van der Horst

Kirstofferson en Vrankx juichen. Pech voor Ide

Hattrick voor Johan Kristoffersson
Hattrick voor Johan Kristoffersson
De tweede race van het Scandinavische tweeluik is achter de rug en tijdens de wedstrijd in het Zweedse Höljes heeft thuisrijder Kristoffersson zijn vierde race op rij gewonnen voor het wereldkampioenschap voor de elektrische RX1e. Onze landgenoot Enzo Ide kende een moeilijk weekend en verloor zijn leidersplaats in Euro RX1. Een andere landgenoot, Viktor Vranckx reed wel een goede wedstrijd en kon heel wat punten goedmaken na een mindere race in Noorwegen.
  • Prospeed Competition
Kristoffersson ongenaakbaar in World RX1e
Vuurwerk voor Kristoffersson voor eigen volk in Höljes
Vuurwerk voor Kristoffersson voor eigen volk in Höljes
Na het Noorse Hell kwam het Zweedse Höljes aan de beurt met opnieuw een ongenaakbare Johan Kristoffersson die in het WK RX1e een zuivere hattrick lukte met drie zeges op drie wedstrijden. Sterker nog; hij won dit seizoen in zijn elektrische VW Polo alle kwalificatieheats, alle halve finales en alle finales. Dus 21 zeges in evenveel starts dit jaar in het WK.
Het doet ons een beetje terugdenken aan 2018 toen de Zweed 11 van de 12 races won in het WK. En als we er zijn prestaties van 2017 ook bij sleuren, dan won hij 18 wedstrijden op 21. Indrukwekkende cijfers die hij nu wil gaan benaderen.

De Fin Grönholm volgt reeds op 27 punten, wat na amper drie wedstrijden meer is dan het maximale puntentotaal (23) die een piloot kan bijeen rapen tijdens een weekend. Timmy Hansen die in Noorwegen amper scoorde na een aanvaring met Veiby staat op een voorlopige derde plaats op 31 punten achterstand.

Ide moet leiding uit handen geven in Euro RX1
Enzo Ide stijgt op
Enzo Ide stijgt op
Tijdens de vierde manche van het seizoen in het Noorse Hell, kwam onze landgenoot aan de leiding van het Europees RX1 kampioenschap. Maar de Zweed Marklund volgde op amper één puntje en voor eigen publiek kan je altijd wat meer. Larsson en Bakkerud kwamen het peloton wat meer kleur geven en samen met Marklund, Ide en Baumanis hadden we plots zes vijf favorieten.
Het kan uiteraard negatief uitvallen indien Larsson en/of Bakkerud punten komen stelen van de reguliere rijders. Maar het heeft ook een keerzijde en indien een van beide wint, dan verliest de naaste concurrentie ook punten voor de verdere afwikkeling van het kampioenschap. Het is maar hoe je het bekijkt.

O'Donovan
O'Donovan
Larsson pakte de zege in de eerste halve finale voor Sverdal en O’Donovan. Marklund won de tweede halve finale voor Linnemann en Baumanis. Enzo Ide werd pas vierde in de tweede halve finale na een goede kwalificatie en na kleppers als Larsson, Marklund en Bakkerud. Ook Bakkerud haalde finale niet, maar Larsson en Bakkerud pakten wel twee punten af van Ide tijdens de kwalificaties.  
In die tweede halve finale stond de Zweed Anton Marklund op de pole met Ide naast hem. Marklund kwam goed weg, maar Ide kon vanop zijn positie niet meteen de aansluiting vinden. Er werd dan beslist om snel te jokeren maar de Let Janis Baumanis deed net voor hem hetzelfde. Rondenlang moest Ide achtervolgen, maar zonder resultaat. Met een vierde plek greep Enzo Ide net naast een finaleplaats.

Enzo Ide: "Het was moeilijk om in de halve finale weg te raken vanop de eerste rij door het water. In feite had de organisatie telkens de piste moeten droogvegen. Je zag dat ook in de eerste halve finale waar Andreas Bakkerud niet weg raakte. Toen ik vervolgens in de finale zelf Marklund snel weg zag rijden, vreesde ik dat het kampioenschap nagenoeg beslist was. Maar dankzij zijn problemen, blijft het nu toch spannend en ik kom dan ook zeer gemotiveerd naar Mettet, voor de voorlaatste manche van het Europees kampioenschap op 5 & 6 augustus”.

Uiteindelijk won O’Donovan verrassend de race voor Larsson en Linnemann, Marklund en Baumanis. Hierdoor werd de schade voor Ide ietwat nog beperkt en door het feit dat O’Donovan door duwwerk nog eens werd bestraft met een aftrok van vijf punten, komt Ide op een voorlopige tweede plaats. En dit met een achterstand van vijf punten op regerend kampioen Marklund en een voorsprong van één puntje op Baumanis. De favorieten vervullen hun rol, maar met nog twee races te gaan zal er nog een flink robbertje gevochten worden.

Knappe race van Vranckx in RX2e
Viktor Vranckx - RX2e
Viktor Vranckx - RX2e
Met drie snelste en één tweede chrono was Viktor Vranckx de snelste van het 10-koppig RX2e peloton. Dit bracht hem drie extra punten op in zijn achtervolging na zijn mislukte seizoenopener in Noorwegen. De regerende kampioen stond dan ook op de pole van de halve finale. Vranckx won ook de halve finale terwijl de actuele tweede in de tussenstand, Andersson de andere halve finale won voor leider Sjökvist. De zege was voor Steinholt voor Vranckx die een foutje maakte in de jokerlap, terwijl Sjökvist en Andersson respectievelijk derde en vijfde werden. Vranckx verhuist nu van de negende naar de derde plaats in de tussenstand en moet nu eerst naar het Engelde Lydden Hill alvorens voor eigen volk hopelijk opnieuw de leiding te pakken in zijn discipline.

Foto's & info: Johnny & Frieda Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op donderdag 6 juli 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of Sweden.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons