van der Horst

Tour de Corse: Voorbeschouwing Gino Bux- RACB National Team

Gino Bux - Peugeot 208 R2
Gino Bux - Peugeot 208 R2
Enkele uren nadat ze op klinkende wijze met hun gele Peugeot 208 R2 de Junior-categorie van de Condrozrally hadden gewonnen vertrokken Gino Bux en Eric Borguet richting Tour de Corse. Voor de vertegenwoordigers van het RACB National Team kon het contrast niet groter zijn bij de laatste wedstrijd van hun Europese programma.
  • St. Paul
De Condrozrally staat meestal synoniem voor een eindeseizoensfeest. Nochtans kregen Gino Bux en Eric Borguet weinig gelegenheid om na hun mooie prestatie in Hoei te ontspannen. Maandagochtend vroeg stapten ze op een TGV richting Parijs, van waar ze richting Ajaccio vlogen.
“Vanaf dinsdag werkten we de verkenningen van de laatste manche van het FIA ERC af”, vertelt Gino. “Eens te meer worden we geconfronteerd met een parcours dat niets te maken heeft met de wedstrijden die we dit jaar al hebben afgewerkt.”

Vorig weekend werd de laureaat van het Rallystuurwiel geconfronteerd met modderige wegen tussen weiden en akkers, nu moet hij de smalle, hobbelige en ontzettend bochtige bergwegen van het Ile de Beauté aanpakken. “Ik begin zo een beetje te beseffen waarom de Tour de Corse de bijnaam Rally van 10.000 bochten kreeg”, glimlacht Eric. “Je kan de rechte stukken hier op één hand tellen. De snelle opeenvolging van bochten heeft ons verplicht om ons notasysteem te vereenvoudigen. Er zijn weinig verschillende chronoritten, maar ze zijn wel lang.”
“Het lokale asfalt levert wel wat grip”, legt Gino verder uit. “Maar we zullen wel moeten opletten voor nogal wat modder- en kiezelstromen, veroorzaakt door de zware regen van de laatste dagen. En het wordt ook uitkijken voor de varkens en de koeien die hier zomaar op de wegen lopen. Tijdens de verkenningen zijn we er zo al een paar tegengekomen.”

Op technisch en logistiek vlak is de deelname van de gele Peugeot 208 R2 sinds de finish van de Condroz een race tegen de tijd. De bolide in de kleuren van het RACB National Team was amper uit het gesloten wagenpark of de wagen werd al richting het DG Sport atelier in Theux gebracht, om er helemaal te worden nagezien. De versnellingsbak, de koppeling, de ophanging en de remmen werden er vervangen, net zoals een aantal koetswerkdelen. Maandagavond werd de Peugeot 208 R2 op een aanhangwagen richting Toulon geladen, waar de overzet werd genomen. Woensdag kwam het konvooi in Ajaccio aan.
“Ontzettend efficiënt werk, zoals steeds”, benadrukt Gino. “We kunnen donderdag met een volledig opgefriste bolide aan de shakedown beginnen. Onze doelen blijven onveranderd: deze rally is een volledig nieuwe ervaring en we willen een maximum aan ervaring opdoen. Mathematisch hebben we nog een kans om op het podium van het ERC Junior-kampioenschap te geraken en de vierde plaats ligt zeker binnen handbereik. We gaan er alles aan doen om die te veroveren.”

RACB Sport



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA European Rally Championship op donderdag 6 november 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Tour de Corse.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons