Voorjaarsraces: Calvin de Groot ‘rookie’ van het weekend


In de kwalificaties volgde een mooie 2.02.751, tegenover 2.01.510 voor polesitter Alan Czyz, goed voor de vierde plaats op de grid in Race 2 en een zesde op de omgekeerde grid voor Race 1. Zondagochtend hingen er grijze wolken boven Circuit Zandvoort, het had ’s nachts geregend en meteen volgde de mededeling van de koersdirectie ‘wet race’.

In Race 2 slaagde Calvin er slechts nipt in om een aanstormende Stefan Barewijk achter zich te houden, met de vierde plaats als inzet.
“Omdat we echt op de centen moeten letten besloten we de in kwalificatie gebruikte banden niét te vervangen. Halfweg deze race kon ik hierdoor niet langer voluit gaan en geraakte Barewijk vlakbij. Ik wil niet klagen. Ik sta derde in de tussenstand, op drie punten van Tomas De Backer, en gelijk tweede met Esmee Kosterman in de Junior. Wie had zoiets durven te voorspellen?”
Geld en budget, het is en blijft een rode draad doorheen het autosportleven van Calvin en, niet op zijn minst vader Mark de Groot. Omdat het verhaal in de Nederlandse karting ten einde liep – geen budget, geen doorstroming – en zij ondertussen in contact waren gekomen met Haas-importeur Jo Lambrecht, ging het met de Oeste Kart-baas over de C1 Racing Cup.
“Goedkoop, eenvoudig en toch een hoog niveau”, vat vader Mark de overstap naar de C1 samen. “Met vaak meer dan veertig gelijkaardige auto’s aan de start draaide Calvin daar vooraan mee. Samen met zijn teammaats won hij de 8 uursrace van Zandvoort en twee keer nam hij met de C1 deel aan de 24 Uren 2PK op Spa. Leuk. Totdat Calvin mij tijdens de terugrit van een C1-race op Croix-en-Ternois liet verstaan dat hij uitgekeken geraakte op de C1 en een nieuwe uitdaging zocht. Logischerwijze werd gedacht aan de Fiesta Cup. Sprintraces, één rijder, en hij kon meteen bij Bas Koeten Racing testrijden. Maar, ja, écht racen, dat kost geld! Op dat ogenblik is, eens te meer, Jo Lambrecht te hulp gekomen en rolde hij het plan uit om samen met Oeste Racing over te stappen naar de Ford Fiesta Sprint Cup en volgde er een akkoord met JDK Racing…”
Het is achter het stuur van deze #143 Oeste Racing Fiesta dat Calvin de Groot begin juni in het kader van de Spa Euro Race een vervolg wil breien aan zijn eerste ervaring in de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup.
“Met de hulp van enkele trouwe vrienden-mecaniciens, die mij al sinds de C1 Racing Cup bijstaan, wil ik in elke sessie, elke race blijven evolueren en de Fiesta nog beter onder de knie krijgen. In de Fiesta Cup beschik je over weinig vermogen en zit je zodanig dicht bij elkaar dat de rijder het verschil maakt. Parameters die hierbij van enorm belang zijn, is het vinden van de juiste afstelling en dan hebben we het automatisch over bandenspanning, de temperatuur van de banden en, niet onbelangrijk, het ontleden van de data. Ook de manier van schakelen – de bak blijkt gevoelig – vraagt bij wijze van spreken fluwelen handschoentjes! Ja, ik heb ondertussen echt leren omgaan met de Fiesta en dat proces wil ik graag verderzetten!”
Ford Fiesta Sprint Cup Benelux
Tweet