van der Horst

Trophée Andros: Twee zeges voor Belgian Audi Club Team WRT

Olivier Panis - Team WRT Audi A1 quattro
Olivier Panis - Team WRT Audi A1 quattro
Het weekend op Alpe d’Huez, de laatste etappe van de Trophée Andros voor de feestperiode op het einde van het jaar, bestond uit hoogtes en laagtes voor Belgian Audi Club Team WRT. Positief was vooral de zege van Olivier Panis in Elite Pro op vrijdag, de eerste sinds het seizoen 2014-2015. Nathanaël Berthon zegevierde in Elite op zaterdag en vergroot zijn voorsprong in het kampioenschap.
De derde afspraak van de Trophée Andros verliep bijzonder geanimeerd op Alpe d’Huez. Terwijl Benoit Tréluyer op vrijdag weerhouden werd door de gala-avond van Audi Sport, overvleugelde Olivier Panis zijn concurrenten in Elite Pro. Beste tijd in de kwalificatiemanches, snelste chrono in de Super Pole en zege tijdens de Finale… met het bonuspunt voor de beste wedstrijdronde. Beter doen was dus onmogelijk voor de Audi A1 quattro #5!

Op zaterdag wist de man uit Grenoble dat zijn taak een stuk lastiger zou worden door zestig kilogram succesballast in zijn bolide. Maar hij kon de schade beperken door vierde te worden in de kwalificatiemanches. In de Finale streed hij voor de vierde plek met Adrien Tambay… alvorens van de baan getikt te worden door zijn rivaal. “Adrien maakte een klein foutje in de allerlaatste bocht van de race”, legt Olivier uit. “Hij ging bijna rond zijn as en liet genoeg plaats aan de binnenkant om een aanval op te zetten. We hebben elkaar geraakt, maar niet abnormaal hard… Zulke contacten zijn er elk weekend in de Andros. Aan het begin van de rechte lijn heeft Adrien me echter aangetikt in volle acceleratie. Hij duwde me richting de strobalen, die ik vervolgens hevig geraakt heb.”

Olivier was erg boos en maakte na afloop zijn standpunt duidelijk aan Adrien, op een vrij agressieve manier. “Ik heb echt spijt van wat er gebeurd is. Zoiets mag nooit voorvallen, maar ik zag even zwarte sneeuw”, geeft Olivier toe. “Eigenlijk was ik vooral bang voor de toeschouwers achter de strobalen. Ik race in de Trophée Andros voor mijn plezier, niet om anderen in gevaar te brengen. En door die totaal ondoordachte actie was dat net wel het geval! Ik werd uit de uitslag van de Finale geschrapt na het incident en ben vooral ontgoocheld voor het hele team. De jongens hebben puik werk geleverd, we domineerden op vrijdag, ze herstelden mijn auto in een recordtijd voor de Finale van zaterdag (na problemen bij Bérénice Demoustier in Elite, nvdr.) en dat hebben ze dus niet verdiend. Vandaag weet ik nog niet of ik het seizoen uitdoe… Ik neem nu enkele dagen om te reflecteren, want het is duidelijk dat dit niet de manier is waarop ik wil deelnemen aan de Trophée Andros.”

Ondanks zijn gebrek aan ervaring op deze omloop, liet Benoit Tréluyer een bemoedigende zesde plaats noteren tijdens de kwalificatiemanches. Maar de Audi Sport-rijder kon de start van de Finale niet nemen, nadat zijn wagen schade had opgelopen bij een contact tijdens de Finale in Elite.

Elite: Berthon wint, Demoustier schittert

Nathanaël Berthon, kampioenschapsleider in de categorie Elite, kende een weekend met hoogte- en laagtepunten. Op vrijdag reed hij naar de tweede plek in de kwalificatiemanches, alvorens in de fout te gaan in de Finale. Op het rapport stond een vierde plaats in het dagklassement, terwijl Bérénice Demoustier op de negende positie eindigde.

Nathanaël Berthon & Bérénice Demoustier
Nathanaël Berthon & Bérénice Demoustier
Op zaterdag was het… Bérénice Demoustier die naar de snelste chrono reed in de kwalificatiemanches. “De baan was uitstekend toen ik als een van de eersten op pad trok voor de eerste kwalificatiemanche”, vertelt de amazone. “Ik voelde me erg goed aan het stuur van mijn Audi A1 quattro. Mijn eerste ronde was vrij matig om in het juiste ritme te komen, want de wegligging was volledig anders dan de dag voordien. Daarna ging ik anderhalve seconde sneller tijdens de twee volgende ronden, die bijna perfect waren. Het bewijs: in mijn tweede ronde realiseerde ik de snelste rondetijd van het hele weekend, alle categorieën samen. Fantastisch is het om me op die manier in de voorposten te bevinden!”

Demoustier was vastbesloten om te bevestigen in de Finale. Ze leidde de dans en leek op weg naar de zege… toen haar versnellingsbak blokkeerde. Bérénice werd geraakt door verschillende tegenstanders en de opgave was dus de enige resterende optie. Maar de wagen van Belgian Audi Club Team WRT werd aan de top van de hiërarchie afgelost door de andere Audi A1 quattro van Nathanaël Berthon, tweede na afloop van de kwalificatiemanches en winnaar van deze Finale en het dagklassement.

Dankzij de punten die ze scoorde in de manches, mocht Bérénice toch de kleinste podiumplaats betreden. In het kampioenschap kan Nathanaël Berthon als solide leider het einde van het jaar vieren.
“Wat een weekend”, juicht Benoit Ducastel, hoofdmecanicien van Belgian Audi Club Team WRT. “De prestaties waren van begin tot einde op de afspraak! Olivier won op vrijdag in Elite Pro, Nathanaël triomfeerde op zaterdag in Elite en Bérénice zorgde bijna voor de verrassing na de kwalificatiemanches gedomineerd te hebben. De zege in Elite Pro doet ons heel veel plezier. We hebben anderhalf jaar moeten wachten op het eerste succes voor de Audi A1 quattro gebouwd door WRT.”

Benoit, kersvers vader, is erg betrokken bij het project van de Trophée Andros, aangezien zijn woning ook dienst doet als basis voor het team tijdens de winterperiode. “De wagens werden klaargestoomd in Baudour, maar de afstanden tussen de circuits en België zijn veel te lang tijdens het seizoen”, verduidelijkt hij. “Er was dus nood aan een nieuwe uitvalbasis. Voor het eerste jaar vormen mijn ateliers in Orange, op een dertigtal kilometer van Avignon, de oplossing.”

Voor Benoit en de rest van het team staat de motivatie op een hoogtepunt voor de feestperiode op het einde van het jaar. “We werken nog even aan de wagens voor we deze week richting Serre Chevalier trekken, waar we zullen testen”, legt hij uit. “Nog nooit is een team erin geslaagd om de drie kampioenschappen in de wacht te slepen: de twee bij de Rijders, in Elite Pro en Elite, en dat bij de Teams. Op dit moment staat Nathanaël duidelijk aan de leiding van zijn competitie en bij de Teams zitten we er dichtbij. Olivier heeft de aansluiting wat verloren na de gebeurtenissen van afgelopen weekend, maar niets is beslist. De eerste helft van het seizoen is zelfs nog niet achter de rug en we zullen dus alles blijven geven!”

De Trophée Andros begint aan het tweede deel van het seizoen in Isola 2000, op 6 en 7 januari.

Belgian Audi Club

 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op dinsdag 20 december 2016.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons