van der Horst

Hungaroring : Opgetekend in de paddock

Tiago Monteiro - Honda Civic WTCC
Tiago Monteiro - Honda Civic WTCC
José Maria Lopez: Na een moeilijke openingsrace hebben we wat veranderd aan de auto, zoals bv. de slicks door regenbanden vervangen! Dit moet qua grip zowat de moeilijkste race ooit zijn geweest. Voor het uitrukken van de safety car had ik een kloofje op Yvan (Muller) opgebouwd. Toen de baan werd vrijgegeven lanceerde hij een aanval waarbij hij wat terrein verloor, dat was de sleutel tot mijn succes. De nieuwe baan maakte het allemaal erg moeilijk en naar het kampioenschap toe ben ik dan ook heel blij met deze zege. Wat de bandenkeuze betreft, ik denk dat het fifty-fifty was. Ik zag dat Tiago (Monteiro) en Rob (Huff) voor slicks opteerden maar voor ons werkte het niet."
Yvan Muller - Citroën C-Elysée
Yvan Muller - Citroën C-Elysée
Yvan Muller: Ik kan me niet herinneren ooit op zo'n glad wegdek te hebben gereden. Mijn start was goed, ik was al snel op P2 beland en was sneller dan José Maria dacht ik, maar door ons onderling duel kon Rob (Huff) terugkomen waarna ik voor de vierde keer dit seizoen een tik mee kreeg en wijd ging. Da's wat teveel en Rob kreeg terecht een drive through. Door dit voorval verloor ik de aansluiting bij José maar goed, Citroën won zowel de eerste als de tweede race, dus dat zit wel snor. Met betrekking tot de bandenkeuze werd ons gezegd dat het niet meer zou regenen, wat dus duidelijk fout bleek te zijn.

Gabriele Tarquini - Yvan Muller - Tiago Monteiro
Gabriele Tarquini - Yvan Muller - Tiago Monteiro
Tiago Monteiro: "Die bandenkeuze in race 1, ik vond ook dat het misschien te doen was op slicks. Daarenboven kregen ook wij verkeerde info hieromtrent; , zelf was ik echter zeker van mijn keuze. In de hoofdrace had ik een slechte start en Yvan Muller ging me snel voorbij. Nadien kon ik een goed ritme aanhouden,weliswaar niet zo snel als Muller. Bij de safety car-fase heb ik mijn banden niet genoeg op temperatuur gehouden waardoor ik naderhand moest afhaken en door Björk werd bijgehaald. Eens de temperatuur terug in de banden was ben ik opnieuw van hem weggereden. Met 70kg erbij hadden we het minder moeilijk dan verwacht. (Over Huff's drive through) Soms moet je geschenken aanvaarden, Huff had die podiumplaats zeker verdiend."

Tom Chilton - Citroën C-Elysée
Tom Chilton - Citroën C-Elysée
Tom Chilton: "Bij de start stond ik bovenop een olievlek en had veel wheelspin waardoor ik een paar plaatsen verloor. Wellicht had ik na de eerste wedstrijd wat teveel vertrouwen zodat we de auto niet meer veranderd hebben. Na de safety car had ik leuke duels met Coronel, Catsburg en  Michelisz. Dat ik eerder drie dagen in de regen getest heb zal  bijgedragen hebben tot mijn goede prestaties hier maar het is tevens de oorzaak voor mijn toch wel moeilijke start van het seizoen. Ik ben er bijna maar met een vijfde en tweede stek had ik hier alvast een fantastisch weekend".

Norbert Michelisz - Honda Civic WTCC
Norbert Michelisz - Honda Civic WTCC
Norbert Michelisz: "Toen ik zag dat ook de mecaniciens van mijn teammaats een handje toestaken wist ik dat het in orde ging komen. Vijftien minuten voor opening van de pitlane was de vervanging van de turbo een feit. In de race zat ik helaas altijd op de verkeerde plaats op het verkeerde moment. Door menig contact in de openingsronde brak later de ophanging. Wat de bandenkeuze in de openingsrace betreft denk ik dat slicks vooraan en regenbanden achteraan de beste keuze ware geweest".

Foto's: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op maandag 25 april 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hungaroring.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons