Kortnieuws uit F1 voor aanvang seizoen 2015
Force India-Mercedes zou in principe kunnen mee doen aan die tests. Het door geldgebrek geplaagde team zou mogelijk hiervoor een opvallende rijderskeuze maken: Pascal Wehrlein. Wellicht zou het om een geste gaan aan Mercedes dat veel te laat zijn betalingen heeft ontvangen voor de motoren van 2014. Wehrlein is naast DTM-piloot bij Mercedes ook testrijder van het F1-team. Door het geldgebrek heeft Force India een achterstand in de ontwikkeling van de VJM08. Het Indische team hoopt in Barcelona bandentests te kunnen afleggen.
Afgelopen week kwam de Strategische Groep van de FIA samen in Parijs en het besliste om het eerder vastgelegde verbod op radioboodschappen in verband met de prestaties van de rijder tijdens de race, nogmaals te bevestigen. Het geplande verbod op radioboodschappen van technische aard is van tafel geveegd na protest van de teams. Officiëel verboden zijn nu: informatie in verband met de rijlijn of de boordstenen, afstellingen aan het stuur voor een bepaalde bocht, sectortijden in vergelijking met de concurrentie, snelheid in een bocht in vergelijking met de concurrentie, het gebruik van een bepaalde versnelling in een bepaalde bocht door de concurrentie, advies of vergelijkingen in verband met rempunten en rembalans, advies in verband met DRS, het gebruik door de concurrentie van een stuurknop om in te halen of enig ander advies bij het besturen van de wagen.
Manor Grand Prix blijft geloven in een deelname aan het seizoen 2015. Het team ontstaan uit de puinhopen van Marussia doet er alles aan om de Marussia van 2014 legaal te maken voor het reglement van dit jaar. De FIA geeft het team toestemming om zijn eventueel debuut ten laatste in de vierde GP, die van Bahrein, te maken. De grootste zorg op dit moment voor John Booth en Graeme Lowdon is om uit de juridische problemen te komen door de bevestiging van Justin King als geldschieter. Pas dan kan de FIA eventueel de kandidatuur goedkeuren.
Twee teams hebben plannen meegedeeld aan de media in verband met de komende tests in Barcelona. Red Bull-Renault zal een andere neus uitproberen. Het Oostenrijkse team heeft de keuze tussen verschillende modellen maar de in Jerez gebruikte zal sowieso niet in Australië aan de start komen. Vooral in de crash-test zou die tegenvallen. Ook Toro Rosso-Renault zou met een nieuwe, kortere, neus aan de tests beginnen. Die moet evenwel nog gehomologeerd worden.
Foto's: Racing International Photography, McLaren, Daimler, Georges De Coster en Getty Images/Red Bull Content Pool
Tweet