van der Horst

Rolex 24: Dries Vanthoor pakt pole voor BMW

Dries Vanthoor
Dries Vanthoor
Dries Vanthoor heeft de polepositie voor de Rolex 24 at Daytona bemachtigd met de BMW van Team RLL. In een sessie die eerder was stopgezet door problemen met de zusterwagen, wist de Limburger in zijn allerlaatste ronde de snelste tijd neer te zetten. Vanthoor bleef daarmee de Acura van Meyer Shank Racing #93 en de Porsche Penske Motorsport #7 voor. Ondertussen zorgden de Fords in GTD Pro met de twee snelste tijden voor een verrassing, terwijl United Autosports USA de snelste tijd neerzette in LMP2. In GTD liet de Wright Motorsports Porsche de concurrentie achter zich.
  • Powercars
BMW M Team RLL - BMW M V8 Hybrid
BMW M Team RLL - BMW M V8 Hybrid
De kwalificatiesessie voor de Rolex 24 at Daytona begon met tegenslag voor BMW. Sheldon Van der Linde kwam stil te staan met de #25 net voor het oprijden van de oval, wat leidde tot een rode vlag en het verlies van vijf minuten in de sessie. Omdat er geen extra tijd werd toegevoegd, moesten alle teams hun ronden binnen de resterende vijf minuten afwerken. In eerste instantie leken de Lamborghini en de Acura #60 de favorieten voor polepositie, maar een bijna-aanrijding tussen de twee wagens in de laatste ronde maakte een einde aan hun kansen. Dat opende de deur voor Dries Vanthoor, die achter hen reed en met een tijd van 1:33.895 de pole bemachtigde. Hij bleef Nick Yelloly in de Acura Meyer Shank Racing #93 voor. De tweede startrij wordt bezet door de Porsche Penske Motorsport #7 van Laurens Vanthoor en de Cadillac Whelen, terwijl de top vijf werd afgesloten door de JDC-Miller Motorsports Porsche.

Na afloop van de sessie toonde Dries Vanthoor zich tevreden: "De rode vlag maakte het lastig om de banden snel op temperatuur te krijgen, maar dit jaar lukt dat veel beter dan vorig jaar. Het voelt goed om de pole te pakken, maar de race is nog lang. Dit is slechts de eerste pagina van een dik boek, en ik ben blij dat we het verhaal op deze manier begonnen zijn."

In de GTD Pro-klasse zorgde Ford voor een verrassing. Halverwege de sessie zette Frédéric Vervisch de snelste tijd neer in de Ford Multimatic Motorsports #65, maar Mike Rockenfeller ging in de slotfase drie tienden sneller en pakte met een tijd van 1:45.523 de pole voor de Ford #64. Het is de eerste pole in de Pro-klasse voor Ford sinds de introductie van de Mustang GT3 een jaar geleden. De tweede startrij wordt gevuld door Dan Harper in de Paul Miller Racing BMW #48 en Alexander Sims in de Corvette Racing by Pratt Miller Motorsports #4. Andrea Caldarelli in de Pfaff Motorsports Lamborghini completeert de top vijf. De AO Racing Porsche, met onder andere Alessio Picariello, had nog een versnellingsbakwissel nodig voorafgaand aan de sessie. Laurin Heinrich zette de wagen op de zevende plek. Maxime Martin in de GetSpeed Mercedes start vanaf plaats elf.

Bij de LMP2’s waren de amateurs aan zet en ook hier was er felle strijd om de pole. Dan Goldburg pakte de snelste tijd met de United Autosports USA Oreca #22, waarmee hij landgenoot Ben Keating in de PR1/Mathiasen Motorsports met drie tienden versloeg. PJ Hyett leek aanvankelijk derde te worden met de AO Racing, maar verloor zijn twee snelste ronden wegens het veroorzaken van een rode vlag in de slotfase. Hierdoor schoof Nick Boulle in de United Autosports USA #2 op naar de derde plaats, met Pratt Miller Motorsports naast zich op de tweede startrij. TDS Racing completeerde de top vijf.

De GTD-klasse, de drukst bezette categorie, kende eveneens een spannende kwalificatie. Elliot Skeer behaalde de pole voor Wright Motorsports Porsche met een tijd van 1:46.634. In de laatste minuten werd het een nek-aan-nekrace, waarbij Philip Ellis in de Winward Racing Mercedes op slechts 0.018 seconden eindigde en Trend Hindman in de Wayne Taylor Racing Lamborghini op 0.024 seconden. De Korthoff Competition Motors Mercedes start als vierde, terwijl de Vasser Sullivan Lexus de top vijf volmaakt. Michelle Gatting, die samen met Sarah Bovy uitkomt in de Iron Dames Porsche, kwalificeerde zich als elfde.

Foto's: IMSA - BMW M Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op donderdag 23 januari 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • LTF

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons