van der Horst

SRB Multiclass Endurance - Oschersleben: Rickens en van Roon winnen openingsmanche

Gunnar Rickens - Opel Calibra V6 DTM
Gunnar Rickens - Opel Calibra V6 DTM
Zoals beloofd tijdens de uitreiking van de Simrace van het Jaar-award, breiden we bij Autosport.be onze dekking uit naar nieuwe kampioenschappen en nieuwe platformen. Dit weekend volgden we de openingsmanche van de SRB Multiclass Endurance, verreden op het RaceRoom-platform. Het kampioenschap combineert DTM-bolides uit 1995 met een selectie Supertourers, wat zorgde voor een boeiende mix. De eerste halte op de kalender was het Duitse Oschersleben, waar Gunnar Rickens (Opel Calibra V6 DTM) en Frank Van Roon (Volvo S40 Super Touring) hun respectievelijke klassen domineerden.
  • LTF
Een nieuw jaar brengt een nieuw simplatform voor onze redactie, en dit keer valt de keuze op RaceRoom. Enerzijds vergelijkbaar met iRacing en Assetto Corsa Competizione, maar RaceRoom staat vooral gekend om zijn uitgebreide aanbod aan toerwagens. Het platform fungeert als de virtuele 'Home of DTM' en werkt sinds de Covid-periode nauw samen met het Duitse kampioenschap. Hierdoor biedt het een rijke selectie aan iconische bolides die de circuits door de jaren heen sierden.

Michael Klein - Audi A4 Super Touring
Michael Klein - Audi A4 Super Touring
Sim Racing Belgium (SRB) werkt samen met RaceRoom Netherlands om twee kampioenschappen te organiseren: sprintraces op vrijdagavond en endurancewedstrijden van een uur op zaterdag. De eerste helft van het seizoen wordt gereden met DTM-wagens uit 1995 en Supertourers, waarna de Supertourers worden ingeruild voor GT3-bolides.

Timo Konietzky versus Gunnar Rickens  - Opel Calibra V6 DTM
Timo Konietzky versus Gunnar Rickens - Opel Calibra V6 DTM
De aangepaste settings, met dubbele bandenslijtage en brandstofverbruik, voegen een strategisch element toe. Gunnar Rickens leek dat echter niet te deren. De Duitser stuurde zijn Opel Calibra V6 DTM vlekkeloos naar de overwinning. In de openingsfase kreeg hij concurrentie van Timo Konietzny, eveneens in een Opel, maar die moest opgeven door technische problemen. Volker Dechow (Opel) profiteerde en pakte de tweede plaats, terwijl Cedric Vermeiren in zijn AMG-Mercedes C-Klasse DTM knap derde werd, voor een groep Alfa Romeo 155 TI DTM's.

Frank Van Roon - Volvo S40 Super Touring
Frank Van Roon - Volvo S40 Super Touring
Bij de Supertourers kon Frank Van Roon de toon zetten. De Nederlander controleerde het veld met zijn Volvo S40 Super Touring en leek ongenaakbaar, tot in de laatste ronde. Dave Zizka kwam met zijn BMW 320i E36 Super Touring verrassend dichtbij, mede door Van Roons lekke band. In deze klasse waren alleen zachte banden beschikbaar, wat van de pitstopstrategie met eventuele bandenwissels een cruciale factor maakte. Uiteindelijk hield Van Roon met slechts drie seconden voorsprong stand. De derde plaats ging naar Jirí Kratochvil, eveneens in een BMW.

De sprintraces op vrijdag, exclusief voor DTM-bolides, brachten eveneens spektakel. Gunnar Rickens pakte de eerste overwinning in een Alfa Romeo, gevolgd door Anton Tammenga (Opel) en Dezso Csoke (Mercedes). De tweede race werd gewonnen door Martin Pater (Mercedes), met Geoff Eacott (Opel) en Konietzny (Alfa Romeo) als de nummers twee en drie.

Het startschot van beide kampioenschappen is gegeven. Na drie weken rust trekt het virtuele circus naar het Tsjechische Most voor de volgende manche.

Foto's: Birger Meysman



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Simracing op zondag 19 januari 2025.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons