van der Horst

Vooruitblikken naar de Kronos 10 Hours of Mettet

SEAT versus VW
SEAT versus VW
Het eerste seizoen van de TCR Benelux komt dit weekend aan zijn eind in Mettet, met een aantrekkelijke mix van verleden, heden en toekomst. Want het is net op het Circuit Jules Tacheny de Mettet dat de TCR Benelux een jaar geleden, ter gelegenheid van de Kick-Off, werd voorgesteld. Er is sindsdien een hele weg afgelegd!

 

TCR Benelux
TCR Benelux
Het heden wordt uiteraard vertegenwoordigd door het slotakkoord van dit eerste seizoen, en de balans heeft heel wat positieve punten. Om te beginnen werd er het hele seizoen lang op het scherp van de snee gevochten. Ja, er zijn opnieuw échte sprintraces voor toerwagens in de Benelux! En de toekomst komt aan bod omdat er nu al naar 2017 vooruit wordt geblikt. De interesse van rijders en teams in de TCR Benelux is groot. Bovendien is er de aanwezigheid van de Peugeot 308 op de piste en de statische voorstelling van de nieuwe KIA Cee’d TCR van STARD – een wereldpremière! – en de nieuwe Audi RS 3 LMS, want een veelbelovende toekomst extra in de verf zet.

Lémeret staat er goed voor, Corthals en Caprasse op het vinkentouw

Maar voor we helemaal aan het volgende seizoen kunnen denken moet uiteraard nog de eerste titel worden uitgedeeld! Stéphane Lémeret, die op de Honda Civic TCR #18 van Boutsen Ginion Racing opnieuw Norbert Michelisz aan zijn zijde krijgt, heeft alle troeven in handen om een vierde titel te veroveren, na die in de Mégane Cup (1999), de Clio Cup (2002) en in de BTCS (2004).

Mathematisch kan enkel nog het duo van DG Sport Opel Team Belgium de rijder-journalist nog van de titel houden. Hoewel de Opel Astra TCR #23 vorig weekend in Assen belangrijke punten liet liggen, laten Pierre-Yves Corthals en Fred Caprasse de moed niet zakken. Met de schrapping van het slechtste resultaat, tellen ze 44,5 punten achterstand op de Honda-rijder en er zijn nog 150 punten te verdelen. Het wordt niet eenvoudig, maar het duo zal in ieder geval alles op alles zetten!

Ook voor het laagste podiumtrapje krijgen we zeker een mooie strijd te zien. Sam Dejonghe en Denis Dupont staan derde, maar als we geen rekening houden met de punten die ze scoorden tijdens hun slechtste meeting is het eigenlijk Maxime Potty – die de Franse WTCC-rijder Grégoire Demoustier naast zich krijgt – die het best geplaatst is. Tussen de SEAT Leon #7 van het RACB National Team en de VW Golf GTI #52 van het Team WRT wordt het zeker spannend.

Opel versus Honda
Opel versus Honda
Kampioenschap of stunt?

En dan zijn er ook nog heel wat teams die een plaats in de uiteindelijke top-5 viseren: Alexis van de Poele-Romain de Leval (VW Golf GTI #4 Delahaye Racing) bijvoorbeeld, of Guillaume en Edouard Mondron (SEAT Leon #2 Delahaye Racing) of nog Renaud Kuppens en Benjamin Lessennes (Honda Civic #5 Boutsen Ginion Racing). Drie teams die door amper zes punten worden gescheiden, als we de slechtste meeting schrappen. Maar meer nog dan een ereplaats in het kampioenschap, zullen die duo’s op het Circuit Jules Tacheny voor een uitstekende resultaat gaan!

Dat is ook het geval voor Amaury Richard en Didier Van Dalen (VW Golf GTI #3 Delahaye Racing) of Vincent Radermecker, terug op de Golf GTI van Milo Racing na eerder dit seizoen al drie Sprint Races te hebben gewonnen. De Luikenaar wordt op de #20 vergezeld door Stienes Longin. De zoon van Bert stapt niet helemaal in het onbekende want de kersverse kampioen in Elite 2 van de Nascar Whelen Euro Series nam vorig jaar ook al deel aan de Kick Off van de TCR Benelux, ook op het Circuit Jules Tacheny. Maar toen bestuurde hij een Honda Civic…

Zes merken vertegenwoordigd

Bij de andere debutanten in de TCR Benelux, volgen we ook de Zwitsers Roger Vogeli en Daniel Hadorn (op de Honda Civic #15 van Lubner Motorsport), maar ook de 16-jarige Nederlander Willem Meijer, teammaat van Mathieu Detry op de SEAT Leon #6 Ferry Monster Autosport.

Toch is het een andere debutante die allicht de meeste aandacht zal krijgen: de splinternieuwe Peugeot 308 ingezet door Peugeot België Luxemburg via het team van DG Sport Compétition. De Leeuw, in Spa begin mei ook te zien in het kader van de TCR International, maakt zijn debuut in de Benelux-competitie in de handen van Fred Bouvy en de Franse fabrieksrijder Aurélien Comte.

Met de aanwezigheid van de Alfa Romeo Giulietta van Renga Charleroi On Tracks, bestuurd door Fabio Marchiafava en Philippe Ménage brengt dat het totaal aantal merken aan de start op zes! En ook KIA en Audi zijn zoals vermeld aanwezig in de paddock.

Vijf races op een dag

Deze finale van het eerste seizoen zal heel intens worden, want de vijf races worden allemaal op zondag gehouden. Om 9u25 beginnen de rijders aan de Qualifying Long Race, een wedstrijd van 60 minuten waarvan de startgrid wordt bepaald door de tijd die werd gezet in het ‘Fast Lap Window’ van de trainingen op zaterdag en door de stemmen van de app "Make The Grid" (u kan tot zaterdag 9 uur stemmen door deze link te volgen: http://bit.ly/MakeTheGrid).

Vervolgens is er de Sprint Race 1 waarvan de (stilstaande) start wordt gegeven om 12u50. Deze race van 20 minuten wordt onmiddellijk gevolgd – na een hergroepering achter de Leading Car – door een nieuwe sprintrace met rollende start. Na de demo’s van de historic eenzitters en een parade om de 40ste verjaardag van de Volkswagen Golf GTI te vieren (de zeven generaties van dit mythische model worden vertegenwoordigd) wordt de start van Sprint Race 3 gegeven om 16u25, met vlak daarna de vierde – en laatste van het seizoen – sprintrace van het weekend.

Om alles sportief te laten verlopen doen RACB Sport en Kronos Events opnieuw een beroep op onboard-camera’s (in alle wagens), maar ook op José Close, die bij de sportcommissarissen dienst zal doen als Driver Advisor, en zo zijn grote ervaring kan laten gelden als er een beslissing moet worden genomen over race-incidenten.
Intens, spannend, deur-tegen-deur: dat is wat Kronos Events u aanbiedt voor het slotakkoord van het seizoen 2016. De weergoden zetten er ook hun beste beentje voor, dus u zal zich de trip niet beklagen!

Kampioenschap (*) : 1. Stéphane Lémeret 360 (4 best results) ; 2. Pierre-Yves Corthals-Fred Caprasse, 315,5 (4 best results) ; 3. Sam Dejonghe-Denis Dupont 258 (4 best results) ; 4. Maxime Potty 265 (4 best results) ; 5. Alexis van de Poele-Romain de Leval 223 (4 best results) ; 6. Edouard & Guillaume Mondron 217 (4 best results) ; 7. Renaud Kuppens-Benjamin Lessennes 219,5 (4 results) ; 8. Didier Van Dalen-Amaury Richard 186 (4 best results) ; 9. Vincent Radermecker 170 (4 results); 10. Norbert Michelisz 138 (2 results); etc.

(*) Voorlopig - Resultaat QLR – Round 4 - Het beroep van DG Sport Opel Team Belgium werd op maandag 24 10 behandeld door de Sportrechtbank van ACL (Luxemburg).

Foto's: Kronos Events




  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons