São Paulo: Stoffel Vandoorne grijpt nipt naast pole
De tweede sessie werd een thriller tot het einde. Maximilian Günther wist zich als snelste te plaatsen voor Pascal Wehrlein en andermaal een verrassing met Edoardo Mortara (Mahindra) als derde. Voor de laatste plek leek António Félix da Costa (Porsche) de beste papieren te hebben, tot hij op het laatste ogenblik gewipt werd door Sam Bird (McLaren). Ook uittredend kampioen Jake Dennis (Andretti) kon zich niet plaatsen voor de duels en klokte pas als zesde af.
Bij het eerste duel tussen Evans en Vandoorne, viel er aanvankelijk geen aftekening te noteren, maar de Rumbekenaar wist zijn duel finaal met voldoende voorsprong te winnen. Het volgende duel was maar éénzijdig, gezien Müller zijn wagen beschadigde door de muur te raken tijdens de groepskwalificatie. Hierdoor kreeg Vergne een vrijgeleide richting de halve finale. Wehrlein maakte korte metten met Mortara, terwijl ook Günther met twee vingers in de neus kon doorstoten naar de volgende fase, ten nadele van Bird.
Het duel tussen Vandoorne en Vergne was al na drie bochten zo goed beslist. Een fout van de Fransman gaf onze landgenoot een stevige voorsprong die hij niet meer uit handen gaf. Dat terwijl het duel tussen beide Duitsers spannend bleef tot de finale bocht, tot Wehrlein het afmaakte in het laatste deel en ten koste van Günther naar de finale kon doorstoten. Gezien de Maserati-piloot twee penalties heeft van 20 gridplaatsen voor twee wijzigingen aan zijn wagen, start hij straks achteraan.
In de finale waren Vandoorne en Wehrlein erg aan elkaar gewaagd. Telkens was het een haasje-over wie er op dat moment snelste was. Aan het voorlaatste punt had Vandoorne de pole in handen, om uiteindelijk aan de meet voor 2/1000sten van een seconde het onderspit te delven. Hoewel hij naast de pole greep en het met drie punten minder moest stellen, was onze landgenoot nog steeds tevreden met zijn resultaat.
Hiermee is de grid opgemaakt en wordt het uitkijken naar de race deze avond. Deze vindt plaats om 18:03 uur Belgische tijd.
Foto's: Formula E
Tweet