van der Horst

New York: António Félix da Costa pakt pole na diskwalificatie Nick Cassidy

Antonio Félix da Costa - DS Techeetah
Antonio Félix da Costa - DS Techeetah
Tijdens de kwalificaties van de New York E-Prix is het wederom Nick Cassidy die vanaf pole mag starten. De Envision Racing-piloot versloeg daarvoor Stoffel Vandoorne (Mercedes), André Lotterer (Porsche) en António Félix da Costa (DS Techeetah), maar na de kwalificaties werd de Nieuw-Zeelander gediskwalificeerd, waardoor de Portugees vanaf pole zal starten. Gezien Vandoorne er al in de kwartfinales uit lag, vertrekt de Rumbekenaar als vijfde, maar heeft de beste startplaats van de titelpretendenten.
  • Hamofa Performance
De eerste groep in kwalificaties gaf al direct een verrassing. Edoardo Mortara (ROKiT Venturi) kampte al tijdens de vrije training met technische averij en het euvel was nog niet opgelost bij de start van de kwalificaties. De Zwitser zette geen enkele tijd op de tabellen en start straks helemaal achteraan. Ook Jean-Éric Vergne (DS Techeetah) kende de nodige pech, want in zijn laatste ronde raakte de Fransman de muur waardoor hij pas als twaalfde zal aanzetten.

Ondertussen geraakten Vandoorne en Mitch Evans (Jaguar) wel door, maar beiden werden uitgeschakeld door respectievelijk Cassidy en Alexander Sims (Mahindra), waardoor zij als vijfde en zesde zullen starten, achter Sérgio Sette Câmara (Dragon / Penske Autosport) en voor Nyck de Vries (Mercedes). Cassidy kon ondertussen doorstoten naar de finale door Lotterer uit te schakelen en deed dit nog eens over in de finale met da Costa. En dat terwijl zijn wagen 20 uur eerder erg zwaar was beschadigd. Maar het zou hem ook zuur opbreken, want nog geen vijftien minuten na de race werd de Kiwi gediskwalificeerd vanwege een probleem met de batterij, waardoor da Costa de pole toegewezen kreeg.

Foto: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zondag 17 juli 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New York 2.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons