van der Horst

Sam Dejonghe: "Deze winter wordt beslissend voor mijn verdere carrière"

Sam Dejonghe
Sam Dejonghe
Sam Dejonghe, die er dit jaar een tweede seizoen Formule 3 op zitten heeft, kwam een tijdje geleden langs op het circuit van Zolder, ter gelegenheid van de laatste manche van het BRCC kampioenschap. Het lag niet in zijn bedoeling om een stuur te zoeken in ons nationaal kampioenschap, maar hij profiteerde van het evenement om wat kennissen te komen opzoeken. Een bezoek aan de perszaal hoorde er ook bij en Sam Dejonghe was bereid om aan Autosport.be zijn impressies over zijn afgelopen raceseizoen toe te vertrouwen.
Sam Dejonghe begon vrij laat met autosport, pas op zijn achttiende levensjaar nadat hij eerst enkele seizoenen karting had betwist. Hij koos om onmiddellijk te starten in de Formule Renault 2.0 en na een jaar in het NEC kampioenschap, waar hij als vijfde eindigde in de finale tussenstand, besloot hij direct over te stappen naar de Formule 3. Het werd het European F3 Open Championship waar hij in zijn eerste jaar de tweede plaats behaalde in de “Copa” klasse, de klasse voor oudere wagens. Dit jaar moest voor de doorbraak naar de top in de F3 zorgen, maar resulteerde in een uiterst frustrerend seizoen dat Dejonghe afsloot op een vijfde plaats in het algemene kampioenschap.

Autosport.be: “Sam, welkom en bedankt om tijd te maken voor dit gesprek. Jij was dit jaar naast Jordi Weckx de enige Belg die uitkwam in de Formule 3, de opstapklasse bij uitstek naar de Formule 1. Er bestaan verschillende Formule 3 kampioenschappen waarvan het Britse en de Euroseries veruit de bekendste zijn en toch koos jij voor het in België vrij onbekende European F3 Open, waarom?”

Sam Dejonghe:  “Na een seizoen in de Formule Renault besloot ik mijn kans te wagen in de Formule 3 en ging testen voor het gerenommeerde Nederlandse team van Van Amersfoort Racing, dat uitkomt in het Duitse F3 kampioenschap. Ik voelde mij al snel vertrouwd met de wagen en zette al vlug snelle tijden neer. Budgettaire redenen waren echter beslissend, en toen bleek dat ik een seizoen Formule 3 kon rijden in het F3 Open voor een derde van de prijs van een seizoen in Engeland of Duitsland, was de keuze snel gemaakt. Dat een bekend gespecialiseerd TV-kanaal alle races uitzendt, was mooi meegenomen. Wat me bovendien ook erg aansprak, was dat de wagens in het F3 Open allen over dezelfde motor beschikken, waardoor de inbreng van de rijder op de prestaties groter is.”

Autosport.be: “Dat één van de manches doorging op het circuit van Spa-Francorchamps, woog dat ook door in uw beslissing?”

S.D.: “Goh, niet echt. De aanwezigheid van een race op Belgische bodem was niet bepalend voor mijn keuze en ook mijn sponsors stonden er niet op dat ik in België een wedstrijd moest betwisten. Natuurlijk is het voor deze laatsten wel leuk dat ze op Spa wat extra vrienden en kennissen kunnen uitnodigen, en ook voor mij doet het natuurlijk wel wat om voor eigen publiek te rijden.”

Autosport.be: ”Maar is het niveau van de rijders in het European F3 Open niet lager dan bij de andere F3 kampioenschappen?”

S.D.: “Zeker niet, ik denk dat de beste rijders uit het F3 Open competitief zouden zijn in elk ander F3 kampioenschap. De piloten die uit het kampioenschap komen doen het trouwens goed in andere klassen. Zie maar naar David Fumanelli, tweede in 2011; hij was nu de snelste man bij de wintertesten voor het komend GP3 seizoen.”

Autosport.be: “Je eerste jaar in de Formule 3 verliep succesvol, wat waren voor jou de belangrijkste resultaten?”

S.D.: “In 2011 startte ik in de Copa klasse voor oudere wagens en behaalde in de categorie vijftien podiumplaatsen, waarvan vier overwinningen, en eindigde het jaar als vice-kampioen in de klasse.”

Autosport.be: “Dit jaar ging je resoluut voor de algemene titel, maar het liep heel anders uit. Wat liep er mis?”

Sam Dejonghe
Sam Dejonghe
S.D.: “Alles leek nochtans voorhanden om goed te scoren. Mijn team West-Tec had de titel bij de teams behaald en leverde de kampioen en vice-kampioen af in de Copa klasse. Met de aanschaf van nieuwe wagens leek het team klaar om door te stoten naar de top van het kampioenschap. Doch in aanloop van het huidige seizoen verlieten enkele cruciale mensen het team en ook werd een groot deel van het beschikbare budget gebruikt voor het aankopen van randmateriaal zoals een nieuwe truck en bleef er nog weinig over om te gaan testen. Bovendien werd de nieuwe wagen slechts drie dagen voor de start van het seizoen geleverd, waardoor we vooraf niet konden testen. Daardoor begonnen we het seizoen met een achterstand op de andere teams en gezien er geen budget was om te testen, konden wij deze nooit meer wegwerken, wat bovendien resulteerde in foutieve beslissingen bij het afstellen van de wagen. Bovendien startte elk weekend met de stress of er nog budget over zou zijn voor de volgende race, ik miste zelfs de laatste race om budgettaire redenen.”

Autosport.be: “Toch behaalde je nog mooie resultaten en eindigde je vijfde in het kampioenschap, heb je dan toch nog goede herinneringen overgehouden aan het afgelopen seizoen?”

S.D.: “Ja natuurlijk. Ik behaalde nog vier podia, maar de beste herinnering blijft mijn overwinning op de Nürburgring, ondanks dat ik er zeker niet mijn beste race betwistte. Dat was op de Hungaroring, waar we er eindelijk in geslaagd waren de auto perfect af te stellen. In de eerste race werd ik er af getikt toen ik op de tweede plaats lag, maar in de tweede race kwam ik als tweede over de finish. Ook voldoening heb ik van mijn start op Paul Ricard, die gemeten werd als de snelste start ooit gerealiseerd in het kampioenschap. Spijtig was de rest van de race van een minder niveau. Door een slechte afstelling werden de banden te warm met een desastreus gevolg voor de wegligging. Er is ook nog mijn remonte op Monza vanaf de negende plaats naar het podium en zelfs opnieuw een tweede plaats, maar verscheidene concurrenten kampten toen wel met pech, maar dat hoort ook bij de race.”

Autosport.be: “Wat zijn je plannen voor het volgende seizoen, ga je er nog een jaartje Formule 3 bij doen?”

S.D.: “ Ik denk dat Formule 3 een supergoede leerschool is aangezien de wagen echt goed in elkaar steekt, en niet gemakkelijk is om af te stellen. Maar als het budgettair mogelijk is, wil ik toch graag zo snel mogelijk hogerop naar een snellere klasse. Mijn droom is om uit te komen in de Formule Renault 3.5. Prachtige wagens, een mooi kampioenschap, goed georganiseerd door Renault en veel volk, wat wil je nog meer. Natuurlijk vereist dit een enorm budget en daar wringt hem weer het schoentje. De bedoeling is uiteindelijk wel om met formulewagens te blijven rijden.”

Autosport.be: “Indien het niet lukt om hogerop te klimmen, overweeg je dan om een stap terug te zetten naar bijvoorbeeld de Formule Renault 2.0, bij een top team dan wel?”

S.D.: “Neen die mogelijkheid heb ik niet in overweging genomen, ik wil niet terug naar af. Natuurlijk moesten alle andere pistes doodlopen en dit de enige overblijvende mogelijkheid is om te racen, zal ik het op dat moment mogelijk wel toehappen. Let wel op, ik beschouw de Formule 3 nog altijd als de beste leerschool; een wagen met veel aerodynamische grip, maar weinig vermogen, het is de afstelling die er toe doet. Men leert er echt racen. Is men snel in de Formule 3, dan gaat men ook goed met een wagen met meer vermogen.”

Autosport.be: “En uitwijken naar de States, is dat ooit in jou opgekomen?”

S.D.: “Ik heb er wel eens aan gedacht, maar heb nooit serieus stappen ondernomen om het ginder wat beter te leren kennen. Mijn prioriteit ligt voorlopig in Europa.”

Autosport.be: “Het feit dat we je hier zien op de BRCC race op Zolder, wijst dat er op dat je ook zoekt naar een stuur in het Belgisch kampioenschap? Is de overstap naar de GT racerij een mogelijk alternatief?”

S.D.: “Neen ik ben niet op zoek naar een BRCC-stuur, ik ben hier op uitnodiging van vrienden. De GT-races en natuurlijk de 24 uren van Spa kunnen mij wel boeien, maar sluit ik voor het ogenblik nog uit als volgende carrièrestap. Mijn prioriteit ligt bij de Formule wagens, GT races kan ik nog altijd later doen als de formulewagen-piste doodloopt. Trouwens, alle rijders die ooit in de formule-klassen begonnen, maakten zonder problemen de overstap naar een GT-wagen. Zie recent nog naar Laurens Vanthoor. Moest ik dan toch overstappen, dan zie ik een prototype nog meer zitten. Het besturen van een LMP-wagen spreekt mij meer aan.”

Autosport.be: “Moest je nu geen budget vinden en genoodzaakt ziet je autosportcarrière tijdelijk te onderbreken, wat zou je dan gaan doen?”

S.D.: “Ik heb er voor gezorgd dat voor ik professioneel begon te racen eerste een diploma haalde, ik heb een bachelor diploma marketing, dus moest ik niet kunnen racen, dan zou ik mijn studies kunnen verderzetten. Natuurlijk zou ik ook mijn conditie verder blijven op peil houden in afwachting van...”

Autosport.be: “Eerder dit jaar leverde je ook TV commentaar bij de Grote Prijs van Abu Dhabi Formule 1, is dit een mogelijke piste voor een nieuwe carrière?”

S.D.: “Het is natuurlijk een interessante aanvulling want het draait rond racing, mijn passie maar uiteraard wil ik in eerste instantie zelf achter het stuur zitten. En ik heb er wel van genoten.”

Autosport.be: “Het kan alleen maar helpen om je naam bekendheid te geven...”

S.D.: “Inderdaad dat klopt! Elke mogelijkheid om mezelf en de autosport op een positieve manier in de picture te brengen, wil ik graag met beide handen aangrijpen.”

Autosport.be: “Het feit dat er geen enkel formulewagen kampioenschap meer bestaat in België, speelt dat niet mee bij het feit dat de interesse in die tak van de autosport klein is in ons land? Men spreekt al een jaar over een nieuw Formule Renault 1.6 kampioenschap en over een heropleving van de Formule Ford voor volgend jaar, kan dat leiden tot meer publieke belangstelling voor de formule racerij?”

S.D.: “Dat is zeker geen slechte zaak, het kan alleen maar de interesse bij het publiek meer opwekken. Trouwens, iemand die goed is in de karting kan beter onmiddellijk instappen bij de Formule Renault 2.0, een klasse als de Formule Ford lijkt mij in de huidige tijden een overbodige stap. Al is het budgettair wel interessant. Maar wat werkelijk zou helpen, is terug een Belg in de Formule 1, dat zou de autosportinteresse in ons land pas echt een boost geven!”

Autosport.be: “Toen jij startte in de karting, was er iemand waar jij naar opkeek?”

S.D.: “Kimi Raïkkönen, dat is altijd mijn favoriete piloot geweest. Zijn stijl van rijden spreekt mij enorm aan. Trouwens zonder overmoedig te willen klinken, de Formule 1 is nog altijd mijn uiteindelijke doel, dat is waar ik van droom en naartoe werk. Natuurlijk weet ik dat talent alleen niet voldoende is en dat vele andere factoren even bepalend zijn, maar het blijft mijn streefdoel. Deze winter wordt cruciaal in het bepalen van het verdere verloop van mijn carrière, spijtig kan ik nog geen details vrijgeven.”

Autosport.be: Inderdaad, hadden wij maar al te graag concrete plannen gepubliceerd, maar het is begrijpelijk dat er niets mag uitlekken zolang er niets vast staat. Wij willen je bedanken voor de tijd die je hebt vrijgemaakt om met ons over je loopbaan te spreken. Vanzelfsprekend zijn we nieuwsgierig naar wat volgend jaar brengt, alvast veel succes!

Foto's: Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Circuit Nationaal op woensdag 28 november 2012.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons