van der Horst

Rolex 24: Lamborghini versus Porsche of toch een lachende derde?

AO Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
AO Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
De Rolex 24 at Daytona focust natuurlijk niet alleen op de prototypes. De GT's draaien immers al veel langer mee in Daytona Beach. Ook dit jaar belooft een spannende strijd, met zowel in GTD Pro als GTD negen merken die strijden om de eeuwige roem die deze klassieker met zich meebrengt. Vier GT-rijders zullen komend weekend de Belgische driekleur verdedigen.
GTD Pro: Lamborghini versus Porsche?
Het blijft nog altijd bijzonder, een kampioenschap dat ruimte geeft aan volledige bezettingen met professionele rijders. Die combinatie wordt in de laatste jaren steeds zeldzamer. De inmenging van de verschillende constructeurs boezemt angst in, maar vooralsnog heeft IMSA daar weinig last van. GTD Pro is dan ook razend interessant, zowel voor de deelnemers zelf als voor de liefhebbers. De grootste wijziging voor de GT's is dat GTD Pro en GTD voortaan volledig gescheiden worden: na de kwalificaties zullen beide divisies gegroepeerd aan de race beginnen en ook na een safety car starten ze afzonderlijk.

Pfaff Motorsports - Lamborghini Huracan GT3 EVO2
Pfaff Motorsports - Lamborghini Huracan GT3 EVO2
Lamborghini was tijdens de testdagen constant vooraan te vinden. Het Italiaanse merk vond voor dit jaar een nieuwe thuis bij Pfaff Motorsports, dat op zijn beurt al na één seizoen afscheid nam van McLaren. Dat de Italiaanse bolide een hoofdrol speelde, was net daarom enigszins verrassend. Al begon het team niet vanaf nul. Teammanager Steve Bortolotti vertelde aan de pers dat de andere teams van het merk hem met open armen ontvingen, de nodige info verschaften en zich lieten observeren tijdens de wintertest. Aan het stuur lijkt alleen James Hinchcliffe een zwakke schakel. De Canadese formatie behoort tot de favorieten.

AO Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
AO Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
Op basis van de testdagen vormt Porsche de grootste bedreiging, gezien de tweede en derde tijd voor de beide 911 GT3-R. Na een moeilijk jaar in 2023 en een tweede plaats in 2024, staat het merk uit Weissach er nu een stuk beter voor. Toch komen de twee Porsche-teams niet met dezelfde kansen aan de start. AO Racing eist een favorietenrol op met de beroemde 'Rexy'. Laurin Heinrich zal zijn titelverdediging ongetwijfeld goed willen inzetten tijdens de belangrijkste race van het jaar. Met Klaus Bachler en Alessio Picariello als teamgenoten is dat niet ondenkbaar. Bij Proton Competition zijn Thomas Preining en Richard Lietz de sterren, maar het is de vraag of Matteo Cressoni en Claudio Schiavoni een nederlaag kunnen vermijden.

Trackhouse by TF Sport - Chevrolet Corvette Z06 LMGT3.R
Trackhouse by TF Sport - Chevrolet Corvette Z06 LMGT3.R
Corvette heeft sinds halfweg 2024 grote stappen gemaakt met de nog maar één jaar oude Corvette Z06 GT3.R. Logischerwijs eist 'fabrieksteam' Corvette Racing by Pratt Miller Motorsports de meeste aandacht op. Het Amerikaanse team heeft twee sterke line-ups samengesteld, maar ook de bolide van Trackhouse by TF Sport is niet kansloos. Met twee voormalige kampioenen in de Australische Supercars, een routinier in Trans-Am en een Bronze-rijder, die meer in huis heeft dan wat zijn categorisatie doet vermoeden, is die Z06 een te duchten wapen. Leuk detail: Shane Van Gisbergen had al aangegeven graag eens de Corvette aan de tand te voelen. Hij kon het gewoon vragen aan zijn vriendin Jessica Dane, die namelijk aan het hoofd staat van het Corvette-programma bij GM.

DragonSpeed - Ferrari 296 GT3
DragonSpeed - Ferrari 296 GT3
Ferrari zou in principe als topfavoriet aan de start moeten komen na de overwinning van vorig seizoen. Het was echter geen smetteloos succes, want het team verloor de constructeurspunten omdat de opgegeven prestaties niet waren nageleefd. Nu is het aan DragonSpeed om de eer van het Italiaanse merk te herstellen. De bezetting maakt indruk en voor Thomas Neubauer staat er veel op het spel. Teambaas Elton Julian wil namelijk zien hoe hij presteert om de Fransman eventueel voltijds aan te nemen voor dit seizoen.

Paul Miller Racing - BMW M4 GT3 Evo
Paul Miller Racing - BMW M4 GT3 Evo
En dan komen we bij BMW. Het Beierse merk en Daytona staat de voorbije jaren synoniem voor dramatische resultaten. Sinds zijn debuut heeft de BMW M4 GT3 nooit potten kunnen breken op het circuit in Florida. De gloednieuwe BMW M4 GT3 Evo moet daar dit jaar komaf mee maken. Met twee duo's als Madison Snow/Neil Verhagen en Dan Harper/Max Hesse voor het volledige seizoen, staan de titelambities als een paal boven water. Kunnen zij eindelijk afrekenen met de kwelduivel?

Ford Multimatic Motorsports - Ford Mustang GT3
Ford Multimatic Motorsports - Ford Mustang GT3
Ford lijkt net als Corvette het imago van groentje in de klasse van zich af te kunnen schudden. De Mustang debuteerde twaalf maanden geleden met heel wat kinderziektes, waaronder mysterieuze problemen met de kofferbak op beide wagens. Ook wat tijden betreft staat Multimatic er beter voor dan vorig jaar. Aan het stuur zitten bijna alleen rijders, onder wie Frédéric Vervisch, die ervaring hebben met de Mustang GT3. Een grote overwinning zou hen goed doen, al blijft het afwachten of ze dat kunnen waarmaken.

75 Express - Mercedes-AMG GT3 Evo
75 Express - Mercedes-AMG GT3 Evo
Drie merken waren tijdens het testweekend steevast achteraan te vinden. Mercedes is normaliter een vaste waarde in IMSA, maar dat komt voorlopig niet tot uiting. De verklaring van het Duitse merk ligt bij de koppelsensoren die de GT's gebruiken, net als in het FIA WEC. Mercedes debuteert pas komend seizoen in het wereldkampioenschap en heeft mist dus ervaring met die technologie. Bovendien leek de voorbereiding op de Roar meer op een race tegen de tijd. Aan Maxime Martin en co om het tegendeel te bewijzen.

Heart of Racing Team - Aston Martin Vantage GT3 Evo
Heart of Racing Team - Aston Martin Vantage GT3 Evo
De laatste twee merken hebben elk hun eigen verhaal. Aston Martin verschijnt eenmalig aan de start, aangezien de focus vanaf de volgende race volledig naar de Aston Martin Valkyrie LMH zal gaan. In Daytona zitten allesbehalve nieuwelingen aan het stuur en opschuiven naar voren is dus zeker niet onhaalbaar, maar de trage tijden vorig weekend waren wel opvallend. Tot slot bengelt Lexus eenzaam en alleen achteraan, wat enerzijds verrassend is en anderzijds ook weer niet. Het is de oudste GT3 in het veld, maar de voorbije jaren hield hen dat niet tegen om mee te spelen voor winst. Is de RC-F afgeschreven of kan Vasser Sullivan voor de verrassing zorgen?

 
#AutoRijdersChrono
1Lamborghini Huracan #9Andrea Caldarelli/Jordan Pepper/Marco Mapelli/James Hinchcliffe1:47.626
2Porsche 911 GT3-R #77Laurin Heinrich/Alessio Picariello/Klaus Bachler1:47.775
3Porsche 911 GT3-R #20Thomas Preining/Richard Lietz/Matteo Cressoni/Claudio Shiavoni1:48.034
4Corvette Z06 GT3.R #3Antonio Garcia/Alexander Sims/Daniel Juncadella1:48.242
5Ferrari 296 GT3 #81Albert Costa/Thomas Neubauer/Davide Rigon/Miguel Molina1:48.263
6BMW M6 GT3 #1Madison Snow/Neil Verhagen/Connor de Phillippi/Kelvin van der Linde1:48.360
7Ford Mustang GT3 #65Christopher Mies/Frederic Vervisch/Dennis Olsen1:48.363
8Ford Mustang GT3 #64Mike Rockenfeller/Austin Cindric/Sebastian Priaulx1:48.423
9Corvette Z06 GT3.R #91Shane van Gisbergen/Scott McLaughlin/Connor Zilisch/Ben Keating1:48.435
10Corvette Z06 GT3.R #4Tommy Milner/Nicky Catsburg/Nico Varrone1:48.515
11Mercedes-AMG GT3 #69 Anthony Bartone/Fabian Schiller/Luca Stolz/Maxime Martin1:48.624
12Aston Martin GT3 #007Ross Gunn/Alex Riberas/Roman de Angelis/Marco Sorensen1:48.723
13Mercedes-AMG GT3 #75Jules Gounon/Maro Engel/Mikael Grenier/Kenny Habul1:48.806
14BMW M6 GT3 #48Dan Harper/Max Hesse/Jesse Krohn/Augusto Farfus1:48.878
15Lexus RC-F GT3 #14Ben Barnicoat/Aaron Telitz/Kyle Kirkwood/Townsend Bell1:49.114
 
GTD: Lamborghini versus Porsche.... of toch Ferrari?
De titel verraadt dat er in GTD veel gelijkenissen zijn met GTD-Pro. Op de tijdentabel van de Roar steken Lamborghini en Porsche erboven uit. En ook daar volgen Ferrari en Corvette niet ver achter de Italiaanse en Duitse constructeur. Het grootste verschil met de Pro-klasse is het volgende: de amateurrijder zal de doorslag geven in de zegekansen.

Lamborghini heeft maar twee ijzers in het vuur en is daardoor serieus benadeeld tegenover de concurrentie. Maar de kansen voor Forte Racing liggen hoog, met namen als Mario Farnbacher en Franck Perera, aangevuld met de ervaren Misha Goikhberg en Parker Kligerman, gekend uit de NASCAR-wereld. Dankzij hun ervaring staan ze hoog aangeschreven bij het Italiaanse merk.

Iron Dames - Porsche 911 GT3-R (992)
Iron Dames - Porsche 911 GT3-R (992)
Ook Porsche rekent op twee deelnemers, maar wel niet de minste. Enerzijds de Iron Dames, met onze Sarah Bovy, anderzijds Wright Motorsports, met als versterking Ayhancan Güven. Toegegeven: de dames in het roze hebben van zich laten horen tijdens de Roar. We hadden al een vermoeden dat de Duitse bolide hen beter lag dan de Lamborghini van vorig jaar, en dat wordt nu min of meer bevestigd. Het talent van Bovy, Michelle Gatting en Rahel Frey hoeft geen betoog, maar Karen Gaillard is een onbekende factor. Niet dat ze zonder ervaring aan de start komt, maar twee wedstrijden van vier uur in Sepang is niet hetzelfde als een 24 uursrace die gekend staat om zijn start-stopsituaties met de verschillende safety cars. 

Ferrari is enorm goed vertegenwoordigd dit jaar, met maar liefst zeven 296 GT3's. Het doet ons denken aan het tijdperk van Ford versus Ferrari, waar Ferrari na het verlies van Le Mans terugsloeg in Daytona. Het feit dat er ook een hele hoop fabrieksrijder verdeeld zijn over de wagens, geeft aan dat het Italiaanse merk resoluut voor de overwinning gaat. Conquest Racing, het team van Eric Bachelart, behoort tot de favorieten, met de snelle Daniel Serra in zijn rangen. Maar ook AF Corse en Triarsi Competizione beschikken over stevig geschut om mee te doen voor de zege.

Winward Racing - Mercedes-AMG GT3 Evo
Winward Racing - Mercedes-AMG GT3 Evo
Mercedes deed het afgelopen week niet echt denderend in GTD-Pro, maar in GTD stond de AMG bovenaan. Het Duitse merk is de uittredende kampioen in de klasse en Winward Racing, met Lucas Auer, Indy Dontje, Philip Ellis en Russell Ward, werd met stip genoteerd bij de bookmakers. De vraag is hoeveel last dat team zal hebben van de nieuwe koppelsensoren, de reden waarom Mercedes naar eigen zeggen zoveel snelheid miste in GTD-Pro.

Vasser Sullivan - Lexus RC F GT3
Vasser Sullivan - Lexus RC F GT3
Aston Martin heeft drie ijzers in het vuur, met ongetwijfeld Heart of Racing Team als de voornaamste kandidaat tegenover nieuwkomer Van der Steur Racing en het uitzwaaiende Magnus Racing. Maar net als Ford (Gradient Racing), Lexus (Vasser Sullivan) en BMW (Turner Motorsport) was de Vantage niet echt vooraan te vinden tijdens de testronden. Kan tactisch zijn natuurlijk, maar het zal geen sinecure worden om de tegenstand van antwoord te dienen.

Foto's: Porsche AG - Lamborghini Squadra Corse - IMSA - Ferrari - BMW M Motorsport - Aston Martin Racing - Mercedes-AMG Motorsport - Vasser Sullivan



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op donderdag 23 januari 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons