van der Horst

Toyota stelt debuut GT86 CS-R3 uit door homologatieproblemen

Toyota TMG GT86 CS-R3
Toyota TMG GT86 CS-R3
Toyota ziet zich genoopt om het debuut van de Toyota GT86 CS-R3 uit te stellen. De achterwielaangedreven rallybolide waar Toyota Motorsport GmbH reeds enige tijd aan werkt moest normaal deze maand afgeleverd worden aan klanten, maar een probleem bij de homologatie van de stuurbekrachtiging gooide onverwacht roet in het eten. Het gevolg is dat de homologatieprocedure enkele maanden opschuift en daarmee de levering aan klanten ook verlaat wordt.
Toyota GT86 CS-R3
Toyota GT86 CS-R3
"De wagen zal uiteindelijk in oktober worden geleverd en volgend jaar hebben we een kleine trophy in Duitsland, voor maximaal tien wagens", vertelde een TMG-woordvoerder aan Autosport.be. "We hadden problemen met de homologatie van de stuurbekrachtiging, de opbouw van de GT86 is zeer specifiek (vanwege de achterwielaandrijving nvdr.). We haden wat flexibiliteit verwacht van de FIA in die zin dat we een lichtjes aangepaste eenheid konden homologeren, maar uiteindelijk is dat niet gebeurd. We hebben geen uitzondering gekregen, dus moeten we de elektronische stuurbekrachtiging aanpassen, de originele van de GT86. Dat vraagt tijd en daardoor hebben we de mogelijkheid tot homologatie gemist en moeten we wachten op het volgende moment, wat drie maanden vertraging oplevert. Het goede nieuws is dat we reeds zeven mensen hebben die ingetekend hebben voor de Trophy, zelfs zonder wagen of zonder met de wagen te hebben gereden. Dat geeft dus aan dat er wel wat interesse is, wat goed is."

Toyota GT86 CS-R3
Toyota GT86 CS-R3
"De wagen is achterwielaangedreven en oogt echt spectaculair, als je hem vergelijkt met een Clio of een DS3 dan oogt hij totaal anders. We hebben al heel wat positieve feedback gekregen. Deels opteerden we voor de Toyota GT86 om marketing redenen. We moesten als TMG een zakelijke beslissing nemen over wat wij dachten dat echt kon verkopen en wat interessant zou zijn. We konden frontaal de competitie aangaan met een identieke voorwielaangedreven wagen. Het sprak ons evenwel niet echt aan; we dachten niet dat we echt een voordeel zouden hebben daarmee. Onze afdeling Customer Motorsports is relatief klein, dus we probeerden het unique selling point te vinden en de GT86 is zeer bekend voor onze Customer Motorsports mensen gezien de ervaring met de race-versie. Ze kennen dus het potentieel en aspect van de achterwielaandrijving was een grote factor, we wilden iets anders doen. De wagens moeten evenwel competitief zijn; mensen kijken uiteindelijk naar de resultaten dus we moeten hem snel zien te maken."

Foto's: TMG



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Rally op donderdag 14 mei 2015.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons