van der Horst

Geen beslissing omtrent radicale reglementswijziging

Lewis Hamilton - Mercedes AMG
Lewis Hamilton - Mercedes AMG
De F1-Commissie heeft de invoering van een radicale wijziging in het technische reglement uitgesteld van 2016 naar 2017. Volgens de teams is er meer tijd nodig om de wagens aantrekkelijker te maken voor het publiek. Welke concrete plannen de FIA daarvoor heeft, zou later dit jaar bekend gemaakt worden, maar geruchten gaan van bredere wagens naar een agressiever uiterlijk tot motoren van duizend paardenkrachten.
  • Prospeed Competition
Ferrari F1 concept
Ferrari F1 concept
Zo extreem als het concept van Ferrari is echter wellicht iets te futuristisch om een consensus rond te bereiken, al is de timing van het uitbrengen van het concept op z'n minst bizar te noemen. Naast deze technische plannen is ook het idee van kostenbesparing niet weg te denken als de F1 zijn huidige problemen wil aanpakken. Volgens een studie van McKinsey op vraag van de FIA, is het echter mogelijk om de kosten te halveren zonder het spektakel in gevaar te brengen. Het instituut heeft kostenbesparende maatregelen voorgesteld waarbij teams als Force India, Lotus en Sauber zouden kunnen overleven én competitief zijn met een budget vanaf 100 tot 150 miljoen euro. Volgens de studie zou er vooral bespaard kunnen worden op design, productie, de tests en de races zelf, niet zozeer op de motor. 

Naast het uitstellen van deze plannen, werd gisteren ook een ander idee volledig van tafel geveegd. De grote teams weigerden in te gaan op de mogelijkheid dat kleine teams zouden samenwerken. Deze samenwerking zou dan gaan om het gebruik van gemeenschappelijke onderdelen en één enkele windtunnel. Hoewel iedereen het er over eens is dat de F1 moet veranderen, en dat dit niet te snel mag gebeuren gezien de moeilijke financiële situatie van sommige teams, is er duidelijk nog niet veel unanimiteit omtrent de hoe-vraag.

Foto's: Racing International Photography & Ferrari



Dit artikel werd gepubliceerd door Jonathan Haesaerts in Formule 1 op donderdag 19 februari 2015.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons