van der Horst

2017: opnieuw bijtanken en krachtigere motoren

Start GP van Spanje
Start GP van Spanje
Afgelopen donderdag kwam de Strategy Group van de FIA samen om de reglementswijzigingen voor 2017 te bepalen. Ondanks voorafgaand pessimisme van Bernie Ecclestone, zijn er maar liefst vijf opvallende maatregelen aangenomen om het spektakel vanaf 2017 te verbeteren. Zo zou bijtanken weer toegelaten worden, na een verbod van acht jaar, al is men het nog niet helemaal eens over de kostprijs hiervan. Ook zullen de teams zelf, in plaats van Pirelli, mogen kiezen welke twee types van droogweerbanden ze willen gebruiken tijdens een GP.
Pitstop Mark Webber GP van Duitsland 2013
Pitstop Mark Webber GP van Duitsland 2013
Het nieuwe bandenreglement moet wel nog voldoen aan bepaalde veiligheidsvoorwaarden. Zo zou de super zachte band verboden kunnen worden op Monza. Verder zijn er nog enkele andere maatregelen genomen om de bolides een handvol secondes per ronde sneller te maken. Het gewicht zal omlaag gebracht worden met 30 tot 50 kg, de banden worden breder en het aerodynamische reglement zal gewijzigd worden. Dure, extreem lichte materialen worden verboden. Ook aan de show zelf werd gedacht: het toerental gaat de hoogte in (met een zesbak in plaats van acht versnellingen) voor een luider lawaai en de wagens zullen er agressiever uitzien. Dit laatste zou te danken zijn aan een bredere achterband, bredere vleugels voor- en achteraan en een breder chassis. 

Over nog een aantal andere punten wordt nog gediscussieerd. Zo zouden de sessies gedurende een weekend kunnen wijzigen alsook kunnen de starthulpmiddelen afgeschaft worden.

Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Jonathan Haesaerts in Formule 1 op vrijdag 15 mei 2015.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons