van der Horst

SRB Multiclass Endurance - Lausitzring: Rune Van Den Broeck en Gunnar Rickes winnen in de finale

De kampioenen van SRB Multiclass Endurance
De kampioenen van SRB Multiclass Endurance
Voor de laatste wedstrijd van de SRB Multiclass Endurance in RaceRoom trok men naar de Lausitzring. Hoewel één klassement al beslist was, stond er nog voldoende op het spel om er een spannende race van te maken. Rune Van Den Broeck (BMW) bewees in ieder geval dat hij de sterkste rijder in de GT3-klasse was en verzekerde zich zo van de titel in dit mini-kampioenschap. In de DTM 95-klasse was Gunnar Rickes (Opel) opnieuw de dominante factor. Volker Dechow (Opel) eindigde uiteindelijk als vierde, en ondanks een opgelopen straf wist de Nederlander de titel in deze klasse te veroveren.
Rune Van Den Broeck - BMW M4 GT3
Rune Van Den Broeck - BMW M4 GT3
Frank Van Roon (Audi) wist de polepositie te bemachtigen, maar lang kon de Nederlander daar niet van genieten. In de openingsbocht werd Van Roon aangereden door kampioenschapsleider Dave Zizka (BMW), waarvan Rune Van Den Broeck kon profiteren en de leiding overnam. Met Van Roon op respectabele afstand zouden de pitstops uiteindelijk het verschil maken. De Nederlander dook als eerste de pits in en wisselde alle vier de banden, maar zou Van Den Broeck niet meer bedreigen. Onze landgenoot reed vervolgens zonder problemen naar de overwinning.

De kampioenen van SRB Multiclass Endurance aan de meet
De kampioenen van SRB Multiclass Endurance aan de meet
Van Roon leek niet alleen de zege te verspelen, maar ook zijn kans op het podium. Zizka en Martin Pater (Mercedes) bleven namelijk zo lang mogelijk buiten en kozen ervoor om géén banden te wisselen tijdens hun stop. Daardoor kon de Tsjech de tweede plaats behouden en verzekerde hij zich van de titel in de gecombineerde SuperTourers-GT3-klasse, nadat hij deze van de SuperTourers alleen al binnenhaalde. Van Roon wist in de slotminuten alsnog Pater te passeren en eindigde alsnog als derde. Michael Klein (BMW) maakte de top vijf compleet.

Gunnar Rickens - Opel Calibra V6 DTM
Gunnar Rickens - Opel Calibra V6 DTM
Ook bij de DTM 95’s was de strijd al vroeg beslist. Gunnar Rickes vertrok van op pole en reed van daaruit onbedreigd met zijn Opel Calibra V6 naar de overwinning. Ook de tweede plaats lag snel vast, aangezien Timo Konietzny (Opel) zich, zoals bijna het hele seizoen al, als de op één na sterkste toonde zodra Rickes van de partij is. De strijd om de derde plaats draaide uit op een duel met kampioenschapsleider Volker Dechow. De Nederlander met Duitse roots kreeg af te rekenen met Andy Darnell (Alfa Romeo), waarbij de contacten niet uitbleven. Uiteindelijk gunde Dechow zijn landgenoot Jos Snijder (Alfa Romeo) zijn eerste podiumplaats van het seizoen. Aangezien er nog een penalty boven zijn hoofd hing, bleef het afwachten of hij de titel daadwerkelijk zou binnenhalen. Uiteindelijk kreeg Dechow slechts één strafpunt, wat volstond om net genoeg voorsprong op Rickes te behouden om zich tot kampioen te kronen in de DTM 95-klasse.

Een dag eerder werd er ook nog gesprint in diezelfde klasse. Daar toonde Rickes zich opnieuw in vorm. Hij won de eerste race in zijn Alfa Romeo, voor Anton Tammenga (Opel) en Stefan Frings (Alfa Romeo). In de tweede race vertrok Rickes vanaf een tiende plaats, maar slaagde erin zich opnieuw naar voren te werken en de overwinning te pakken. Ditmaal hield hij Timo Reiter (Mercedes) en Dechow achter zich. In de tussenstand heeft Dechow nog steeds een comfortabele voorsprong van twintig punten op Tammenga en 44 op Konietzny. Maar wanneer de schrapresultaten in rekening worden gebracht, komt Rickes aan de leiding met zeven punten voorsprong op Dechow. Met nog twee raceweekends te gaan is er dus nog van alles mogelijk. De volgende afspraak staat gepland over twee weken op de virtuele Hockenheimring.

Foto's: Birger Meysman



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Simracing op maandag 5 mei 2025.
  • Crisartech

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons