van der Horst

VAS: Mikkelsen en Ingram klaar, Lefevere voor de winst

Andreas Mikkelsen - Skoda Fabia
Andreas Mikkelsen - Skoda Fabia
De Rally van Staden was dit jaar het oefenterrein voor heel wat WRC2-rijders, met het oog op de Ypres Rally, manche negen van het WRC. Vooral Andreas Mikkelsen en Chris Ingram lieten in hun kaarten kijken, terwijl anderen met zorgen naar de Kattenstad gaan. De winst in het VAS-gedeelte was voor Andy Lefevere.
Staden vond en zocht een oplossing door de testers voor de Ypres Rally in een apart klassement te steken, met meer ruimte voor service, afstellingsmogelijkheden, en vooral buiten klassement. Een kleine 30 deelnemers konden de formule wel smaken en ging er warmdraaien, met onder meer het volledige kruim van WRC2 en het BRC.

Andreas Mikkelsen (Skoda), uiteraard geen vreemde in Ieper, vond meteen een goede afstelling en het snelle ritme. Hij pakte de openingsrit en de leiding. Die zou de Noor uiteindelijk vasthouden tot hij en TOK-Sport beslisten dat het welletjes was geweest en zich na de middag richting Ieper begaven. 

Mikkelsen wisselde enkele besttijden af met Stéphane Lefebvre (Citroën) en Nikolay Gryazin (Skoda). De Rus verviel echter in ouwe gewoontes en ging van de baan, terwijl ook Lefebvre snel de tocht richting het thuisfront opzocht, zonder echt op te vallen, net zoals landgenoot Yohan Rossel (Citroën). Het was uiteindelijk Chris Ingram (Skoda) die zorgde voor de verrassing van de dag door Mikkelsen steeds beter bij te benen. De Brit koos om uit te rijden en dus met winst naar huis te gaan. Gino Bux (Skoda) werd uiteindelijk tweede, maar enkel omdat ook onder meer Yohan Rossel (Citroën) en Vincent Verschueren (VW) ook het hazenpad kozen. 

De grootste slachtoffers waren Marco Bulacia (Skoda) en Grégoire Munster (Hyundai). De Belg ging zwaar van de baan en is nog niet zeker van zijn deelname in Ieper.

Andy Lefevere - Porsche 997 GT3
Andy Lefevere - Porsche 997 GT3
In de hoofdwedstrijd stond er geen maat op Andy Lefevere (Porsche). Hij verloor al snel zijn speelkameraad Gunther Monnens (Porsche) die de ophanging stuk reed. Daarna had er niemand nog een antwoord. Kurt Boone (Mitsubishi) eindigde uiteindelijk op ruime afstand als tweede, voor Jeoffrey Lerminez (Ford) en Paul Lietaer die een geslaagd debuut maakte met de Alpine!

Foto: Davy Degryse



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op zondag 14 augustus 2022.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons