Test Volkswagen Polo GTI TSI 2.0: Beschaafd koersbeest


Golf

Ook de GTI-versie is net iets meer Golf geworden, want voor het eerst in zijn geschiedenis heeft de Polo GTI een 2.0-liter benzinemotor onder de kap, goed voor 200 pk en een koppel van 320 Nm bij 1.500 – 4.350 toeren per minuut, cijfers waarmee hij netjes tussen zijn rechtstreekse concurrenten kan staan, zijnde de Peugeot 208 GTI, de Ford Fiesta ST, de Toyota Yaris GRMN, …
GTI

Gelukkig verraden de logo’s GTI vooraan, achteraan, in de deurstijlen en op het stuur dat het om de felste aller Polo’s gaat. Want ook het gegrom, geplof en gebulder valt wat tegen, zeker binnenin de wagen. Bij dit soort wagens genieten we ervan als er niet al te veel budget voor isolatie is uitgetrokken, maar wie in deze wagen echt wil genieten van het geluid doet best de radio helemaal uit, de ruiten helemaal neer en de oren helemaal open. Er zit zeker een beest in deze wagen, al gromt die wat diep vanuit zijn grot, waardoor hij niet zo vervaarlijk overkomt.

Comfort boven alles

Dit is allemaal in stilstand, snel de weg op.
Van E-stand naar S-Stand



DSG
En hoe gemakkelijk en comfortabel die DSG-bak ook is, verenigbaar met een sportiever rijgedrag is die niet altijd. Als je wat sneller uit een vloeiende bochtencombo wil raken en het gaspedaal halfweg wat dieper induwt, bestaat altijd het gevaar dat hij na wat zoeken een tandje, of misschien zelfs twee, terugschakelt, terwijl je eigenlijk al in de perfecte versnelling stak en met wat ontgoocheling je weg moet verderzetten. Een herkenbaar gevoel dat we ook al ervoeren in de Skoda Octavia RS.Nog een nadeel van die bak is dat je bij het remmen het gevoel krijgt dat de wagen niet diep genoeg “duikt”, en hij wat begint te zweven. Wanneer je het schakelen zelf in handen neemt met de paddles en dus harder op de motor remt is het geheel meer in balans en handelbaarder. Die paddles komen trouwens ook goed van pas bij het accelereren, want de snelheidsmeter blijft in derde versnelling absurd ver gaan. Met zoveel koppel is het vaak beter om zelf sneller een versnelling hoger te schakelen. Het komt het rijplezier en de stabiliteit enkel te goede, zeker op een hobbelige ondergrond.
Meer wagen, minder speelgoed

In ieder geval, als we de komende jaren de Polo GTI R5 altijd en overal zullen zien winnen op de rallywegen, zullen we telkens met veel plezier terugdenken aan deze testweek, en over hoe zelfs de meeste beschaafde onder alle “hot hatches” een echte winnaar kan zijn!
Foto's: Sandro Delaere & Vincent Wouters
Tweet