van der Horst

Zolder Fun festival: Op naar de finale van 2025

Start 2024 VW Fun Cup Zolder Fun Festival
Start 2024 VW Fun Cup Zolder Fun Festival
Aan alle mooie dingen komt een einde… Komend weekend staat op Circuit Zolder de grote finale van de European Fun Cup 2025 op het programma. De deelnemers werken er een race van vierhonderdzeventig minuten af, met op het Limburgse asfalt, niet minder dan zevenenveertig teams aan de start. Het wordt het hoogtepunt van een meer dan geslaagd seizoen voor de meest ‘fun’ circuitcompetitie van het land.
  • Hamofa Performance
Start 2024 VW Fun Cup Zolder Fun Festival
Start 2024 VW Fun Cup Zolder Fun Festival
“De balans van dit seizoen stemt ons tevreden, want het deelnemersaantal van de European Fun Cup is sterk toegenomen, met een gemiddelde van vijfenzestig wagens per meeting”, vertelt Benoît Abdelatif, de drijvende kracht achter de organisatie. “In de huidige context is dat opmerkelijk. De vooruitzichten voor 2026 zijn goed en ook onze verre verplaatsingen kondigen zich uitstekend aan. Zo hebben we bijna zestig ingeschreven wagens voor de ‘Beker van het Einde van de Wereld’ in Zuid-Afrika in januari, en al tachtig teams op de voorlopige deelnemerslijst voor Daytona in december 2026!”
 
Een van de wagens die dit weekend zeker de aandacht zal trekken, is een Fun Cup met een zogenaamde ‘Evo4’-motor, die een voorsmaakje geeft van de toekomst van de discipline. “Sinds de oprichting van de Fun Cup hebben de evoluties elkaar opgevolgd”, vervolgt Abdelatif. “De huidige motor, de ‘Evo3’, wordt steeds moeilijker te verkrijgen. Daarom werken we al enkele maanden aan de toekomst, met een nieuwe, atmosferische tweeliter-motor. Die zal in Zolder zijn vijfde wedstrijd rijden. Want het is bekend: de competitie vormt het beste testlaboratorium. Deze nieuwe motor zal niet in 2026 worden ingevoerd, maar pas in 2027, en dat op een geleidelijke manier. De prestaties zullen vergelijkbaar zijn met die van de huidige Evo3, wat betekent dat beide motorversies een tijdlang naast elkaar zullen bestaan. De ontwikkeling van de Evo4 verloopt uitstekend. We laten de wagen rijden met rijders van verschillende profielen om zoveel mogelijk gegevens en indrukken te verzamelen. Er is geen reden tot haast: we willen deze technische bocht perfect nemen.”
 
Groupe Lemoine by M3M - Fun Cup
Groupe Lemoine by M3M - Fun Cup
Intussen bereiden de deelnemers van de European Fun Cup 2025 zich voor op hun laatste krachtmeting van het seizoen. Zondag omstreeks 17u50 kennen we de kampioenen! In het algemene klassement leidt de #424 Groupe Lemoine by M3M (Mondron-Bollen) nipt voor de #480 Milo Racing (Van Impe-Taelman-Renneteau) en de #556 No Limit Racing (Bellinato-Soulet-Balthazar). Let echter ook op de #280 Milo Sens (Caprasse-Donniacuo-Tourneur), die bij de berekening van de te schrappen resultaten nog voor een verrassing kan zorgen.

In de Fun-categorie lijkt de #536 AP Mecanics (Piron-Diederickx-Charlier-Piron) het goed te doen, al blijven ook de #282 M3M Academy (De Schepper-Tudisca-Sente-Van Langendonck), de #530 Vmax by Milo (Arnaudet-Goiannini-Farinaux-Livin) en de #505 Clubsport Racing (Vandewalle-Heymans-De Cock) in de achtervolging.
 
Be GSL Racing By SRS - Fun Cup
Be GSL Racing By SRS - Fun Cup
In de Pure-categorie gaat de leiding voorlopig naar de #278 Be GSL Racing by SRS (Becerra-Nardi-Gysembergh-Meulders), gevolgd door de #488 Ben Watches by Milo (Schroeder-Schroeder-Schroeder-Schroeder) en de #414 Schumacher by AC Motorsport (Krieg-Jamoye-Quédé-Pierard). Spannend tot de laatste meter!
 
Na de vrije trainingen op zaterdag (van 14u tot 16u50) en de kwalificaties (van 16u50 tot 17u50) gaat de race op zondag om 10u00 van start, met de zwart-witgeblokte vlag rond 17u50 als ultiem slotakkoord van het seizoen.

Persbericht European Fun Cup



  • Powercars

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons