van der Horst

Spa 24h: Nieuwe BOP speelt in de kaarten van Audi

24H Spa: De avondkwalificaties in beeld gebracht
De zegekansen binnen het Audi kamp hebben een aanzienlijke boost gekregen. Een nieuwe Balance of Performance die werd opgesteld in de nasleep van de testdag speelt duidelijk in de kaarten van Audi, terwijl zo goed als de volledige concurrentie voortaan extra gewicht mag meezeulen.
  • Prospeed Competition
Zo werd de diameter van de restrictoren op de Audi R8 LMS ultra vergroot met niet minder dan 3 millimeter, wat resulteert in meer PK’s en een hogere topsnelheid, iets waar vele Audi teams nog over klaagden tijdens de laatste manche van de Blancpain Endurance Series te Paul Ricard. Bovendien mag er ook nog eens 10kg van het minimumgewicht af, de rijhoogte nam wel echter toe met 5mm.
 
Bij de concurrentie is het echter een ander verhaal. De BMW Z4 GT3 wordt het zwaarst afgestraft en mag 15kg bijtellen, terwijl de Ferrari 458 Italia, Lamborghini Gallardo FL2, Porsche 911 GT3-R en Bentley Continental GT3 elk 10kg verdikken en de McLaren MP4-12C GT3 en Nissan GT-R Nismo GT3 het met een kleine vijf kilo extra moeten doen. De drie laatstgenoemde wagens zien bovendien hun turbodruk aangepast worden. In het Mercedes kamp is het dan weer een status quo, iets waar men naar eigen zeggen kan leven.
 
Voor dit seizoen werd er nog een nieuw variabel BoP-systeem geïntroduceerd, met alle circuits op de kalender onderverdeeld in drie categorieën (high speed, high downforce, high traction) naar gelang hun eigenschappen. Tot dusver lijkt het nieuwe door SRO uitgedachte concept in goede aarde te vallen, al blijft de situatie rond Audi nog steeds een heikel punt. 

Foto: Vincent Wouters
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Endurance op vrijdag 25 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons