van der Horst

Unieke BMW M6 voor Belcar Endurance

Verkoyen Motorsport - BMW M6
Verkoyen Motorsport - BMW M6
Het Belcar Endurance Championship heeft in het verleden heel wat unieke wagens op de deelnemerslijst mogen neerpennen, al opteert menig team de voorbije jaren wel voor fabrieksmateriaal van de verschillende constructeurs. Niet zo bij Verkoyen Motorsport, want Autosport.be kan onthullen dat het team rond Geoffrey Verkoyen het over een - compleet - andere boeg gooit. Het team stoomt eigenhandig een BMW M6 klaar, opgebouwd vanaf een straatwagen. Een absoluut uniek project dat misschien wel kan uitgroeien tot een publiekslieveling.
De BMW M6 is uiteraard geen onbekende op circuit: BMW Motorsport ontwikkelde tien jaar geleden immers zelf de BMW M6 GT3, de succesvolle voorganger van de huidige BMW M4 GT3. Toch heeft de BMW M6 waar Verkoyen & co aan sleutelen weinig te maken met de BMW M6 GT3. "De BMW M6 GT3 is een immens succesvolle bolide, met onder andere zeges in de 24 Hours of Spa en de 24 Uur van de Nürburgring. Het zou dus dom zijn om niet eens te kijken naar hoe BMW Motorsport een en ander heeft aangepakt", bevestigt Geoffrey Verkoyen in een exclusief gesprek met Autosport.be. "Daar stopt elke vergelijking ook, want onze racebolide wordt opgebouwd vanaf een straatwagen die ik gekocht heb in het noorden van Duitsland. Bovendien zijn GT3-wagens in de Belcar helaas niet toegelaten."

Een BMW M3 of een BMW M4 leek een meer voor de hand liggende optie. "Dat klopt misschien wel, maar ik wilde echt iets bijzonders. En dit project is dat ook echt. (lacht) De BMW M6 is op zich een vrij zware wagen, dus we hebben heel wat werk gehad met alle overbodige zaken te strippen. Een element waar we echter weinig of niets aan hoeven te veranderen, is de motor. Uiteraard hebben we die wel gereviseerd, maar we opteren voor het schitterende V8-blok uit de pk-zwangere straatversie. Gehuwd met een aangepast bodywerk, moet dat een van de uithangborden worden van dit project. Ik hoop echt dat deze wagen de harten van de fans kan veroveren, want we hebben enkele absolute troefkaarten in handen."

Naar prestaties toe, is het vooralsnog koffiedikkijken. "De wagen heeft voorlopig nog geen meter gereden, maar dat is een gevolg van onze planning. De beslissing om met dit project te starten is vrij laat gevallen en we willen de zaken naar behoren aanpakken. Er zijn geen standaard onderdelen beschikbaar voor een racewagen als deze, dus van tijd tot tijd verliezen we enkele dagen door te wachten op onderdelen. Die opoffering maken we graag als dat betekent dat de basis goed is. Het is een cliché, maar 2025 wordt op dat vlak een leerjaar. We willen kilometers op de teller zetten en de wagen zo stelselmatig verbeteren, met de steun van Roeland Thijs. We willen daarbij uitkomen in de GTB-klasse, waar ik denk dat een wagen als deze zich op termijn echt wel in de kijker kan rijden."

"Het zal vooral een kwestie zijn om in 2025 de foutenlast te beperken en daarom richten we ons op de resterende races van het Belcar Endurance Championship 2025. We hebben niet de tijd om zoals een constructeur een uitgebreid testprogramma af te werken, dus zullen we de beschikbare kansen tijdens raceweekends en testdagen moeten benutten. We zullen vertrouwen op ervaren rijders, maar houden zeker ook jonge wolven in't oog. Rijders die interesse hebben mogen overigens altijd contact opnemen met ons via Instagram, want er zijn nog mogelijkheden, zowel tijdens de reguliere manches als bij de 24 Hours of Zolder. Voor het team en mijzelf is het nu echter aftellen naar de vuurdoop van onze BMW M6 tijdens de 24 Hours of Zolder!"

Foto: Verkoyen Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op dinsdag 17 juni 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • LTF

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons