Rally en verzekeringen: Belangrijke verduidelijking
Burgerlijke aansprakelijkheid
Rallyvoertuigen moeten de openbare weg op tijdens verbindingsetappes, autokeuring, shake down, bandencentrale voor uitlijning, enz.. Een wagen die zich op de openbare weg begeeft heeft in theorie een geldig keuringsbewijs nodig. Voor een rallywagen ligt dit enigszins anders. Deze moet net zoals iedere andere wagen naar de autokeuring, maar dan wel zesmaandelijks. Gezien een rallywagen danig verschilt van een normale wagen, wordt deze automatisch voorzien van een rode keuringskaart met de vermelding ‘Niet toegelaten op de openbare weg. Toegelaten tot wedstrijden.’. Dit wordt eveneens meegegeven a.d.h.v. een specifieke code op het inschrijvingsformulier waarmee de nummerplaat voor de rallywagen dient te worden aangevraagd.
Verschillende verzekeringsmakelaars die niet thuis zijn in deze materie zien dergelijke code over het hoofd en leveren een gewone BA verzekering (burgerlijke aansprakelijkheid) af, waardoor de klant in alle onwetendheid en vol vertrouwen met zijn voertuig de baan opgaat en zich van geen kwaad bewust is. De klant betaalt daarenboven een nog duurdere premie dan een aangepaste BA Rally, terwijl vervolgens blijkt dat hij niet eens gedekt is omdat hij met een rode keuringskaart rijdt.
BA Rally
Een rallywagen die zich aanbiedt aan de technische keuring van een wedstrijd is steeds vergezeld van de rode keuringskaart (niet toegelaten voor de openbare weg), afgeleverd door een keuringsstation en geldig voor zes maanden, en een groen verzekeringsbewijs. Dat laatste al dan niet in orde met de wetgeving inzake verzekeringen.
De mensen van de technische keuring weten dat de wagens die zich aanbieden vergezeld zijn van een rode keuringskaart, maar kunnen nooit weten of die wagen al dan niet over een geldige verzekering beschikt. Ze gaan ervan uit dat het verzekeringsbewijs (groene kaart) voldoet aan een BA Rally want anders moeten ze aan de teams de polissen opvragen waarin de voorwaarden staan gestipuleerd. Dat is immers niet de taak van de technische commissie van de RACB.
Op de KP’s zijn de deelnemers gedekt door de verzekering van de organisatie inzake materiële en lichamelijke schade aan derden. Tijdens de verbindingsritten is het echter de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid (BA) van de desbetreffende wagen die spreekt.
En daar wringt het schoentje dus meestal. Zoals hierboven beschreven zijn vele piloten zich niet bewust dat ze op dat moment niet gedekt zijn, ook al hebben ze een verzekering afgesloten waarbij hun makelaar, al dan niet uit onwetendheid, een gewone BA autoverzekering en geen BA Rally heeft afgesloten. Rijden met een voertuig met een rode keuringskaart, is in elke gewone autoverzekering uitgesloten gezien het voertuig volgens de keuring immers niet op de openbare weg mag rijden. Wie met een dergelijke gewone autoverzekering met z’n rallywagen een ongeval heeft tijdens een verbindingsrit is dus niet verzekerd. Met alle gevolgen die eraan gekoppeld zijn en waardoor de piloot voor alle kosten mag opdraaien aan derden –materiële en lichamelijke schade- , een dikke boete en mogelijk het verlies van het rijbewijs tot gevolg.
En daar maakt de BA Rally het verschil en dekt het de wagen in die vermelde situaties wel. Die situaties beperken zich tot de verbindingsritten tijdens een rally, zich verplaatsen naar de keuring om de zes maanden, zich verplaatsen richting een wedstrijd, enz. Op zondagmorgen naar de bakker of een testrit om banden, motor en remmen in te rijden kan dus niet.
Wie volgend seizoen de baan opgaat met een rallyvoertuig raden we dan ook aan om zijn huidige polis eens goed uit te pluizen of om contact op te nemen met een specialist ter zake zoals Filip Deplancke. Voor een bedrag van 250 euro ben je een gans jaar gedekt tegenover derden in voorgeschreven situaties, terwijl je voor een gewone BA autoverzekering meestal een pak meer betaalt en je niet eens van een dekking kan genieten. Bovendien geldt deze polis BA Rally voor een gans seizoen, ongeacht het aantal wedstrijden, ook in het buitenland en is de premie forfaitair vastgelegd, dit ongeacht het type wagen of het vermogen ervan.
Rallyverzekering: Persoonlijke ongevallen
Velen onder jullie hebben een verzekering tegen persoonlijke ongevallen. Een verzekering die een bepaald bedrag uitbetaalt aan de verzekeringsnemer of zijn/haar nabestaanden indien deze door een persoonlijke ongeval een blijvende invaliditeit oploopt, of erger nog, overlijdt.
Velen weten echter niet dat een dergelijke standaard verzekering een lijst omvat van sporten die niet zijn opgenomen in de dekking. Paardrijden, motorcrossen, deltavliegen, wakeboarden en autosport in rally en op circuit zijn enkele van de activiteiten waarbij de kans groot is dat een klassieke polis geen dekking verleent. Maar ook hier is een mogelijkheid via een rallyverzekering: Persoonlijke ongevallen voor piloot en copiloot of voor piloten op circuit.
Concreet geniet u met een dergelijke polis dekking voor een persoonlijk ongeval in privé-sfeer, met blijvende invaliditeit (vanaf 5%) of overlijden tot gevolg, en dit volgens gemeenrecht tot een maximum bedrag van 1.000.000 euro. Volgens gemeenrecht houdt in dat men rekening houdt met de persoonlijke, economische en huishoudelijke gevolgen van de opgelopen invaliditeit. Men houdt dus rekening met uw normale inkomsten op het moment van het ongeval, met uw leeftijd om te bepalen hoe veel jaren u deze inkomsten nog zou genieten, met de kosten om uw woning aan te passen indien noodzakelijk, ….
Spijtig genoeg vallen jaarlijks slachtoffers bij het beoefenen van tal van gevaarlijke sporten.
Via dergelijke verzekering heeft de persoon in kwestie dan ook meer gemoedsrust richting familie. Deze polis kan reeds voor een premie van 144 euro per jaar.
Eigen materiële schade
Tot slot kan er ook een soort van omnium worden genomen op een racewagen in rally of op circuit. Maar uiteraard verschillen de premies veel naargelang de waarde van het voertuig, de hoogte van de vrijstelling, enz.
Conclusie en kort samen gevat
Vooraleer u komend seizoen voor een rallywedstrijd in de wagen stapt, hou dan inzake de verzekeringen rekening met drie belangrijke punten. Omwille van de rode keuringskaart, is uw rallywagen op de openbare weg enkel correct verzekerd via een ‘Burgerlijke Aansprakelijkheid Rally’.
Verder kan een piloot/copiloot in een autosportdiscipline inzake persoonlijke ongevallen best zijn persoonlijke ongevallenpolis eens uitpluizen en nakijken welke sporten al dan niet gedekt zijn bij invaliditeit of overlijden.
Tot slot kan een team of piloot zich ook verzekeren inzake eigen materiële schade aan het voertuig.
Mensen die met een gerust hart aan het komende seizoen willen starten nemen het best eens contact op met hun makelaar of kunnen ten allen tijde bij een specialist terecht die zich specialiseert in autosportverzekeringen zoals Filip Deplancke die je kan bereiken via deplancke@verzeker.be en www.deplancke.be
Foto's: Eddy Coppée - Fred Vautier - Niels Vaeck - Ronald Janssen - Zoute GP - Marnik Mouchaers - Willy Weyens
Tweet