van der Horst

Spa Six Hours: Voorlopig geen loon naar werk voor St. Paul Raceteam in Belcar Historic Cup

St. Paul Raceteam
St. Paul Raceteam
Wel succesvol in Zandvoort en Silverstone. Het St. Paul Raceteam zit binnen de Belcar Historic Cup momenteel een beetje in de hoek waar de klappen vallen. Het sympathieke familieteam rond Dieter, Wim & Tim Kuijl en Samuel Verheggen dat drie Belgische titels verdedigt, wordt binnen de Belcar Historic Cup voorlopig niet beloond voor de geleverde inspanningen. En dat ondanks het feit dat enkele internationale buitenlandse races wel in winnende omstandigheden werden afgesloten. Het woordje ‘toeval’ staat niet in hun woordenboek en komend weekend willen ze opnieuw van zich horen spreken tijdens de Spa Six Hours.
Maar alvorens het sportieve aspect aan te boren wil pater familias Dieter Kuijl toch een en ander kwijt inzake de timing van sommige weekends en in het bijzonder de Spa Six Hours.

Dieter Kuijl
Dieter Kuijl
Dieter Kuijl: “De Spa Six Hours heeft een fantastische affiche aan wedstrijden en startvelden, maar racen die je ondermeer op zaterdag en vooral op zondag. Onze activiteiten binnen de Belcar Historic Cup en onze sponsoring naar de BRAVO (Belgian Racing Automobile Vintage Organisation) toe zijn het resultaat van noeste arbeid in onze fabrieken naast de piste. Wij runnen, net zoals nog veel andere piloten een bedrijf en tijdens de week liggen onze prioriteiten dan ook in het bedrijf. Racen is een weekendactiviteit en nu moeten we donderdag reeds kwalificeren om twee races te rijden op vrijdag en zaterdag. En dit omdat de zondag is voorbehouden voor vrij rijden met oldtimers. Logistiek is dit voor ons zeer moeilijk. Wij moeten dan reeds op woensdag vertrekken. Identiek verhaal tijdens het weekend van de 24 Hours of Zolder. Niet alleen voor ons is dit moeilijk, maar dat vertaalt zich richting minder inschrijvingen van vooral buitenlandse piloten en dat komt het financiële plaatje binnen de club niet ten goede. De Spa Six Hours is een zeer duur weekend en dus is iedere extra inschrijving welkom”.

RACB Awards 2022 met drie van de vier Belgische titels voor St. Paul Raceteam
RACB Awards 2022 met drie van de vier Belgische titels voor St. Paul Raceteam
Zoals geweten bestaat de Belcar Historic Cup uit vier verschillende platformen volgens bouwjaar en homologatie. Vier aparte Belgische kampioenschappen die samen in één peloton worden verreden. Er zijn vijf weekends van telkens twee races en dus komen we aan een seizoen van tien races. Na de laatste wedstrijd worden de acht beste resultaten weerhouden voor de eindafrekening. Dus mag je twee races schrappen.
Vorig seizoen kende het St. Paul Raceteam een topjaar met drie Belgische titels voor Dieter Kuijl (platform 1), Wim Kuijl (platform 2) en Tim Kuijl (platform 4). De drie titelverdedigers hebben het dit seizoen niet onder de markt en kregen reeds hun deel van de pechkoek.

Dieter Kuijl op titelkoers in platform 1 voor FIA wagens
Dieter Kuijl: Ford Capri RS2600 Weslake
Dieter Kuijl: Ford Capri RS2600 Weslake
In platform 1 zit Dieter Kuijl wel op titelkoers en kan zichzelf opvolgen als kampioen voor FIA gehomologeerde wagens. Kuijl senior staat op een voorlopige tweede plaats, maar incasseerde reeds een 0-resultaat nadat hij tijdens de Spa Summer Classic brutaal van de baan werd geramd. Maar Dieter won wel vier van de zes races en werd eenmaal tweede. Met nog vier races te gaan en rekening houdend met reeds één schrapresultaat staat hij met zijn Ford Capri 2600 RS Weslake virtueel aan de leiding van het kampioenschap. Indien Dieter komend weekend goed scoort en uit de problemen blijft op de piste, kan hij een flinke stap zetten richting titelverlenging.

Problemen opgelost voor Wim Kuijl
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth GAA
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth GAA
In platform 2 ziet het er minder rooskleurig uit voor uittredend kampioen Wim Kuijl die met zijn Ford Capri 3100 GAA Cosworth reeds drie 0-resultaten achter zijn naam heeft staan. Hij bekleedt momenteel een voorlopig 9de plaats in de tussenstand, maar dit geeft wel een vertekend beeld. Uiteraard zijn er nog vier races te gaan, maar Wim heeft zijn lot niet meer in eigen handen. Een tweede titel op rij lijkt veraf, maar een podiumplaats in de eindafrekening behoort zeker tot de mogelijkheden. Maar dan moet hij gevrijwaard blijven van pech en races blijven winnen. In ieder geval zijn enkele grote probleem van de baan. Het probleem met de wielen die een eigen leven gingen leiden is opgelost en werd
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth GAA
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth GAA
gecatalogeerd onder metaalmoeheid van de onderdelen. Ook in de periode dat deze wagens reden onder fabrieksvlag waren afgebroken wielen een pijnpunt bij de Ford Capri. Ook het bandenprobleem is van de baan. Zowel voor de Capri van Dieter als voor het exemplaar van Wim dat een nog bredere bandenmaat heeft zijn er nu nieuwe banden voorhanden wat vooral in de regen voor merkelijk betere prestaties gaat zorgen.


Samuel Verheggen in goede doen met de Mercedes 190 16V 2.5 evo2
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
In platform 3 staat Samuel Verheggen met zijn Mercedes 190 16V AMG Evo2 op een voorlopige zevende plaats algemeen en knap tweede in de klasse 3D voor wagens met een cilinderinhoud tot 2500cc. En dit via vijf podiumplaatsen. In deze klasse moet Samuel het opnemen tegen een armada aan BMW’s M3 met algemeen leider Guy Fastres als voorlopig ongenaakbare leider. Platform 3 is mede door de aanwezigheid van zeer potente BMW’s M3 en Porsches een van moeilijkste en meest competitieve platformen binnen het Belgisch kampioenschap voor historische wagens.

Pechseizoen voor meervoudig kampioen Tim Kuijl
Tim Kuijl
Tim Kuijl
Tim Kuijl versus Erik Qvick in de VR Racing BMW STW
Tim Kuijl versus Erik Qvick in de VR Racing BMW STW
In platform 4 tenslotte heeft regerend kampioen Tim Kuijl nog geen enkel weekend volledig tot een goed einde kunnen brengen. De meervoudige kampioen binnen de wagens uit de jaren ’90 reed met zijn BMW E36 2.5l telkens knappe chrono’s tijdens de kwalificatie en reed ook telkens mee voor de zege, maar ook hij werd reeds meerdere malen door in de steek gelaten. Achteraf bleek dit telkens door problemen met de smering van het drijfwerk. Maar Tim is gedreven en vecht telkens terug. Ook nu zal hij trachten om de twee laatste weekends de concurrentie voor te blijven. Dankzij Tim kon het publiek tijdens de Spa Summer Classic genieten van de schitterende ex fabriekswagen BMW
Tim Kuijl met de BMW E46 WTCC ex Dirk Müller (Schnitzer)
Tim Kuijl met de BMW E46 WTCC ex Dirk Müller (Schnitzer)
E46 WTCC nadat zijn BMW E36 er een dag eerder de brui aan gaf. Ondanks het feit dat hij wist dat hij door het wisselen van wagens tijdens een wedstrijd geen punten kon scoren kwam hij toch aan de start. Pure passie noemt men dit.

St. Paul Raceteam scoort in gerenommeerde buitenlandse races met zeges in Zandvoort en Silverstone
Los van de Belcar Historic Cup gaat de familie Kuijl ook wel eens op stap in een ander kampioenschap en dat heeft hen afgelopen zomer zeker geen windeieren opgeleverd.
Vader en zoon Kuijl op podium tijdens Zandvoort Historic GP
Vader en zoon Kuijl op podium tijdens Zandvoort Historic GP
Zo gingen ze aan de slag tijdens de Zandvoort Historic GP in RECO NK GT&TC 66-81. Wim parkeerde zijn Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth tweemaal op het hoogste schavotje en reed tweemaal de snelste wedstrijdronde. Dieter en Tim reden elk met een Capri Weslake RS 2600 en finishten respectievelijk als tweede en vijfde. Nadien ging het nog richting Silverstone waar Wim met zijn Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth in een race binnen de MRL Historic Touring
Paddock Zandvoort Historic GP 2023 / St. Paul Raceteam
Paddock Zandvoort Historic GP 2023 / St. Paul Raceteam
Car Challenge na een 11de kwalificatie als winnaar over de meet bolde voor jongere wagens zoals Ford Sierra Cosworth RS500, Nissan Skyline GT-R, BMW M3, Holden Commodore, enz. Hij was er de snellere van meerdere bekende ex fabriekspiloten zoals Steve Soper. “Winnen in Engeland of de bakermat van de autosport is uniek. Het leeft ook meer dan hier in België en de mentaliteit is totaal anders. Voor herhaling vatbaar.

Timing Spa Six Hours
Wednesday, September 27
09:00 17:50 Testing - Untimed Open Practices • Max 103 dB
Thursday, September 28
10:15 10:35 Free Practice HGPCA ~ Pre ’66 Grand Prix Cars unlimited 7
10:50 11:20 Free Practice Masters Endurance Legends & Sports Car Legends unlimited 4 & 3
11:35 12:00 Free Practice Masters Racing Legends ~ F1 Cars 1966-1985 unlimited 2
12:20 12:50 Qualifying 1 Masters Endurance Legends unlimited 4
13:05 13:45 Qualifying Sport Proto 2000 118 dB 9
14:00 14:35 Qualifying Masters GT Trophy unlimited 6
14:50 15:20 Qualifying HGPCA ~ Pre ’66 Grand Prix Cars unlimited 7
15:40 16:05 Qualifying Masters Racing Legends ~ F1 Cars 1966-1985 unlimited 2
16:20 16:50 Qualifying Belcar Historic Cup 118 dB 11
17:05 17:40 Qualifying 2 Masters Endurance Legends unlimited 4
17:55 18:25 Qualifying Pre-War Sports Cars - Motor Racing Legends 112 dB 8

Friday, September 29
10:00 10:40 Qualifying Masters Gentlemen Drivers & Pre-66 Touring Cars 105 dB 5
11:00 11:35 Qualifying Masters Sports Car Legends unlimited 3
11:55 12:56 Race Sport Proto 2000 118 dB 9
13:20 14:00 Race 1 Masters Endurance Legends unlimited 4
14:20 14:50 Race 1 HGPCA ~ Pre ’66 Grand Prix Cars unlimited 7
15:15 15:40 Race 1 Masters Racing Legends ~ F1 Cars 1966-1985 unlimited 2
16:00 16:40 Race Pre-War Sports Cars - Motor Racing Legends 112 dB 8
17:00 17:30 Race 1 Belcar Historic Cup 118 dB 11
17:55 18:40 Race Masters GT Trophy unlimited 6
19:00 20:30 Qualifying Spa Six Hours Endurance 112 dB 1

Saturday, September 30
09:10 10:40 Race Masters Gentlemen Drivers & Pre-66 Touring Cars 105 dB 5
11:00 11:30 Race 2 HGPCA ~ Pre ’66 Grand Prix Cars unlimited 7
11:50 12:30 Race 2 Masters Endurance Legends unlimited 4
12:50 13:20 Race 2 Belcar Historic Cup 118 dB 11
13:40 14:40 Race Masters Sports Car Legends unlimited 3
15:00 15:25 Race 2 Masters Racing Legends ~ F1 Cars 1966-1985 unlimited 2
15:50 21:50 Race Spa Six Hours Endurance 112 dB 1
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op woensdag 27 september 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Six Hours.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons