van der Horst

Mexico City: Een voorbeschouwing van het tiende seizoen Formule E

2023 Preseasontesten Valencia
2023 Preseasontesten Valencia
Dit weekend start het tiende seizoen van de Formule E. Iets meer dan tien jaar nadat de klasse in 2013 boven de doopvont werd gehouden met een wedstrijd in Peking, hebben enorme evoluties geleid naar de derde generatie van de elektrische bolide. Vanwege de brand tijdens de testen in Valencia, trekken de teams met een pak minder data dan voorzien naar Mexico City, waar komend weekend de openingsmanche van het nieuwe seizoen plaatsvindt. Natuurlijk krijgt u van ons een overzicht van de deelnemende teams. Veel leesplezier!
  • LTF
Envision Racing: de terugkeer van Robin Frijns
Envision Racing kende een seizoenseinde met twee gezichten. Enerzijds pakte het eindelijk de titel bij de teams, maar het zag wel een dubbelzege in rook opgaan nadat Nick Cassidy en Sébastien Buemi met elkaar in de clinch waren gegaan. Dat behoort tot het verleden, want de Kiwi is vertrokken en ziet Robin Frijns zijn plaats innemen.

Robin Frijns
Robin Frijns
De Maastrichter heeft een zwaar jaar achter de rug door de zware crash in Mexico City en de slechte wagen bij ABT Cupra. Aangezien er weinig verandert tegenover vorig seizoen, zal hij normaliter vooraan te vinden moeten zijn. En met een ervaren teamgenoot als Sébastien Buemi heeft het team sterke troeven, maar wie wordt als leider uitgespeeld? Mogelijk is het resultaat een rivaliteit tussen de twee kemphanen, zeker gezien hun verleden. Bekijk zeker eens hun clash in Montréal op YouTube...
Jaguar TCS Racing: het jaar van moeten
Rond de pot draaien is overbodig: er ligt komend seizoen druk op de schouders van Jaguar TCS Racing. Mitch Evans draait al jaren mee in de spits van het kampioenschap, maar de wereldtitel blijft uit. Na een tweede en een derde plek in het rijdersklassement, moet het toch eens gebeuren? In het team was hij de onbetwiste leider, tot nu. Enter Nick Cassidy.

Nick Cassidy en Mitch Evans - Jaguar TCS Racing
Nick Cassidy en Mitch Evans - Jaguar TCS Racing
Beiden kennen elkaar zeer goed, komen uit dezelfde Nieuw-Zeelandse stad en vormen nu, op papier, het sterkste team in het kampioenschap. Cassidy eindigde vorig jaar voor Evans en bezit een uitstekende kennis van de Jaguar-aandrijving, na zijn periode bij Envision Racing. Met ander woorden: het is dit jaar van moeten voor de troepen van James Barclay, en de dubbel zal dan ook het doel vormen.
Andretti Global: het seizoen van de bevestiging
Na drie jaar stonden alle sterren gunstig voor Jake Dennis. Een droomstart, een dip en een wederopstanding zorgden ervoor dat de Brit zijn eerste titel in de Formule E kon pakken. Vooral de eerste drie wedstrijden waren tekenend, toen iedereen dacht dat de Porsche-aangedreven wagens het seizoen zouden domineren. Dat Dennis het kon afmaken in 'zijn' Londen, maakte de titel eens zo zoet.

Jake Dennis en Norman Nato - Andretti Global
Jake Dennis en Norman Nato - Andretti Global
Had het meer kunnen zijn voor Andretti? Absoluut, maar ze misten een goede tweede man. André Lotterer kon het niveau niet aan in dit zeer competitief veld. De Duitser mocht beschikken en focust zich voortaan volledig op het FIA WEC. Norman Nato neemt zijn plaats in. De Fransman kende geen onaardig seizoen bij Nissan, en bedreigde zelfs Dennis voor winst in Rome. Een interessant duo op papier, dat Michael Andretti misschien wel meer titels kan bezorgen.
TAG Heuer Porsche Formula E Team: constant blijven is de boodschap
Antonio Félix da Costa - TAG Heuer Porsche Formula E Team
Antonio Félix da Costa - TAG Heuer Porsche Formula E Team
Zoals eerder aangehaald: Porsche was dominant in het seizoensbegin, met een overwinning voor Jake Dennis bij Andretti en twee voor Pascal Wehrlein in Riyadh. Het enige minpunt: alles werd ingezet op het begin van het seizoen en dat wreekte zich naarmate het jaar vorderde. Wehrlein deemsterde weg, terwijl António Félix da Costa na Kaapstad om verschillende redenen niet echt meer een vuist kon maken. Constant blijven is dus de boodschap. Daar is Porsche al mee begonnen door beide rijders aan boord te houden. Het verbood zelfs da Costa om deel te nemen aan het FIA WEC om zijn focus volledig op de Formule E te leggen. Beter doen dan de vierde plaats in het rijders- en teamkampioenschap is het doel.
DS Penske: meer in de schijnwerpers op het circuit en minder ernaast
Stoffel Vandoorne - DS Penske
Stoffel Vandoorne - DS Penske
Een jaar geleden bombardeerden we DS Penske tot favoriet, maar niets was minder waar. De overgang van Techeetah naar Penske verliep allesbehalve als een gezondheidswandeling. Op de uitschieters in Hyderabad en de pole van Stoffel Vandoorne in São Paulo na, kenden ze niets dan problemen. Eerst was er moeite met de wagen en de banden, en dan zwijgen we nog over de stomme fout in Monaco en de 'spionage' in Portland. Nochtans kennen we het kaliber van Vandoorne en Jean-Éric Vergne. Dit jaar zal het team zich dus meer moeten bewijzen op het circuit en minder in de schijnwerpers komen ernaast. Al weet je met Jay Penske nooit.
Maserati MSG Racing: de enige rookie dit jaar
Net als DS Penske dacht iedereen dit team vorig seizoen vooraan te vinden, maar dat verliep niet zoals voorzien. Edoardo Mortara was maar een schim van zichzelf en het was noodoplossing Maximilian Günther die het merk een eerste overwinning in 60 jaar schonk. De weg naar 2024 verliep allesbehalve rustig. Mortara vertrok, maar ook teammanager James Rossiter besloot de deur achter zich dicht te trekken, net voor de testen in Valencia. De Brit zorgde in extremis nog voor de komst van Jehan Daruvala.

Jehan Daruvala
Jehan Daruvala
Oorspronkelijk was Felipe Drugovich de eerste keuze, maar aangezien de Braziliaan voluit op de Formule 1 gokt, kwam de Italiaanse constructeur uit bij Daruvala, een routinier uit de Formule 2 en vorig seizoen reserverijder bij Mahindra, het team waar Mortara voortaan racet. Overigens is de Indiër de enige rookie in het veld dit jaar. Het doel van het team is duidelijk: beter doen dan vorig jaar.
Nissan Formula E Team: de verrassing dit seizoen?
Oliver Rowland - Nissan Formula E Team
Oliver Rowland - Nissan Formula E Team
Nissan kende over het algemeen geen slecht seizoen. Het toonde zich geregeld tijdens de kwalificaties, waar Sascha Fenestraz een pole achter zijn naam kon zetten. Pas aan het einde van het seizoen kwam Nissan helemaal boven water, met Norman Nato in Rome. En toch mocht die laatste beschikken. Hij maakt plaats voor Oliver Rowland, die terugkeert na enkele seizoenen en erg gemotiveerd is om als mentor op te treden voor de immer glimlachende Fenestraz. De Fransman zelf kan ook nog progressie boeken, want hoewel hij sterk presteerde op één ronde, kwam hij in de race steeds in moeilijkheden. Een werkpunt voor dit jaar, en dan kan Nissan weleens de verrassing van het seizoen worden. Al is Rowland tevreden met constante prestaties en wat podiums hier en daar.
NEOM McLaren Formula E Team: wederopstanding voor Sam Bird
McLaren heeft zijn eerste seizoen relatief goed doorstaan. Ze vormden vooral het gespreksonderwerp in het begin van het seizoen, meer bepaald dankzij Jake Hughes. De Brit was zeer opvallend tijdens de kwalificaties, met twee poles dit jaar. Alleen was omzetten in een zege een andere zaak, al verdient hij in zijn eerste seizoen absoluut wat krediet. Dat zal dit jaar niet het geval zijn, zeker niet met een teamgenoot als Sam Bird.

Jake Hughes en Sam Bird
Jake Hughes en Sam Bird
René Rast kon zijn prestaties van destijds bij Audi niet overdoen en besloot zich vol op het FIA WEC toe te leggen. Ondertussen kon McLaren met Bird een ware veteraan strikken. De Brit zoekt vooral naar een wederopstanding, zeker na een mislukt avontuur bij Jaguar. Het zal dus niet verbazen dat hij gebombardeerd wordt tot autoritaire leider binnen het team, waar hij Hughes onder zijn vleugels zal moeten nemen. De vraag is of hij het niveau van weleer zal kunnen terugvinden.
ERT Formula E Team: achtste plaats het minimum
Noem hen niet langer NIO 333, maar ERT. Een zoveelste gedaanteverandering voor dit team in tien seizoenen Formule E. Al kan het wel terugblikken op een heel geslaagd seizoen, waarbij toch geregeld punten gescoord werden. Daardoor gingen ze uitzonderlijk niet eens met de rode lantaarn naar huis. Ze houden dan ook vast aan het duo van vorig jaar: Sérgio Sette Câmara en Dan Ticktum. Slechts drie teams zijn daarin geslaagd.

Sérgio Sette Câmara en Dan Ticktum
Sérgio Sette Câmara en Dan Ticktum
Sette Câmara was enigszins teleurstellend in 2023. Hij kon slechts tweemaal in de punten rijden, terwijl Ticktum geregeld in de top tien te vinden was. Het nadeel van de Brit daarentegen is zijn grilligheid. Een mooi voorbeeld ervan was de crash tussen hem en Vandoorne in Berlijn, waarvoor hij bitter weinig lof kreeg. Toch blijft het Chinese team in hem geloven. Het is dus aan hem om dat vertrouwen niet te schaden. En wat het seizoen kan brengen? Dat valt af te wachten, al moet een achtste plaats het minimum zijn. De rode lantaarn willen ze in geen geval terug.
Mahindra Racing: pakken wat ze pakken kunnen
2023 was een jaar om zo snel mogelijk te vergeten. Na een goede start in Mexico ging het alleen maar bergaf, met als dieptepunt de terugtrekking in Kaapstad en de erg tegenvallende resultaten in Rome. Rowland was de eerste die vertrok, nog tijdens het seizoen. Ook Lucas di Grassi mocht beschikken. In de plaats stelde het team een duo samen dat op papier vonken kan geven: Edoardo Mortara en Nyck de Vries. Alleen heeft Mahindra een groot probleem: het heeft de slechtste aandrijving in het hele veld.

Edoardo Mortara - Mahindra Racing
Edoardo Mortara - Mahindra Racing
De aandrijving voor het negende seizoen zal ook gebruikt worden tijdens de tiende jaargang. Dat betekent dat het team moet roeien met de riemen die ze hebben en hopen dat 2025 snel voor de deur staat. Zelfs eind 2023 proefde het Brits-Indische team niet van het succes. Integendeel: bij de brand tijdens de preseason-testen in Valencia, raakte een van de wagens beschadigd. Het gevolg is dat beide rijders één wagen moesten delen en dus veel minder testkilometers konden afwerken. Het doel van het team? Pakken wat ze pakken kunnen, en vooral door de zure appel bijten dit jaar.
ABT CUPRA Formula E Team: hopen op uitschieters hier en daar
Net als Mahindra was het afzien geblazen voor ABT CUPRA, dat zich weliswaar liet opmerken in 2023. We denken aan de tweede race in Berlijn, waar de twee rijders uit het niets naar de eerste startrij reden, tot groot jolijt van het publiek. Desondanks kwam het Duits-Spaanse team twintig punten tekort om niet als laatste te eindigen. Frijns werd bedankt voor bewezen diensten,  Nico Müller bleef wel aan boord.

Lucas di Grassi en Nico Müller - ABT CUPRA Formula E Team
Lucas di Grassi en Nico Müller - ABT CUPRA Formula E Team
Lucas di Grassi, een rasechte routinier, keert terug naar zijn oude liefde. De Braziliaan en ABT kennen elkaar al lang, aangezien ABT het fabrieksteam van Audi was in het verleden. Wat hij nog meebrengt is de kennis van bij Mahindra. En toegegeven, di Grassi was de enige bij Mahindra die nog iets uit de brand kon slepen, met drie uitslagen in de top tien en zelfs een podium in Mexico. Of hij dit jaar ook kan verrassen, is nog maar de vraag. Vermoedelijk lonkt het team eveneens naar 2025 en hoopt het op enkele uitschieters.


De aandachtige lezer heeft twee zaken opgemerkt. Ten eerste is deze voorbeschouwing gebaseerd op het teamkampioenschap van vorig jaar. Op zich geen bijzonder gegeven, zelfs een gewoonte als het op voorbeschouwingen aankomt. Meer bijzonder is dat elke aandrijving gegroepeerd eindigde in het kampioenschap, op ERT na (dat geen klantenteam heeft). Een uniek gegeven. De hiërarchie was met andere woorden duidelijk, al kwam die niet tot uiting in het rijderskampioenschap.

Volgen beide kampioenschappen dit jaar dezelfde trend? Dat weten we eind juli, maar beginnen doen we dit weekend in Mexico City!

Foto's: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op woensdag 10 januari 2024.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons