Mettet: Belgen willen geen bijrol spelen



EuroRX: MDK verdient plaats in halve finale na pech in Barcelona

Voor De Keersmaecker is het erop of eronder in Mettet. De JDK-rijder startte in Barcelona met een chrono die hem voorlopig reeds binnen de top 12 hees. Lang mocht de vreugde evenwel niet duren. Hij sukkelde met een nukkige benzinepomp en moest de handdoek werpen om fatale motorschade te ontlopen. Voor eigen publiek wil Michaël in zijn laatste seizoen op hoog niveau nog eens tonen wat hij in zijn mars heeft. Veel van zijn generatiegenoten zijn reeds gestopt of zochten andere horizonten op. Een nieuwe generatie dicteert nu de wet, maar de ervaring en de goesting komt toch steeds bovendrijven bij de man uit Londerzeel. Aan het mannetje achter het stuur zal het niet liggen. Hij beschikt niet over de snelste wagen van het veld, maar als de mecaniek mee wil, dan is JDK altijd goed voor een halve finale. En eens in de halve finale kan er vanalles gebeuren en is een plaats in de finale niet veraf. Bovendien zijn bij regen of vettige piste de laatste paardjes niet echt nodig en komt de ervaring bovendrijven.
In EuropeanRX is regelmaat enorm belangrijk en een uitschuiver wordt zwaar afgestraft. Wie in het WK een steek laat vallen, kan deze alsnog recht zetten. Het beste voorbeeld is Timmy Hansen die in Barcelona uitviel in de eerste kwalificatie, maar alsnog op de pole stond van de tweede halve finale. Met 17 wagens aan de start is dit mogelijk, maar in het EuropeanRX zijn er 28 deelnemers en is iets dergelijks quasi ondenkbaar. In theorie is een kwalificatie voor een halve finale in het WorldRX makkelijker dan in het EuropeanRX.
De Ridder favoriet in RX2?

Baelus & Volders versus horde Vikingen in TouringCar


Lees ook: Ook RX2 en Touring Car van start in Mettet
Lees ook: François Duval start met wagen van ex-wereldkampioen Ekström!
Lees ook: Mettet: Gaat Kristoffersson voor hattrick?
Foto's: Johnny Loix, Belgian Audi Club & Baelus press
Tweet