van der Horst

Mettet: Belgen willen geen bijrol spelen

Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiesta Supercar
Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiesta Supercar
Nadat de Belgian Audi Club reeds meedeelde dat François Duval zal uitpakken met de ex-kampioenen-Audi S1 van Mattias Ekström zijn er nog enkele andere landgenoten die een rol van betekenis willen of kunnen spelen in Mettet. Dan denken we aan Sébastien Demoustier in een Peugeot 208 van Sébastien Loeb Racing binnen het WK, Michaël De Keersmaecker in het European RX met zijn vertrouwde Ford Fiësta, Guillaume De Ridder en Koen Pauwels in RX2 en het duo Filip Baelus / Steve Volders in TouringCar. Zeven landgenoten dus, een mooi getal en dat terwijl de Super1600 zelfs niet in Mettet zal aanwezig zijn.
François Duval - Audi S1 EKS RX quattro
François Duval - Audi S1 EKS RX quattro
Acht jaar na zijn overwinning in het toenmalige Europees kampioenschap in Maasmechelen en voor de achtste maal zal François Duval meerijden in de belangrijkste wedstrijd op de Belgische Rallycrosskalender. Reeds vanaf het moment dat IMG het rallycrosslandschap herschiep in een heus wereldkampioenschap is Duval van de partij met als beste resultaat een derde plaats in de halve finale en vijfde in de finale in 2016. Duval mag het nu proberen met de ex-kampioenenwagen van Ekström die werd aangekocht door Enzo Ide en wordt ingezet door Comtoyou Racing. We twijfelen er niet aan dat de Audi S1 ondertussen is geüpdated richting 2018.

Grönholm versus Demoustier
Grönholm versus Demoustier
Naast Duval zal ook Grégoire Demoustier van de partij zijn. Hij is een van de reguliere rijders in het WK 2018 en is onderweg met een Peugeot 208 van Sébastien Loeb Racing. Met 16 rijders strijden voor een plaats binnen de top 12 tijdens vier kwalificatieheats lijkt makkelijker dan het is. Er mag immers niet veel misgaan. Vraag dat maar eens Sébastien Loeb die in Barcelona als 13de uit de kwalificaties kwam en pas naar de halve finale kon na stalorders van Peugeot Motorsport dat Kevin Hansen verplichtte om forfait te geven en zijn plaats in de halve finale af te staan aan hun goudhaantje. Demoustier raakte dit seizoen tijdens de twee eerste races nog niet binnen de top 12, terwijl ook Larsson in Montalegre een finaleplaats in rook zag opgaan. Het blijft dus moeilijk indien de toppers weinig of geen steken laten vallen. We duimen voor de beide Belgen opdat ze op zondag in een van de beide halve finales te zien zijn en wie weet een finaleplaats.

EuroRX: MDK verdient plaats in halve finale na pech in Barcelona

Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiesta Supercar
Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiesta Supercar
Michaël De Keersmaecker is ontegensprekelijk de meest ervaren landgenoot (op vlak van rallycross) die we komend weekend zullen zien en hij doet het met zijn vertrouwde Ford Fiësta RX in het Europees RX. Dit kampioenschap, dat de World RX volgt in Spanje, België, Zweden, Frankrijk en Letland, is een kopie van het World RX met verschillende toprijders waaronder enkelen die ooit actief waren in het World RX. Maar om allerlei redenen, waaronder de inmenging van de officiële teams met fabrieksondersteuning, werden deze een beetje weggedrukt omdat het allemaal te duur is geworden of het quasi onmogelijk is om over gelijkwaardig materiaal te beschikken. De Keersmaecker, Larsson, Nitiss, Münnich, Walfridsson, Marklund, Hvaal, Grosset-Janin, Rustad, Jeanney,... Allemaal piloten die het ooit probeerden of die in het verleden een rol van betekenis speelden in het World RX.

Voor De Keersmaecker is het erop of eronder in Mettet. De JDK-rijder startte in Barcelona met een chrono die hem voorlopig reeds binnen de top 12 hees. Lang mocht de vreugde evenwel niet duren. Hij sukkelde met een nukkige benzinepomp en moest de handdoek werpen om fatale motorschade te ontlopen. Voor eigen publiek wil Michaël in zijn laatste seizoen op hoog niveau nog eens tonen wat hij in zijn mars heeft. Veel van zijn generatiegenoten zijn reeds gestopt of zochten andere horizonten op. Een nieuwe generatie dicteert nu de wet, maar de ervaring en de goesting komt toch steeds bovendrijven bij de man uit Londerzeel. Aan het mannetje achter het stuur zal het niet liggen. Hij beschikt niet over de snelste wagen van het veld, maar als de mecaniek mee wil, dan is JDK altijd goed voor een halve finale. En eens in de halve finale kan er vanalles gebeuren en is een plaats in de finale niet veraf. Bovendien zijn bij regen of vettige piste de laatste paardjes niet echt nodig en komt de ervaring bovendrijven.

In EuropeanRX is regelmaat enorm belangrijk en een uitschuiver wordt zwaar afgestraft. Wie in het WK een steek laat vallen, kan deze alsnog recht zetten. Het beste voorbeeld is Timmy Hansen die in Barcelona uitviel in de eerste kwalificatie, maar alsnog op de pole stond van de tweede halve finale. Met 17 wagens aan de start is dit mogelijk, maar in het EuropeanRX zijn er 28 deelnemers en is iets dergelijks quasi ondenkbaar. In theorie is een kwalificatie voor een halve finale in het WorldRX makkelijker dan in het EuropeanRX.

De Ridder favoriet in RX2?

Guillaume De Ridder - RX2
Guillaume De Ridder - RX2
In RX2 hebben we met Guillaume De Ridder een potentiële podiumkandidaat die zelfs in staat moet zijn om de race op zijn thuisfront te winnen. De gewezen rallyrijder die via Zelos een stuur te pakken kreeg in RX2 bedankte voor de gedane inspanningen vorig seizoen met een derde plaats in het kampioenschap en drie tweede plaatsen op rij. Tweevoudig kampioen, de Fransman Cyril Raymond die vorig seizoen vijf van de zes races achter zijn naam schreef, maakt de overstap naar EuroRX en komt in het vaarwater van De Keersmaecker. Tweede in RX2 2017 werd de Brit Dan Rooke die dit seizoen niet op de inschrijvingslijst staat. Dus wordt De Ridder automatisch een van de favorieten. 17 namen prijken op de inschrijvingslijst waaronder naast De Ridder ook terug-van-weggeweest Koen Pauwels. Na België volgt RX2 het World RX nog richting Engeland, Noorwegen, Zweden, Canada, Frankrijk en Zuid-Afrika. Een niet te onderschatten kalender met enkele zware verplaatsingen

Baelus & Volders versus horde Vikingen in TouringCar

Steve Volders - Ford Fiësta turbo
Steve Volders - Ford Fiësta turbo
Tenslotte is er de TouringCar dat net als de RX2 voor de eerste maal dit seizoen uit de startblokken schiet. daarin vinden we opnieuw Steve Volders terug met zijn Ford Fiesta. Vorig seizoen was Volders nog goed voor een vierde eindplaats in het kampioenschap en één podiumplaats (tweede in Engeland).


Filip Baelus - Volvo C30 Touring Car
Filip Baelus - Volvo C30 Touring Car
Ook Filip Baelus, de enige landgenoot die ooit in Mettet op het hoogste ereschot stond, is terug van de partij na een onderbreking van twee jaar, hij vertrouwt opnieuw op de Volvo C30. Filip Baelus: "De wagen is destijds aangekocht door Pedro Bonnet en opgebouwd bij Gunnarsson in Zweden. Ik heb deze nadien verkocht aan De Beuckelaer die hem deze winter opnieuw te koop aanbood. Ik besloot deze terug over te kopen en een revisie te geven. Nadien stond er een testrace op het programma in Valkenswaard, maar dat liep niet echt van een leien dakje. Terug de wedstrijd winnen is, gezien de zware concurrentie en het feit dat ik twee seizoenen geen rallycross reed, quasi ondenkbaar. Met 17 deelnemers, waaronder 13 Scandinaven zal ik reeds zeer tevreden zijn met een plaatsje in de halve finale. Dus veel ambitie heb ik niet, maar ik ga trachten om eerste Belg te worden en dus Steve Volders kloppen."

Lees ook: Ook RX2 en Touring Car van start in Mettet
Lees ook: François Duval start met wagen van ex-wereldkampioen Ekström!
Lees ook: Mettet: Gaat Kristoffersson voor hattrick?

Foto's: Johnny Loix, Belgian Audi Club & Baelus press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op donderdag 10 mei 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of Belgium.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons