van der Horst

24H Zolder: Ryan McLeod: "Onze V8 zal indruk maken en kan winnen"

MARC Ford Focus GTC
MARC Ford Focus GTC
Dankzij het weigeren van de top-GT3's kunnen de 24 Hours of Zolder eind deze maand rekenen op een ondertussen gediversifieerd deelnemersveld, maar één van de meer opvallende verschijningen moet evenwel de MARC Focus GTC worden. De Silhouette V8 werd verscheept vanuit het verre Australië en heeft een ambitieuze planning de komende twee weken, want ook de 24 Hours of Barcelona staan op het menu.
MARC Ford Focus GTC
MARC Ford Focus GTC
"We houden echt van etmaalraces", vertelt teameigenaar Ryan McLeod in een gesprek met Autosport.be. "We maken bovendien gebruik van de mogelijkheid om zowel de 24 Hours of Zolder als de etmaalrace in Barcelona de week erna te betwisten. Ik denk wel dat Zolder ons een fameuze uitdaging zal voorschotelen omdat het tracé zo veel vraagt van remmen en banden. We zullen echt gedisciplineerd moeten rijden als we een goed resultaat beogen."

Toch moet net de betrouwbaarheid één van de sterke punten zijn van de bolide; de wagen is namelijk gebouwd om efficiënt met bijvoorbeeld bandenslijtage om te gaan. Ook aan PK's ontbreekt het de bolides hoegenaamd niet, al geeft McLeod aan dat de huidige 500pk gerust nog opgeschroefd kan worden indien dat nodig zou blijken. "Ik denk echt dat we de race kunnen winnen, want onze wagens zullen zeer betrouwbaar en vrij snel zijn. We beschikken over speciaal in Japan geproduceerde remmen en kunnen ook gebruikmaken van een ECU die specifiek gericht is op zuinigheid op vlak van brandstofverbruik."

MARC Ford Focus GTC
MARC Ford Focus GTC
Momenteel staan er nog geen landgenoten op de entrylist bij de Silhouettes van "Down Under", maar de kans dat we een Lage Lander aan het stuur zien, is niet geheel onbestaand. "De opbouw van de bolides maakt dat we een uitgelezen kans kunnen bieden voor rijders die waar voor hun geld willen. We zijn momenteel in gesprek met enkele Nederlandse en Belgische rijders en het zou leuk zijn om enkele snelle lokale jongens te hebben, mensen die het circuit en ook de omstandigheden dag/nacht kennen. We zijn overigens nog steeds op zoek naar dergelijke piloten", licht de Australiër toe. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met MARC Cars via het telefoonnummer +61 418 425 511.

Marc Silhouette met Mazda3 carrosserie
Marc Silhouette met Mazda3 carrosserie
Momenteel staan er drie MARC Focus op de voorlopige deelnemerslijst, bolides die vanzelfsprekend allemaal uitkomen in de Silhouette-klasse. In die klasse nemen ze het voorlopig allemaal op tegen de Comparex/Prodiaxo Racing by JR BMW M4 van Steve Vanbellingen, Ward Sluys, Maarten Makelberge en Bert Redant. Gezien de wagen een Silhouette is, kan het bodywerk in de toekomst overigens ook aangepast worden. Zo behoren de Audi S3, de BMW 3-serie, de Toyota GT86, de Chevrolet Cruze of een Mazda3 zeker en vast tot de mogelijkheden voor de Silhouette die gebouwd werd als vervanging van de Holden Astra's van het team.

Marc Silhouette met Toyota GT86 carrosserie


MARC Ford Focus GTC
MARC Ford Focus GTC
In principe kan ook de motor, momenteel een 5 liter V8, vervangen worden door een ander type krachtbron, want de aandrijflijn is voorzien op het kunnen inbouwen van andere motoren. Daarbij denken de Australiërs overigens vrij breed, van een benzine productie-V6 over een diesel-ontwikkelingsmotor tot zelfs een milieuvriendelijke hybridekrachtbron met energierecuperatiesysteem. Minimale kostprijs van deze bolide is overigens (omgerekend) een slordige 125.000 euro, al kan die prijs nog fiks dalen moest blijken dat er een grote vraag rijst van klantenteams rond de wereld. Momenteel werkt het team nog aan het opbouwen van twee extra bolides, allemaal met Focus-look en dikke V8 onder dat bodywerk.

MARC Ford Focus GTC
MARC Ford Focus GTC
Hoewel de bolides vrij nieuw zijn, werd er met enkele wagen al minstens een volledige etmaalrace aan testen afgewerkt. "Mijn beste herinnering met deze wagen is het rijden van de eerste ronden tijdens de vrije training in Bathurst", glimlacht McLeod. "Die herinnering wordt kort gevolgd door de wagens daarna de race te zien uitrijden zonder problemen. Voor de 24 Hours of Zolder denk ik dat de voornaamste concurrentie van de Wolf GB08's zal komen, maar onze Marc-bolide zal wel het beste klinken!"

Foto's: MARC Cars



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Nationaal op dinsdag 12 augustus 2014.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons