van der Horst

Trophée Andros: Gematigd weekend voor Belgian Audi Club Team WRT in Isola 2000

Olivier Panis - Team WRT Audi A1 quattro
Olivier Panis - Team WRT Audi A1 quattro
De traditionele eindejaarsperiode zit erop! De Trophée Andros kwam afgelopen weekend weer op kruissnelheid in Isola 2000, met de eerste van de vier laatste wedstrijden van het kampioenschap. Het rapport van deze etappe schenkt niet helemaal voldoening: enkel Olivier Panis kon een Audi A1 quattro op het podium plaatsen, hoewel Nathanaël Berthon toch de leidersplaats in de categorie Elite behoudt. De eerste helft van het seizoen is voorbij en er is geen sprake van om de moed te latten zakken!
  • St. Paul
Op de kalender van de Trophée Andros is de afspraak in Isola 2000 vaak een atypisch gegeven. En niet alleen omdat het de eerste wedstrijd is na Nieuwjaar, maar ook omdat het circuit bestaat uit verschillende ritmeveranderingen en een dubbele kombocht naar rechts, waar het vertrouwen van de rijder en het perfecte evenwicht van zijn bolide een cruciale rol spelen. In Elite Pro wou Olivier Panis van dit weekend in Provence-Alpes-Côte d’Azur gebruikmaken om opnieuw in de titelrace te komen. De man uit Grenoble parkeerde zijn Audi A1 quattro op vrijdag constant op de derde plek (Kwalificatiemanches, Superpole en Finale) om uiteindelijk op de kleinste podiumtrede plaats te nemen. Een dag later hield hij de hele tijd stand aan de poort van de top 3. De voormalige Formule 1-rijder is nog altijd derde in het kampioenschap, ex aequo met Benjamin Rivière, maar wil vanaf volgend weekend het tij keren ten opzichte van Jean-Philippe Dayraut en Jean-Baptiste Dubourg, op het circuit van Serre Chevalier.

Voor Benoit Tréluyer, die zijn eerste volledige seizoen betwist in de Trophée Andros, was de race in Isola 2000 geen eenvoudige opdracht. “Hij kwam duidelijk ervaring tekort op dit terrain”, legt Mathieu Lefevre uit, de ingenieur van de Audi A1 quattro #10. “Onder meer in de fameuze kombocht, waar je de auto erg vroeg moet durven gooien en soms de indruk krijgt dat je rond je as zult gaan. We hebben de data en de onboardcamera’s geanalyseerd, in vergelijking met Olivier. Maar in die dubbele rechtste, nog meer dan elders, is ervaring van levensgroot belang om zoveel mogelijk snelheid aan te houden. En zelfs een van de beste rijders ter wereld kan het gebrek aan kilometers in de discipline niet zomaar wegvlakken. Wat betreft de afstelling hebben we misschien ook niet het beste compromis bereikt…” De drievoudige winnaar van de 24 Uur van Le Mans werd op beide wedstrijddagen zevende en zet zijn leercurve voort.

Elite: Berthon nog altijd op kop

De moeilijkheid om het circuit van Isola 2000 te begrijpen maakte ook het weekend van Nathanaël Berthon tot een uitdaging, hij die deze winter eveneens de vierwielaangedreven en vierwielgestuurde Silhouette ontdekt op het ijs. “Hij was inderdaad het slachtoffer van hetzelfde probleem”, verduidelijkt Mathieu Lefevre. “Het volledige weekend kwamen we enkele tienden van een seconde tekort om het verschil te maken. Op vrijdag werd hij vierde. Zaterdag verscheen het asfalt minder snel dan gebruikelijk. We weten immers dan Nathanaël vooral een circuitrijder is… Toch sloot hij de dag af op de vijfde positie. We waren een beetje ontgoocheld, maar we hebben de schade beperkt ten opzichte van Eddy Benezet: Nathanaël behoudt de leiding in het kampioenschap met twee punten voorsprong voor de afspraak in Serre Chevalier, waar de doelstelling zonder twijfel is om opnieuw mee te strijden voor de overwinning.”

Bérénice Demoustier begon goed aan het weekend, vooraleer ze een fout beging in de kombocht. Een incident dat haar heel wat vertrouwen kostte, waardoor de zesde werd op vrijdag en achtste op zaterdag. Ook zij trekt naar Serre Chevalier met een sportieve revanche in gedachten. “Reken maar op ons dat we alles zullen geven!”, bevestigt Mathieu Lefevre. “Er zijn nog drie afspraken en we zullen werkelijk alles uit de kast halen!”

Belgian Audi Club



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op maandag 9 januari 2017.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons