24H Zolder: Belgium Racing koestert opnieuw hoge verwachtingen
Patric Derdaele: “Komend weekend gooien we twee Porsches 997 Supercup in de strijd. Het exemplaar waarmee we actief zijn in de BRCC wordt gemend door Dylan Derdaele, Kuba Giermaziak, Kenneth Heyer, Bert Redant en Frank Thiers. Zij rijden op de snelste wagen en moeten de strijd aangaan met ondermeer de Audi R8 GT3 LMS Ultra van WRT. Een ongelijke strijd weliswaar, maar we mogen ons niet op voorhand verloren geven. Het is David tegen Goliath, maar tijdens een wedstrijd tweemaal rond de klok kan er van alles gebeuren. We moeten dus waakzaam zijn en zo dicht mogelijk in de buurt blijven. En daar hebben we dan ook de piloten voor. En indien het regent zie ik onze kansen zelfs groeien. We kunnen leven met de tweede plaats want het verschil is te groot om in normale omstandigheden een kans te maken tegen de Audi R8 GT3 van WRT".
"Op de tweede wagen komen dan Michaël en Chantal Kroll, Chris Mattheus, Danny De Laet en Jochen Habets. Zij beschikken over een iets oudere versie van de Porsche Supercup en komen zodoende in de Klasse 2 terecht in Divisie GT. Hier zal Habets voor de chrono moeten zorgen tijdens de kwalificatie, terwijl we met Mattheus en De Laet twee mannen hebben met jarenlange ervaring. Wat de Zwitserse familie Kroll betreft; Zij hebben wagens in eigen beheer, waaronder BMW’s M3 en Mercedes GT3 en hebben veel ervaring in VLN en lange afstandsraces zoals Dubai en Barcelona. Maar het is de eerste maal dat ze aantreden in een Porsche Supercup en ook de eerste maal dat ze in Zolder rijden en zonder ABS. Dus zij zullen het leeuwenaandeel van de trainingen op zich nemen als inloopperiode, maar ik het er het volste vertrouwen in”.
“De ambities? We mogen ons niet in slaap laten wiegen en attent blijven indien er problemen opduiken bij de concurrentie. Ook onbekende factoren zoals enkele proto’s moeten we trachten goed in te schatten. En zoals steeds gaan we tijdens de koelte van de nacht het tempo gaan opdrijven. Indien we gespaard blijven van grote problemen moet een top 3 of hoger er zeker inzitten en uiteraard een podiumplaats in Klasse 2 en een top 5 algemeen moet kunnen voor de tweede wagen. Deze is iets minder snel, maar zuiniger en kan dus langere stints rijden.”
Zolder Beach
De deelname van Belgium Racing zal niet alleen opvallen op de piste, maar ook in de paddock waar het Limburgse team een heus strand zal aanleggen met de gepaste omkadering.
“Ook hier kunnen we niet achter blijven”, gaat Patric Derdaele verder.
“We beschikken over 700 m² plaats in de paddock en plaatsen twee grote vrachtwagens. Daartussen creëren we via 7 ton zand een eigen open VIP beach voor de 400 genodigden. Als je met 10 piloten aan de start komt, dan moeten ook de sponsors en de genodigden in de watten worden gelegd. En ook dat brengt de nodige arbeid en stress met zich mee. Vandaar dat ik voor mezelf heb uitgemaakt dat ik niet aan de start kom en ik zorg ervoor dat ook achter de scherm alles goed rond draait”, besluit een enthousiaste Patric Derdaele.
Porsche Mobil1 Supercup Spa
Afgelopen weekend was Dylan Derdaele de enige Belg die in actie kwam in Spa-Francorchamps tijdens de GP van België F1. Derdaele junior reed er zijn tweede wedstrijd in de Porsche Mobil1 Supercup en na zijn mooi debuut op de Nürburgring met een 15de plaats, werd hij nu als 19de afgevlagd. De Porsche Mobil1 Supercup is de snelste merkencup van de wereld met piloten die stuk voor stuk tot de top behoren.
Patric Derdaele: “Als de uitslag bekijkt zal je misschien verwonderd zijn, maar wij waren tevreden met wat we op papier zagen na de wedstrijd. Vergeet niet dat het team van Momo wel ambitieus is, maar nog veel heeft te leren. Het is nieuw in het kampioenschap en kan niet profiteren van ervaring en data. In bepaalde sectoren moest Dylan amper onderdoen voor de snelste piloten in het veld, terwijl hij dan in het meer technische gedeelte teveel verloor wegens een onderstuurd karakter van de Porsche. Het is dan ook zeer moeilijk om tijdens de trainingen zelf nog de afstelling van de wagen te veranderen gezien de korte duur ervan. Hij was wel telkens sneller dan zijn ploegmaat en we weten dat hij vooruitgang boekte. Tijdens de race zelf werd hij opgehouden tijdens de start door een stilstaande wagen en ook toen de wagen voor hem problemen kreeg met de koeling moest Dylan een 8-tal seconden inleveren. Deze ervaring krijgt meer dan waarschijnlijk een vervolg volgend seizoen.”
Foto's: Belgium Racing Press
Tweet