Rally van Wallonië: Van Woensel voelt zich gediscrimineerd
Chris Van Woensel: “Ik heb er geen probleem mee om Kris Princen, Freddy Loix en andere snelle piloten met een R5 vooraan te laten starten. Ik heb alle respect voor de keuze van de RACB en de promotor om de R5's te promoten in het BRC via een gunstige startorde, maar er zijn toch grenzen. Eender welke gentleman-driver zonder ervaring kan zomaar een plaatsje opeisen in de top 15. Maar de WRC-wagens gaan wegmoffelen als marginalen is er toch wat over. Zo kunnen we in de Wallonië na de twee doortochten op de citadel van Namen niet opschuiven in de startorde. Stel dat we een chrono draaien binnen de top 5, dan nog zullen we op zaterdag rond de 20ste plaats starten. Wagens binnen de Klasse R5 die op diezelfde Citadel tijd verliezen, zullen op zaterdag toch kunnen starten volgens de nummering bij inschrijving. Maar als wij tijd verliezen door omstandigheden, dan zakken we weg in de startorde. Wat we ook presteren op vrijdagavond, we zullen op zaterdag starten na de R5-wagens en de R-GT-wagens”.
Stel, en dan zeggen we wel stel, dat Van Woensel op vrijdag als winnaar uit de openingslus komt. Dan zal de leider in de wedstrijd passeren rond de 20ste positie, terwijl zijn voorgangers reeds modder en kiezel op de baan hebben gegooid. Hoe kan je dan een leiderspositie verdedigen? Op de derde dag van de rally worden de wagens dan wel de baan opgestuurd volgens de posities na dag 2. Rare beslissing van de makers van het reglement, maar het is nu eenmaal niet anders.
En nog is de kelk van Chris nog niet geledigd die van plan was om met de Mitsubishi aan de start te komen van de Kenotek Ypres Rally maar opnieuw het deksel op de neus krijgt. Er was door de organisatie bevestigd dat WRC-wagens die uitgehomologeerd zijn, konden rijden in klasse NCE.
"Zelfs bestuursleden van organisator Superstage bevestigden dat er kon worden gereden met de Lancer WRC, maar uiteindelijk werd er toch een stokje voor gestoken," aldus nog een ontgoochelde Van Woensel. Het team was nochtans bereid om de verplaatsing naar de Mont-Blanc te laten vallen om Ieper te rijden, maar zal nu zeker naar Frankrijk gaan.
“Het gebrek aan respect voor onze auto begint zwaar door te wegen. Wij hebben 20 jaar geïnvesteerd in de Belgische rallysport, we brengen een topwagen aan de start en ik denk dat ik nog altijd bij het kransje snelle piloten behoor, maar dat telt allemaal niet meer."
Desondanks blijven Chris Van Woensel en Rik Snaet gemotiveerd om vanaf vrijdagavond te knallen op de snelle proeven van de Rally van Wallonië.
"Ik hou van de vloeiende proeven van de Wallonie. Loix en Princen blijven favoriet, maar ik wil toch graag meespelen voor de top 5 en als het kan voor een podiumplaats. Maar met een hoge startpositie wordt dit moeilijker," blijft Chris Van Woensel redelijk voorzichtig in zijn voorspellingen.
Foto's: RIP - Vincent Wouters - Ronald Janssens - Sandro De Laere
Tweet