van der Horst

Nürburgring: Wickens klopt Farfus voor de zege

Eerste 'echte' zege voor Robert Wickens
Eerste 'echte' zege voor Robert Wickens
De regen die voorspeld was voor de Nürburgring kwam er pas toen de wagens hun plaatsen innamen op de grid na de opwarmronde; het doet spontaan terugdenken aan de F1-race in 2007 toen zich net hetzelfde voordeed in de Eifel. Puntenleider Rockenfeller koos na een chaotische start meteen voor regenbanden, een strategie die loonde, maar net niet genoeg bleek voor het podium. Dat werd ingenomen door een erg sterk rijdende Robert Wickens vóór Farfus in de Belgische RBM BMW en Christian Vietoris in nog een Mercedes.
Regen zorgde voor chaotische start
Regen zorgde voor chaotische start
Farfus kwam goed uit de startblokken en nam het hele veld op sleeptouw richting de halfnatte eerste hairpin. De meesten namen geen risico's op hun slicks, maar de Amerikaan Joey Hand raakte in een spin en zag zijn race al in de eerste bocht beëindigd in het gravel. Kampioenschapsleider Rockenfeller kon de BMW nog maar net ontwijken door de geasfalteerde uitloopzone te nemen maar moest daardoor als allerlaatste de race vervolgen. Eén bocht verder in de Mercedes Arena spinden vervolgens zowel Mortara als Ekström in hun Audi, een signaal voor de wedstrijdleiding om de safety car naar buiten te sturen.

Joey Hand - BMW M3 DTM
Joey Hand - BMW M3 DTM
Rockenfeller had niets te verliezen omdat hij tijdens die safety car toch al als laatste rondreed en kwam meteen bij zijn team aankloppen voor regenbanden. Een goede zet zo bleek want de andere wagens kwamen pas naar binnen bij het openen van het pit window na de herstart. Het betekende wel dat de kampioenschapsleider na vijf ronden met een mooie marge van 20 seconden aan de leiding reed. Tweede was Adrien Tambay in de Audi die met een uitstekende pitstop voorbij poleman Farfus was geraakt. Noteren we daarbij ook nog dat Marco Wittmann die mee op de eerste startrij stond even van de baan ging op zijn slicks en zo zijn kansen op een podiumplaats in het water zag vallen.

7b637df389ff69ca686770d2cb092699121420f0.jpg
Eén van de mooiste inhaalmaneuvers van het seizoen, en beslissend voor de wedstrijd, kwam vervolgens op naam van Robert Wickens, die na 20 ronden buitenom de duellerende Tambay en Farfus ging bij het uitkomen van de Mercedes Arena. Ook Farfus raakte een ronde later voorbij de zoon van oud-F1 rijder Patrick Tambay, op de voet gevolgd door Miguel Molina. De Spanjaard verremde zich vijf ronden later en kwam als elfde weer de baan op door een gedeelte van de lange versie van het Grand Prix circuit te nemen.

Augusto Farfus - BMW M3 DTM
Augusto Farfus - BMW M3 DTM
Na 30 ronden was volgens de meeste teams de baan voldoende opgedroogd om de zachte slicks terug te monteren. Bij RBM verliep de stop zonder problemen en Farfus hervatte de wedstrijd achter Wickens en leider Rockenfeller, die nog een extra stop moest maken doordat hij zoals vermeld in de beginfase zijn eerste stop nog vóór het openen van het pit window uitvoerde. Hij viel na die stop net buiten het podium en zo was het de Canadees Robert Wickens in de Mercedes die zijn allereerste DTM-zege pakte, vóór Augusto Farfus in de BMW van Bart Mampaey en de Mercedes van ex-GP2 coureur Christian Vietoris.

In het kampioenschap stoot Wickens zowaar door naar de derde plaats, één punt achter merkgenoot Christian Vietoris. Mike Rockenfeller behoudt dankzij zijn vierde plaats de leiding met een mooie voorsprong van 35 punten met nog drie races te gaan.

Uitslag DTM Nürburgring 2013

01. Robert Wickens (Mercedes AMG C-Coupé)  1u15m33.710
02. Augusto Farfus (RBM BMW M3 DTM)  +2.158s
03. Christian Vietoris (Mercedes AMG C-Coupé)  +9.749s
04. Mike Rockenfeller (Phoenix Audi RS 5 DTM)  +20.524z
05. Martin Tomczyk (RMG BMW M3 DTM)  +27.104s
06. Adrien Tambay (Abt Audi RS 5 DTM)  +27.523s
07. Marco Wittmann (MTEK BMW M3 DTM)  +29.540s
08. Miguel Molina (Phoenix Audi RS 5 DTM)  +33.037s
09. Jamie Green (Abt Sportsline Audi RS 5 DTM)  +39.972s
10. Pascal Wehrlein (Mercedes AMG C-Coupé)  +40.486s
11. Filipe Albuquerque (Rosberg Audi RS 5 DTM)  +40.908s
12. Edoardo Mortara (Rosberg Audi RS 5 DTM)  +42.629s
13. Mattias Ekström (Abt Sportsline Audi RS 5 DTM)  +46.303s
14. Bruno Spengler (Schnitzer BMW M3 DTM)  +51.991s
15. Dirk Werner (Schnitzer BMW M3 DTM)  +57.649s
16. Andy Priaulx (RMG BMW M3 DTM)  +1:21.517s
17. Gary Paffett ( Mercedes AMG C-Coupé)  +1 ronde
18. Timo Glock BMW (MTEK BMW M3 DTM)  +1 ronde
19. Roberto Merhi (Mercedes AMG C-Coupé)  +1 ronde
20. Daniel Juncadella (Mercedes AMG C-Coupé)  opgave
21. Timo Scheider (Abt Audi RS 5 DTM)  opgave
22. Joey Hand BMW (RBM BMW M3 DTM)  opgave

Kampioenschap na zeven wedstrijden
 
01. M. Rockenfeller 106p
5d7d3782875ad43d09c9dced12e89cc628eba064.jpg

02. C. Vietoris 71  
03. R. Wickens 70       
04. B. Spengler 67        
05. A. Farfus 66  
06. G. Paffett 57       
07. M. Wittmann 39                
08. M. Ekström 38                      
09. D. Werner 26          
10. J. Hand 26         
11. A. Tambay 20        
12. D. Juncadella 20
a9a7d34053c6f88dc71b0923d5ea1f95af4974e9.jpg

13. J. Green 20
14. T. Glock 15           
15. T. Scheider 12    
16. M. Tomczyk 10
17. R. Merhi 8   
18. M. Molina 4          
19. P. Wehrlein 3  
20. E. Mortara 2           
21. A. Priaulx 2    

Foto's: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Deutsche Tourenwagen Masters op zondag 18 augustus 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Nürburgring.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons