van der Horst

4H Imola: Prema Racing wint chaotische race - pech voor de Belgen

Lorenzo Colombo, Ferdinand Habsburg en Louis Déletraz
Lorenzo Colombo, Ferdinand Habsburg en Louis Déletraz
De 4 Hours of Imola, een race in het kader van de European Le Mans Series, werd gewonnen door Prema Racing. Al was het geen gemakkelijke opdracht voor Lorenzo Colombo, Ferdinand Habsburg en Louis Déletraz, want het trio moest meermaals vanuit de achtergrond terugvechten. United Autosports met Phil Hanson, Tom Gamble en Duncan Tappy eindigde als tweede, terwijl COOL Racing met Nicolas Lapierre, Niklas Krütten en Yifei Ye op het laagste podiumtrapje mocht plaatsnemen. Onze landgenoten daarentegen kenden meer pech tijdens de race.
  • De Swert Opticiens
Start 2022 ELMS 4H Imola
Start 2022 ELMS 4H Imola
Al van bij de start was Colombo pijlsnel vertrokken om de leiding over te nemen van de AF Corse bolide. Lang leek dat niet te duren, want Prema Racing kreeg een drive through aangesmeerd. De Italiaan kon deze net voor een full course yellow afwerken, waardoor men ineens ook nog eens een gratis pitstop kon afwerken en daarmee een halve minuut voorsprong nemen. Maar ook ditmaal duurde het niet lang, want Colombo reed over de witte lijn bij het uitrijden van de pits en kreeg nog een tweede drive through penalty. Van daar uit moesten Habsburg en Déletraz een inhaalrace inzetten, met succes en ook met een tikkeltje geluk. Dankzij een full course yellow op twintig minuten van het einde kreeg de Prema wagen wederom een gratis pitstop aangeboden, wat hen ook de overwinning opleverde.

United Autosports reed een foutloze race, maar kon niet verhinderen dat Prema met de winst ging lopen. Voor de derde plaats daarentegen volgde een hevige strijd in de laatste fase van de wedstrijd. Ye moest met alle macht verdedigen tegen Job van Uitert, die uitkomt voor Panis Racing. De Chinees hield goed stand, wat hem en zijn teamgenoten de derde plaats opleverde. Voor Mühlner Motorsport en Ugo de Wilde leek het weer op een race te worden waar zij de nodige punten konden binnenhalen. Dat veranderde in een nachtmerrie, nadat Thomas Laurent in de grindbak belandde. De Fransman werd wel terug op weg geholpen, maar verder dan een elfde plaats kwam men niet meer.

Kay Van Berlo en Andrew Bentley
Kay Van Berlo en Andrew Bentley
In LMP3 ging de winst naar de United Autosports Ligier van Kay van Berlo en Andrew Bentley. Het duo werd gepromoveerd naar de leiding, gezien de vele uitvallers met schade, oftewel wagens die bestraft werden. Aan de meet hadden zij een volle ronde voorsprong op beide COOL Racing Ligiers van Maulini/Foubert/Doquin en Smith/Benham/Jakobsen. Tom van Rompuy kende ook een moeilijkere race. Tijdens zijn stint verloor de Antwerpenaar tijd in de pits, waardoor de wagen praktisch heel de race moest achtervolgen. Teamgenoten Alexander Bukhantsov en Sebastian Alvarez konden nog veel tijd goed maken, onder meer door de uitvallers vooraan en brachten de DKR Engineering Duqueine terug naar een vijfde plaats.

Oman Racing by TF Sport - Aston Martin Vantage AMR
Oman Racing by TF Sport - Aston Martin Vantage AMR
Er werd geschiedenis geschreven in de LMGTE. Nadat Ahmad Al harthy de eerste Omani ooit was die naar de pole reed in de ELMS, werd hij ook de eerste Omani winnaar in de Oman Racing by TF Sport Aston Martin. Teamgenoten Sam de Haan en Marco Sorensen moesten zich verweren tegen de zusterwagen van Hartshorne/Chaves/Adam, maar die konden uiteindelijk geen vuist maken tegen het zwarte exemplaar. De Kessel Racing Ferrari met Kimura/Schandorff/Jensen eindigde als derde.

Ook hier kenden de Belgen de nodige pech. Alessio Picariello kon zelfs niet achter het stuur kruipen, nadat Andrew Haryanto met de Absolute Racing Porsche tegen een LMP3 crashte en moest opgeven. Sarah Bovy liet weer een ijzersterke indruk achter, maar nadat zij het stuur overliet aan Rahel Frey liep het allemaal mis. De Zwitserse kreeg te kampen met een lekke band en botste daarbij ook tegen de muur. Ze haalde de pits nog om daar werden nog meer problemen ontdekt. Ze konden de race uitrijden, maar eindigden pas als negende, op veertien ronden. Nu is er een rustpauze van twee maanden vooraleer de serie terug richting Italië trekt, meer bepaald Monza.

Foto's: European Le Mans Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in European Le Mans Series op zondag 15 mei 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Imola.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons