Renault schaart zich achter eSports
Maar waarom is het concept van eSports zo interessant voor piloten en constructeurs? We vroegen het aan Steve Claeys: “Het is eerst en vooral een zeer goedkope manier om wagens, set-up's en piloten te testen zonder fysieke risico’s of schade aan de wagen. Uiteindelijk kan je 10 keer zoveel testen in de virtuele wereld aan een fractie van de prijs. Voor piloten moet racen een automatisme zijn en dit vraagt oefening. De hersenen maken geen verschil tussen virtueel of echt racen. Je kan perfect op veel vlakken trainen, maar er zijn beperkingen, want het blijft wel een simulatie. De stap naar het echte werk wordt door de training kleiner.” Of wij nog veel gamers gaan zien doorstromen naar het profcircuit betwijfelt Claeys. “Je hebt 3 dingen nodig om succesvol te zijn. Talent op de baan, talent naast de baan en financiële middelen. Het virtuele gedeelte gaat enkel op zoek naar talent op de baan. Zolang er geldschieters worden gevonden, rolt de bal, maar als dit stopt, is het hele verhaal over. Het staat echter buiten kijf dat simracing op dit ogenblik een meer dan goede voorbereiding kan vormen voor de racerij op echt asfalt. Bovendien kunnen gamers zich op deze manier tonen, zonder per se grote investeringen te hoeven doen.”
Foto's: Team Vitality - Georges de Coster - Steve Claeys
Tweet