van der Horst

Race Promotion Night: Nabeschouwing Gregory Eyckmans

De kalender voor de BMW Clubsport Trophy 2015 bestond uit zeven wedstrijden. Deelnemen aan vijf ervan was echter genoeg om de titel te vieren, zo bewees Gregory Eyckmans dit weekend. Na een solide basis te leggen vroeg in het seizoen tijdens races in oa. Zolder en Zandvoort, schoten de titelkansen van het 26-jarige talent helemaal de hoogte in na een klinkende zege in de 24 Hours of Zolder. Het spel van de punten en de schrapresultaten maakte de opzet voor de afsluitende ‘400 minuten van Zolder’ razend spannend, en een tijd zag het er simpelweg naar uit dat van een mogelijke titel niets in huis zou komen.
  • Powercars
Voor de laatste race van het seizoen kreeg Eyckmans voor de vijfde keer het gezelschap van volledig nieuwe teamgenoten: Steven Dewulf en ervaren GT-rot Xavier Maassen. De voorbereidingen lieten echter niet meteen veel hoop koesteren voor het drietal. De JJ Motorsport BMW Clubsport met startnummer 325 kampte met een vermogensverlies van 50pk naar aanloop van de Race Promotion Night, waardoor het quasi onmogelijk leek om de concurrentie iets in de weg te kunnen leggen. 

“Eerlijk, ik gaf geen cent meer voor een goed resultaat! Met deze BMW won ik ook de 24U van Zolder, en tijdens de laatste uren kregen we te kampen met zwaar vermogensverlies. De nodige onderdelen werden vervangen, de auto gaf geen foutmeldingen maar tijdens een laatste test afgelopen donderdag zaten we ver van de pace af. Ons team probeerde in sneltempo tevergeefs om het euvel opgelost te krijgen, en tijdens de trainingen werd al snel duidelijk dat het er niet goed uitzag. Alles werd gecheckt, gedubbelcheckt, maar het probleem bleef aanwezig. De auto draaide gelukkig wel beter dan tijdens de testen op donderdag, maar we konden niet het volle vermogen benutten,” verklaart Eyckmans. Het begin van de race verliep dan ook zoals gevreesd. De #325 spendeerde het eerste uur rond de 46e plek algemeen (op 61 deelnemers) oftewel nog net binnen de top 10 in de Clubsport-klasse. 

Dat autosport een aparte discipline is, werd vervolgens nogmaals bewezen: “It ain’t over till the fat lady sings”. Eyckmans en zijn teamgenoten haalden het onderste uit de kan van de BMW en waren in staat om plek per plek omhoog te klimmen om zo op een uur van het einde een onverhoopte derde podiumplek te bekleedden. Eyckmans kreeg de eer om de #325 op die mooie podiumplek over de streep te brengen. Belangrijker was echter het rekenwerk dat achter de schermen plaatsvond. Door de twee te kiezen schrapresultaten was het nog enige tijd onduidelijk wat de uitslag net betekende voor de exacte situatie in het kampioenschap, maar al snel kwam de bevestiging: Gregory Eyckmans kampioen BMW Clubsport Trophy 2015 met 2 punten op de #3 van Wauters/Claes en de #57 van Jimmy de Bruecker welke de wedstrijd won.

“Het was pas na het vallen van de vlag, bij het binnenrijden van de pitlane dat ik het verlossende nieuws kreeg: BMW Clubsport Trophy kampioen 2015! Ik kon het bijna niet geloven. We dachten eerst nog om zelfs de race niet te starten gezien de problemen. Het leek een onhaalbare kaart, maar ik besloot om het gewoon te proberen. De race was nog lang en moest nog gereden worden, op 6u40 kan er veel gebeuren. Een achterstand van 4 punten heb ik kunnen ombuigen naar een voorsprong van 2 punten, en dat was genoeg om de titel binnen te halen.”

“Tijdens het seizoen heb ik bijna elke wedstrijd met een andere auto gereden. In Zandvoort reed ik met de auto van QSR, in Spa met die van MSTC Racing Team Europe. De eerste wedstrijd was met de BMW E46, en de twee doorslaggevende wedstrijd heb ik afgewerkt in de ‘ouwe getrouwe’ E90 uit de stal van JJ Motorsport. Zowel tijdens de 24u als tijdens de Race Promotion Night kwam het er op aan om de auto heel te houden en constante tijden te klokken. Het werd vechten tot de laatste minuut, maar dat maakt het achteraf gezien alleen nog maar mooier. Ik zou via deze weg ook graag mijn partners EJ Automotive, HRX, Dynamixx, Moons Creation en niet te vergeten de hele JJ Motorsport crew willen bedanken voor hun enorme inzet tijdens de twee langeafstandswedstrijden van het jaar. Uiteraard ook de jongens van QSR en MSTC, alsook iedereen die mij heel het jaar door gesteund heeft! Bedankt allemaal!” besluit een zeer tevreden Eyckmans.

Wat 2016 betreft… Op naar een nieuw avontuur! 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op donderdag 12 november 2015.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons