van der Horst

Hockenheim: Winst voor de MARC Focus V8 met van der Straten en Vanspringel

VDS Racing Adventures - MARC Focus V8
VDS Racing Adventures - MARC Focus V8
Gehouden over slechts één enkele dag, deze zaterdag op de Duitse Hockenheimring, bleef deze meeting van de 100 Series by BGDC onbeslist tot het einde. Het kwam uiteindelijk neer op een sprint en slechts vier minuscule tienden van een seconde scheidden de MARC Focus V8 van Raphaël van der Straten en de Porsche 992 GT3 Cup van Rik Renmans bij het vallen van de finishvlag!
Een ding is zeker. Na 40 minuten aan kwalificatietrainingen en 200 minuten wedstrijd, hadden de deelnemers aan de 100 Series by BGDC alle gelegenheid om het circuit van Hockenheim te leren waarderen, een circuit dat synoniem staat voor de Grand Prix van Duitsland. “Iedereen was unaniem in zijn mening. Het gaat hier om een uitzonderlijke piste, zonder twijfel een van de meest complexe van dit seizoen”, verduidelijkt Patrick Van Billoen. “En aangezien het circuit nogal vettig lag op een bepaald moment, maakte dat de debatten nog interessanter...
 
Start Hundred Series by BGDC @ Hockenheim
Start Hundred Series by BGDC @ Hockenheim
Op sportief vlak was er, zoals verwacht, volop strijd tussen de MARC Cars. De Focus V8 #2 van  Raphaël van der Straten en Nathan Vanspringel en de BMW V8 #66 van Dirk Mertens en Maurits Van Egdom. Maar er waren ook de Porsche 992 GT3 Cup die werden ingezet door Speedlover, het team van André Van Hoof, voor Olivier Dons en Rik Renmans enerzijds, en Ferhat en Evren Yondem anderzijds!

 
En na 200 minuten wedstrijd werd de uitslag bepaald door een sprint… “Ik lag aan de kop van de wedstrijd op een kwartier voor de finish, toen het team me verwittigde dat de Porsche van Renmans nog maar een handvol seconden achter mij lag”, vertelt Raphaël van der Straten. “We kregen het nog warm…Rik kwam in mijn kielzog en toen we een kleinere wagen moesten dubbelen, vlak voor de finish, zag ik dat de Porsche werd gehinderd. Dat heeft me de zege opgeleverd! Maar het had de Porsche moeten zijn als winnaar, want zij waren veel sneller...”
 
Dons/Renmans - Speedlover
Dons/Renmans - Speedlover
De clan van Speedlover moest zich tevreden stellen met de rest van de podiumplaatsen in het algemene klassement, met de #17 van Dons-Renmans en de #12 van Yondem-Yondem. Zij tekenden ook voor de dubbelzege in de klasse G++. De MARC BMW V8 #66 van de clan van Chris Van Woensel, die pakte de vierde eindplaats, of anders gezegd, de zilveren plak in de klasse S+, achter de winnende Focus V8.
 
Om de rest van de top 5 volledig te maken hadden we de Porsche kunnen verwachten die werd ingezet door het Nederlandse PG Motorsport, maar de Cayman #982 van White-Geeris en de 996 GT3 Cup #996 van Van Peperzeel-Van Peperzeel kwamen helaas met elkaar in aanrijding en dat  betekende voor beiden de opgave! Nadat ze konden profiteren van twee neutralisaties, die op het goede moment vielen, lieten Ralph Lietart en Jarne Geussens de kans niet liggen om de vijfde plaats algemeen te pakken met hun Porsche Cayman #15, eveneens ingezet door Speedlover.
 
Gunther & Maxim Van den Hove - Cupra
Gunther & Maxim Van den Hove - Cupra
Het circuit van Hockenheim is uitermate geschikt voor toerwagens van het type TCR, en dat was te merken. Het was dus niet echt verbazingwekkend dat het leidende trio in de klasse E te vinden was tussen de zesde en de achtste plaats in het algemene klassement. De zege was er voor de Cupra #43 van Gunther en Maxim Van den Hove en Wim Bradt. Ze bleven met 47 seconden voor aan de Cupra #25 van Yardy Hoogwerf en Steven Teirlinck. De Seat Leon #444 van Manfred Verberke en Denis Smets vervolledigde, twee ronden verder in het klassement, de top 3.
 
Geheel volgens de verwachtingen haalde de BMW Z4 #94 van André en Guillaume Patzé het van de Seat Leon Supercopa MK2 #27 van Jean-Luc Peigneur en Eric De Boeck in de klasse F . De Beierse machine haalde zelfs de top 10 van het algemene klassement.
 
In de klasse B werd er volop strijd geleverd tussen de Vauxhall Astra Coupé #777 van Guy Katsers en Philippe Ménage, en de Honda Civic #99 van de Britten Ricky Coomber en Mark Simmons. Helemaal op het einde van de wedstrijd kwam de mooie Astra tot stilstand langs de kant van de baan, het slachtoffer van mechanische problemen! Dat werd het sein voor het Engelse duo om een mooie zege op te eisen voor de Vauxhall, die desondanks toch als tweede werd geklasseerd. Ze werden gevolgd door een hele groep Renault Clio Cup, met de #88 van  Busschaert-Hertsens, die voorging aan de #110 van Grevesse-Tricoche-Ernst voor… 3 seconden! Volgden dan de #96 van een zekere Yvan Muller, die de fout maakte om regenbanden te schoeien, de #37 van Deger-Jeukenne-Heinen, de #510 van Asnong-Faucon-Martin en de #659 van Debroux-Ramaekers-François. Noteren we nog terloops dat Evelyne François bij deze gelegenheid voor het eerst een wedstrijd reed buiten het gegeven van de 2CV/C1, en dat ze zich eervol uit de slag trok… 
 
Rogier Van Kuyk/Thomas Leten - Renault Clio
Rogier Van Kuyk/Thomas Leten - Renault Clio
In de klasse A was er een nieuwe overwinning voor de Renault Clio #69 van Rogier Van Kuyk en Thomas Leten. Zij haalden het van de Honda Civic #13 van Marco Van Belle en Philippe Lannaux, de Peugeot 206 #70 van Patrick Vander Eecken en Nicolas La Monica en de Citroën Saxo #67 van Eric en Renaud Lambert. Ondanks problemen won de BMW 120d #73 van Jimmy Adriaenssens en Ken Peeters toch in de klasse D.
 
Na deze Duitse uitstap wordt het voor de 100 Series by BGDC een maandje uitblazen, alvorens voor de tweede maal dit seizoen Limburg en zijn circuit in Zolder terug te zien. Dat gebeurt ter gelegenheid van de Zolder 200, nog een wedstrijd die geprogrammeerd staat over één dag, op zaterdag 15 oktober…

Persbericht Hundred Series by BGDC



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op maandag 19 september 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hockenheim 200.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons