van der Horst

Road America: Eindelijk raak voor Dries Vanthoor in IMSA

Dries Vanthoor en Philipp Eng
Dries Vanthoor en Philipp Eng
Het heeft zeven wedstrijden geduurd, maar BMW Team RLL heeft eindelijk zijn eerste overwinning van het seizoen te pakken. Het team eindigde zelfs met een heuse 1-2, waarbij Philipp Eng en Dries Vanthoor het haalden van Sheldon Van der Linde en Marco Wittmann. BMW wist de kop te grijpen na een perfect uitgevoerde pitstop in het laatste uur. Het feest werd zelfs compleet voor het Beierse merk, nadat men ook de zege behaalde in de GTD Pro-klasse.
BMW M Team RLL - BMW M Hybrid V8
BMW M Team RLL - BMW M Hybrid V8
De wedstrijd in Elkhart Lake kende de nodige chaos, met maar liefst vijf neutralisaties, maar de laatste bleek bijzonder gunstig voor BMW. Terwijl Team RLL een uur voor het einde de pits opzocht, ontstond er een incident tussen de Porsche Penske Motorsport #7 en de Cadillac van Wayne Taylor Racing #10, net iets meer dan een halfuur voor het einde. Waar de rest van het veld zijn pitstop nog moest maken, bleven beide BMW’s op de baan. Dat leverde hen als het ware een vrijgeleide naar de koppositie — en uiteindelijk naar de overwinning. Het betekende de eerste zege voor BMW sinds Indianapolis vorig jaar, en meteen ook de eerste voor Dries Vanthoor op Amerikaanse bodem. De Meyer Shank Racing with Curb-Agajanian Acura #93 van Nick Yelloly en Renger van der Zande maakte het podium compleet.

Grootste pechvogel van het weekend was Porsche. Nadat beide wagens gepasseerd werden door de Acura #93, wist ook de Cadillac van Whelen de vierde plaats af te snoepen van het Duitse merk. De Porsche #6 eindigde uiteindelijk als vijfde, terwijl de #7 terugviel naar de elfde plaats vanwege een stop-and-hold-penalty van 60 seconden na de aanvaring met de Cadillac. Opvallend was de zesde plek van de Aston Martin Valkyrie van het Aston Martin THOR Team — hun beste resultaat tot nu toe.

Paul Miller Racing - BMW M4 GT3 Evo
Paul Miller Racing - BMW M4 GT3 Evo
In GTD Pro werd het een ware benzinestrijd, waarbij ook Porsche aan het kortste eind trok. De AO Racing Porsche leek op koers te liggen voor de zege, tot de iconische “Rexy” op een kwartier van het einde onverwacht de pits in moest voor extra brandstof. Daardoor erfde de Paul Miller Racing BMW van Neil Verhagen en Madison Snow de leiding, en die gaven ze niet meer uit handen. Ze hielden de Ford Multimatic Motorsports #64 van Sebastian Priaulx en Mike Rockenfeller achter zich, die op hun beurt de DragonSpeed Ferrari van Albert Costa en Giacomo Altoé probleemloos voorbleven. Frédéric Vervisch en Christopher Mies finishten als vijfde in de andere Ford Multimatic, terwijl AO Racing teleurstellend terugviel naar een achtste plek.

In GTD ging de overwinning naar de Triarsi Competizione Ferrari van Onofrio Triarsi en Kenton Koch. Zij haalden het van de Forte Racing Lamborghini van Misha Goikhberg en Mario Farnbacher, met de Conquest Racing Ferrari van Manny Franco en Daniel Serra als derde. In LMP2 boekte AO Racing zijn tweede overwinning op rij met PJ Hyett en Dane Cameron. Zij bleven Inter Europol Competition — met Jeremy Clarke en invalrijder Connor De Phillippi — voor. Steven Thomas en Mikkel Jensen vervolledigden het podium voor TDS Racing.

Foto's: IMSA - BMW M Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 3 augustus 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Road America.
  • LTF

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons