van der Horst

10 Hours of Mettet: Nabeschouwing van de organisatoren (VW Fun Cup)

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Na een derde zege in de 25 Uur VW Fun Cup begin juli bevestigde Allure Team dit weekend zijn houdgreep op het seizoen 2017 van de European VW Fun Cup door ook de Kronos 10 Hours of Mettet, de op één na langste wedstrijd van het jaar, op zijn naam te schrijven. Een onuitgegeven succes voor Cédric Bollen, Guillaume Mondron, Frédéric Bouvy en Kevin Caprasse (de zieke Sébastien Kluyskens kon niet aan de start komen), die uiteindelijk met een ronde voorsprong over de streep kwamen.
Nochtans was het Martin Leburton die bij het doven van de lichten het voortouw nam van het peloton van 37 bolides. De jonge Brusselaar, met zijn #888 AC Motorsport 1 al auteur van de pole, kreeg onmiddellijk Guillaume Mondron met de #277 Allure Team in zijn spoor. Al snel werd duidelijk dat de wedstrijd tussen deze twee wagens zou beslist worden. Maar ondanks een alternatieve pitstopstrategie moest het duo Martin Leburton/Stéphane Perrin tevreden zijn met de zilveren medaille. “We zijn op een sterkere tegenstander gebotst en door de hele 10 uur slechts met ons twee af te werken moeten we ook toegeven dat we er fysiek helemaal door zitten”, stelden ze voor de podiumceremonie. “Onze felicitaties aan Allure Team, want ze reden een schitterende wedstrijd!”
 
Cédric Bollen, Guillaume Mondron en Fred Bouvy zetten een absoluut perfecte wedstrijd neer, maar vooral de prestatie van Kevin Caprasse tijdens zijn eerste stint halverwege de race sprong in het oog. Met de ene snelste ronde na de andere wist hij een achterstand van een twintigtal seconden om te buigen naar een voorsprong van meer dan een halve minuut. Het keerpunt van de wedstrijd… “Ik moet vooral het hele Allure Team en mijn teamgenoten bedanken. De wagen was tot in de puntjes verzorgd en ze reden allemaal perfecte stints”, stelde de 25-jarige jongeman uit Visé. “Eigenlijk was dit een sprint die 10 uur duurde, want hoewel we over een kleine voorsprong beschikten, hield de #888 ons steeds onder druk. Na vorig jaar al in Mettet te hebben gewonnen (aan het stuur van de #291 van Bustin by DN’S wist hij in de sprint te zegevieren, red.) ben ik blij deze keer met de #277 naar het hoogste podiumtrapje te kunnen rijden. Blijkbaar ligt het Circuit Jules Tacheny me wel…”
 
Met nog twee wedstrijden te gaan, in Adria en in Zolder, zorgt dit nieuwe succes voor de #277 Allure Team er voor dat de renstal onder leiding van Jean-François Olivier naar een derde opeenvolgende titel stormt, een titel die al in Italië helemaal vast zou kunnen liggen.
 
De #291 Bustin Motorsport finishte in dezelfde ronde als de #888 en bevestigde dat de zege van vorig jaar geen toevalstreffer was. Dominique Bustin, Maxime Lieutenant en Mathieu Detry klommen deze keer op het laatste podiumtrapje. Ze bleven voor de #280 Socardenne by Milo (Christophe Nivarlet-Kevin Balthazar-Lorenzo Donniacuo-Frédéric Caprasse) en de #44 JAC Motors 1 by MTE (Laurent Jaspers-Stéphane Henry de Frahan-Michaël Leenders), twee teams die dit seizoen regelmatig voorin te vinden waren.
 
Na een lange nachtelijke trip vanuit Italië deed Claudio Cappelli er goed aan om zijn vrienden Gilles Debrus en Sean McInerney te vervoegen. Met de #285 8Ks Corse Team veroverde het trio de zesde stek. Achter hen bleek de strijd om de zevende plaats heel spannend. Uiteindelijk bleef de #274 Flying Chicken by Allure Team (Simon Tourneur-Julien Collette-Frédéric Taminiaux-Guillaume Swaelens) amper 0.078 sec. voor de #400 DN’S Racing van het  duo Timo Van Impe-Jérémy Peclers. De top-10 werd vervolledigd door de #17 (Gilles Smits, zijn vader Jean-Jacques en Johan Huygens) en de #2 DRM Motorsport 2 (Sébastien de la Serna en Edouard Mondron).
 
In een ongewoon rustige wedstrijd die maar één keer moest worden geneutraliseerd bleken de koersfeiten heel zeldzaam. Er was wel de aanrijding in de openingsfase, waarvan de #417 SP Racing van Pascal Raes, Sébastien Incardona, Jimmy De Breucker en David De Saeger het slachtoffer werd. Uiteindelijk werden ze nog twaalfde, maar voor het kampioenschap – waar ze voor Mettet op een derde plaats prijkten – doen ze wel een slechte zaak.
 
Tom Boonen, na zijn racedebuut in de 25 Uur VW Fun Cup opnieuw present, verloor ook tijd na een contact met een andere deelnemer, maar uiteindelijk finishte hij samen met Philip Vandewalle, Joris Mans en Olivier Aerts (#114 Club Sport Racing by M3M) op de 18de plaats.
 
Tweezitters: Monster Trendy loopt uit
 
Na een succes in de 25 Uur VW Fun Cup wist Monster Trendy bij de Tweezitters ook de Kronos 10 Hours of Mettet binnen te rijven. Een belangrijke zege, want zo komen Francis Plunus, Eric Jardon en Jean-Pierre Van de Wauwer opnieuw aan de leiding in het kampioenschap.
 
Nochtans was hun wedstrijd niet goed begonnen: een probleem met de bediening van de versnellingsbak kostte de #342 meteen drie ronden. Maar de #365 CARPASS LRE by DRT (Stéphane Lémeret-Miguel Coppieters-Philippe Reynens-Philippe Wintgens-Alain Jadot-Alexandre Jadot) kon daar niet optimaal gebruik van maken, want door een stukke ophangingsdriehoek hingen de bordjes na amper een uur wedstrijd alweer gelijk. De #361 Leader Racing (Philippe Willems-Jérôme François-Xavier Gérard) en de #338 AC Motorsport 4 (Christophe Moors-Steve Sovet-Axel Daout-François Cordy) deden hun uiterste best om de de dubbele regerende kampioen het hoofd te bieden, maar de twee teams moesten zich uiteindelijk tevreden stellen met de twee kleinere podiumtrapjes.
 
“Dat we tot het eind moesten vechten om terug te keren maakt deze overwinning alleen maar mooier”, stelde Jean-Pierre Van de Wauwer.
 
De Top –5 werd vervolledigd door #330 Lisalux Racing (Stéphane Loesel-Alexandre Camp-Johan Nicolay-Lucien Bourdeaux) en de pechvogels van de #365 de CARPASS LRE by DRT.
 
Voor de voorlaatste manche van het seizoen trekt de European VW Fun Cup op 7 en 8 oktober naar het zuiden, richting het Italiaanse circuit van Adria. Het ideale speelterrein voor de leukste der race-kevertjes!
 
Uitslag Kronos 10 Hours of Mettet :
 
1. #277 Allure Team (Bollen-K. Caprasse-G. Mondron-Bouvy-Kluyskens) 464 ronden; 2. #888 AC Motorsport 1 (Perrin-Leburton) op 1r. ; 3. #291 Bustin Motorsport (Bustin-Lieutenant-Detry) op 1r. ; 4. #280 Socardenne by Milo (Nivarlet-F. Caprasse-Donniacuo-Balthazar) op 3r.; 5. #44 JAC Motors 1 by MTE (Jaspers-Henry de Frahan-Leenders) op 3r. ; 6. #285 8Ks Corse Team (Cappelli-Debrus-McInerney) op 5r. ; 7. #274 Flying Chicken by Allure Team (Tourneur-Collette-Taminiaux-Swaelens) op 6r. ; 8. #400 DN’S Racing (Van Impe-Peclers) op 6r. ; 9. #17 Pharmarôme (G. Smits-J.-J. Smits-Huygens) op 8r. ; 10. #2 DRM Motorsport 2 (de la Serna-G. Mondron) op 8r. ; … 25. Monster Trendy (Plunus-Jardon-Van de Wauwer), 1ste Tweezitters, op 52 r. ; 28. #361 Leader Racing (Willems-François-Gérard), 2de Tweezitters, op 62r. ; 29. #338 AC Motorsport 4 (Moors-Sovet-Daout-Cordy), 3de Tweezitters, op 64r. ; etc.

Kronos Events Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VW Fun Cup op zondag 24 september 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Kronos 10 Hours.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons