van der Horst

SRB Multiclass Endurance - Red Bull Ring: Rune Van Den Broeck en Gunnar Rickes domineren in hun klasse

Start 2025 SRB Multiclass Endurance Red Bull Ring DTM 95
Start 2025 SRB Multiclass Endurance Red Bull Ring DTM 95
Voor zijn voorlaatste manche trok de SRB Multiclass Endurance naar de Red Bull Ring. Waar de meesten zouden kiezen voor de klassieke lay-out van het circuit, besloot de organisatie om ook de MotoGP-chicanes toe te voegen. Dat zorgde voor de nodige animo, al had dat weinig invloed op de strijd om de overwinningen. Bij de GT3’s stond er geen maat op Rune Van Den Broeck in zijn BMW, terwijl bij de DTM 95’s het wederoptreden van Gunnar Rickes in zijn Opel meteen gepaard ging met een dominant vertoon.
  • St. Paul
Rune Van Den Broeck - BMW M4 GT3
Rune Van Den Broeck - BMW M4 GT3
De start van de race kende eigenlijk hetzelfde verloop als op de Hungaroring, waar Jiri Kratochvíl weliswaar de pole pakte, maar al snel werd teruggedrongen en uit beeld verdween. Vooraan konden Rune Van Den Broeck en Frank Van Roon (Audi) zich snel losrukken van de rest van het veld. De Nederlander bleef lange tijd in het spoor van de Belg, maar voor onze noorderbuur liep het mis tijdens de enige pitstop: Van Roon reed te snel door de pitstraat en kreeg daarvoor een extra drive through, waardoor hij zijn kansen op de overwinning verspeelde. Van Den Broeck was daarmee bevrijd en reed zonder problemen naar de zege.

Hierdoor promoveerde ook Michael Klein (BMW) naar de tweede plaats en moest Van Roon zich tevredenstellen met de derde plek. Dave Zizka, de leider in het kampioenschap, eindigde na een sterke inhaalrace als vierde. De Tsjech maakte maar liefst elf plaatsen goed. De top vijf werd vervolledigd door Martin Pater (Mercedes). Met die uitslag lijkt Zizka zo goed als zeker kampioen te worden in de SuperTourers/GT3-klasse, terwijl Van Den Broeck de beste zaak doet voor het GT3-kampioenschap.

Volker Dechow versus Andy Darnell - Opel Calibra V6 DTM versus Alfa Romeo 155 TI DTM
Volker Dechow versus Andy Darnell - Opel Calibra V6 DTM versus Alfa Romeo 155 TI DTM
Bij de DTM 95’s maakte Gunnar Rickes zijn comeback nadat hij de vorige wedstrijd had gemist, en dat heeft de concurrentie geweten. Na een dominante polepositie reed de Duitser onbedreigd naar de zege met iets meer dan 25 seconden voorsprong op de tweede. Voor die tweede plek ontspon zich een spannend duel tussen Andy Darnell (Alfa Romeo) en Volker Dechow (Opel). De Nederlander met Duitse roots leek stevig vast te zitten op plek twee, tot hij bij de laatste pitstop koos voor vier nieuwe zachte banden, terwijl Darnell enkel de voorbanden verving. Hierdoor kon Darnell een voorsprong uitbouwen, maar die werd gaandeweg weggewerkt. In de slotfase sloot Dechow aan en na een stevig gevecht wist hij uiteindelijk de tweede plaats te veroveren, waardoor Darnell genoegen moest nemen met de derde plaats. Matti Reneaun (Alfa Romeo) en Jeremy Perquin (Alfa Romeo) vervolledigden de top vijf.

Met de terugkeer van Rickes blijft het nog min of meer spannend voor de titelstrijd, want het verschil tussen hem en Dechow bedraagt nu nog maar vijftien punten. De laatste manche zal dus beslissen wie met de titel naar huis gaat. Timo Konietzny is ondertussen uitgeschakeld voor de titel, aangezien hij moest opgeven.

Op vrijdag werd ook nog het sprintkampioenschap afgewerkt. Daar was Rickes (Alfa Romeo) dominant in de eerste race, waarin hij het haalde van Anton Tammenga (Opel) en Dechow (Opel). De tweede race leverde een verrassende winnaar op: Darnell (Alfa Romeo) boekte zijn eerste zege van het seizoen, voor Patrick de Louw (Opel) en Dechow. In het sprintkampioenschap heeft Konietzny voorlopig de leiding, maar met het schrapresultaat in rekening gebracht, staat Tammenga er het beste voor. Er kan weliswaar nog veel veranderen, want er staan nog zes races op het programma.

Terwijl de sprintreeks nog drie weekends doorgaat, valt over twee weken het doek over de SRB Multiclass Endurance in RaceRoom, en kennen we op 3 mei de uiteindelijke kampioenen. De laatste manche vindt dan plaats op het virtuele circuit van de Lausitzring.

Foto's: Birger Meysman
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Simracing op dinsdag 22 april 2025.
  • Crisartech

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons