Portland: Jake Dennis pakt eerste pole dit seizoen
Althans, tot na de groepskwalificaties, want zowel Vandoorne als Vergne mogen straks uit de pitlane starten. Het bleek dat het team een RFID-scanner aan de ingang van de pitlane had gehangen, die gevonden werd bij aanvang van de tweede vrije training. Die scant de banden die er passeren en zo kan je ook zien hoeveel druk de banden hebben. Maar hiermee scannen zij niet alleen de banden van hun bolides, ook van die van de andere teams halen zij data binnen, waarmee zij een zeer groot - maar onfair - voordeel konden halen. , Hiervoor werd deze straf opgelegd voor beide rijders en kreeg het team een boete van 25.000 Euro. Al mocht Vergne wel deelnemen aan de duels om eventueel de drie punten te verzamelen.
De tweede groep werd ook een mindere voor Jaguar. Mitch Evans' zijn wagen kwam al laat op de pitlane en mag zelfs straks helemaal achteraan starten. De Nieuw-Zeelander zijn bolide kampte met een probleem aan de batterij. Aan de andere kant was het wel spannender wat betreft wie er kon doorstoten. Maar liefst zes namen - met onder meer André Lotterer (Avalanche Andretti) - waren in de running voor de top vier, maar uiteindelijk haalden Rast, Dennis, Jake Hughes (McLaren) en António Félix da Costa (Porsche) de duels. Vooral voor Dennis een belangrijk gegeven, gezien zijn concurrenten in strijd voor de titel al zeker achter hem starten.
In het eerste duel won Nato tegen Vergne, terwijl Fenestraz bijna in de muur vloog, maar toch Günther kon wippen. Aan de andere kant was Dennis zeer dominant tegenover Hughes, maar McLaren kon toch nog juichen na een zeer mooie prestatie van Rast tegenover da Costa. Het duel tussen de Nissan's werd weer in het voordeel van Fenestraz beslist, terwijl Rast zijn huzarenstukje niet kon herhalen tegenover Dennis. De finale werd wel een thriller. Beide heren waren aan elkaar gewaagd, maar een fout van de Argentijnse Fransman in zijn Nissan op het einde zorgde ervoor dat Dennis de pole bemachtigde, maar vooral ook de drie punten. Hiermee neemt hij de leiding in de tussenstand over van Wehrlein, met twee punten voorsprong. Al is alles nog mogelijk in de race, waar men nu al een nieuw record voorspelt qua aantal inhaalmanoeuvres. De kans dat de kaarten weer helemaal anders geschud zullen zijn na de race is dus zeer groot.
Foto: Formula E
Tweet