van der Horst

Tom Coronel ziet TCR BeNeLux-competitie wel zitten

Tom Coronel
Tom Coronel
Met een recordaantal deelnames in het FIA WTCC en het ETCC, is Tom Coronel sinds vele jaren de meest prominente Nederlandse vertegenwoordiger in de toerwagensport op het hoogste wereldniveau. Coronel begon zijn loopbaan ooit in de ‘tin tops’ en hoewel hij ook in de eenzitters vele aansprekende successen boekte, slaat zijn hart nog steeds vooral voor de toerwagens. Het initiatief om in de vorm van TCR Benelux tot een nieuwe toerwagencompetitie in België, Nederland en Luxemburg te komen, begroet Tom Coronel dan ook van harte.
SEAT León TCR - Allure Team
SEAT León TCR - Allure Team
“Dit is precies wat de autosport nu nodig heeft”, zegt Tom, enthousiast over de initiële plannen van TCR als nieuwe toerwagenklasse. “Zoals TCR er nu uitziet, dat is precies zoals het ETCC een jaar of twaalf, dertien geleden was, en zoals het WTCC in de beginjaren was. Goede competitie, beheersbare kosten, waardoor het ook voor privéteams en -rijders haalbaar is om eraan deel te nemen. Een uitstekend initiatief.”

Coronel is overtuigd van de filosofie van de klasse. “Het leuke is dat je overal kunt rijden: niet alleen in de Benelux, als de nieuwe serie er is, maar ook in andere Europese landen en zelfs internationaal. Een beetje zoals dat medio jaren negentig met de tweeliter Supertoerwagens was. Je kunt het breder trekken, en dat maakt het alleen maar interessanter. Ik mis op dit moment het toerwagenracen zoals we dat vroeger in de Benelux hadden. Het racen met gewone personenauto’s, zoals je die op de weg tegenkomt, dat is er niet meer. Supertoerwagens hebben we in Nederland nooit gehad, die luxe bleef aan België voorbehouden, maar we hadden natuurlijk wel een goed Groep N-kampioenschap en eerder ook klassen boven en onder twee liter. Daar reden importeurs- en dealerteams, diverse merken, er was goede promotie, maar er was ook ruimte voor privateers.”

De herkenningsfactor is volgens Coronel belangrijk: “Dat je ziet dat een gewone auto, waarmee je ’s morgens naar je werk rijdt, races wint, daar gaat het om! En dat is precies de filosofie waar TCR perfect op aansluit. Bovendien wil het publiek spektakel. ‘Rubbing is racing’, zeggen ze in Amerika. Een beetje contact, een tikje hier en daar, dat hoort bij het spel, en dat is iets wat bij veel auto’s waarmee nu geracet wordt, niet meer mogelijk is, omdat het allemaal te exclusief geworden is. TCR gaat terug naar de basis: auto’s die herkenbaar zijn, relatief eenvoudig te runnen zijn en waarin het niet zo is dat de techniek belangrijker is dan de rijder.”

Een mogelijke combinatie van de circuits van Spa-Francorchamps, Zolder en Mettet in België, Assen en Zandvoort in Nederland en Colmarberg in Luxemburg ziet Coronel helemaal zitten: “Dat doet mijn hart sneller kloppen. Dat zijn gewoon de circuits zoals ze ook in het verleden altijd gebruikt hadden moeten worden. Die mix, ook van Nederland en België, is super! Dat is de weg waarop we verder moeten!”

Foto's: TCR & Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in TCR International Series op maandag 16 maart 2015.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons