van der Horst

24H Le Mans: Toyota stelt TS040 Hybrid voor op Paul Ricard (+ Foto's & Video)

Toyota TS040 Hybrid
Toyota TS040 Hybrid
Toyota heeft de nieuwe TS040 Hybrid voorgesteld op het circuit van Paul Ricard, waar morgen de officiële FIA WEC testen van start gaan. Na Audi en Porsche is het Japanse merk het laatste in de rij om zijn strijdwapen voor het nieuwe seizoen te onthullen. De blauw-witte livery wordt behouden, maar het bodywork vertoont duidelijk enkele nieuwe ontwikkelingen die de Toyota onderscheiden van de LMP1’s van Audi en Porsche. De wagen zal worden aangedreven door in totaal 1000pk, waarbij de benzinemotor en het hybridesysteem samenwerken om dit getal te bereiken.
Toyota TS040 Hybrid
Toyota TS040 Hybrid
Dankzij het nieuwe reglement waarbij de gerecupereerde energie ook op de vooras mag worden afgezet wanneer de wagen minder dan 120 km/u rijdt, is de nieuwe Toyota vierwielaangedreven. De benzinemotor in de Toyota TS040 Hybrid is een atmosferische 3.7 liter V8. Deze krachtbron is goed voor 520 pk, terwijl het hybridesysteem op zijn beurt 480 pk produceert waardoor de totale output op maar liefst 1000 pk uitkomt.
 
Toyota TS040 Hybrid
Toyota TS040 Hybrid
Terwijl Porsche de hybride mogelijkheden maximaliseerde (8MJ) en Audi dan weer minimaliseerde (2MJ), koos Toyota ervoor om uit te komen in de 6 megajoule subcategorie. “We hebben een grotere hybride capaciteit overwogen, maar uiteindelijk hebben we gekozen voor 6MJ om het negatieve effect van het extra gewicht op de rondetijden te vermijden”, aldus Hisatake Murata.
 
Twee exemplaren van de TS040 Hybrid zullen het hele seizoen afwerken, met Alex Wurz, Stéphane Sarrazin en Kazuki Nakajima op de #7, terwijl Anthony Davidson, Nicolas Lapierre en Sébastien Buemi de wagen #8 zullen delen. Zoals eerder reeds aangekondigd, wisselen de beide Fransmannen in de rijdersbezettingen van plaats om zo tot meer homogene rijderscombinaties te komen.
 







Foto's: Toyota



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in 24 Heures du Mans op donderdag 27 maart 2014.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons