal het team toegang krijgen tot de Renault-fabriek en zullen zij de kans krijgen om te trainen met piloten. Dat eSports in de lift zit, is al langer geweten. Het concept heeft aan populariteit gewonnen door de jaren heen en is echt een big business geworden. Daar maken constructeurs en kampioenschappen nu ook gebruik van.
Wolfgang Reip
Wolfgang Reip
Dat eSports nu ook begint te groeien in de motorsport, is een feit. Constructeurs als McLaren organiseerden vorig jaar de “World’s Fastest Gamer”-wedstrijd. Hoofdprijs: een contract bij McLaren als simulatiepiloot. Ook kampioenschappen springen echter mee op de virtuele kar. Naast topkampioenschappen als de Formule 1 en WRC, die hun eigen eSports Series opstarten met hun games, zijn er ook kampioenschappen die hun naam verlenen aan een Simracing platform. Niet alleen gamers, maar ook piloten vinden hun weg naar deze platformen, onder andere Nicki Thiim, Rubens Barrichello en Steve Claeys vindt men daar geregeld terug. De meest bekende Belgische piloot/gamer is toch wel Wolfgang Reip. Hij kreeg zijn kans bij Nissan dankzij hun “From gamer to racer”-initiatief.

Steve Claeys
Steve Claeys
Maar waarom is het concept van eSports zo interessant voor piloten en constructeurs? We vroegen het aan Steve Claeys: “Het is eerst en vooral een zeer goedkope manier om wagens, set-up's en piloten te testen zonder fysieke risico’s of schade aan de wagen. Uiteindelijk kan je 10 keer zoveel testen in de virtuele wereld aan een fractie van de prijs. Voor piloten moet racen een automatisme zijn en dit vraagt oefening. De hersenen maken geen verschil tussen virtueel of echt racen. Je kan perfect op veel vlakken trainen, maar er zijn beperkingen, want het blijft wel een simulatie. De stap naar het echte werk wordt door de training kleiner.” Of wij nog veel gamers gaan zien doorstromen naar het profcircuit betwijfelt Claeys. “Je hebt 3 dingen nodig om succesvol te zijn. Talent op de baan, talent naast de baan en financiële middelen. Het virtuele gedeelte gaat enkel op zoek naar talent op de baan. Zolang er geldschieters worden gevonden, rolt de bal, maar als dit stopt, is het hele verhaal over. Het staat echter buiten kijf dat simracing op dit ogenblik een meer dan goede voorbereiding kan vormen voor de racerij op echt asfalt. Bovendien kunnen gamers zich op deze manier tonen, zonder per se grote investeringen te hoeven doen.”

Foto's: Team Vitality - Georges de Coster - Steve Claeys



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Varia op donderdag 15 februari 2018.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons