Versmelten WTCC en TCR International Series tot nieuw 'FIA WTCR'-kampioenschap?
Zoals u hier eerder kon lezen bleef er de WTCC-organisatoren na het vertrek van constructeurs Lada en Citroën na afloop van het seizoen 2016 en het einde van het contract met Honda na de finale in Qatar in december geen andere optie dan uit te kijken naar een financieel haalbaar technisch reglement. Dit als alternatief voor de budgetverslindende Super 2000 TC1-regelgeving die niet langer leefbaar bleek voor de privéteams die de klasse trouw bleven en waarvan enkele terzelfdertijd ook reeds van het TCR gingen proeven.
Nadat noch de betrokken constructeurs noch de privédeelnemers enige heil zagen in een Class One-opzet waarbij het WTCC op termijn met het DTM en het Japanse Super GT zou gaan samenwerken, bleef er enkel nog de TCR-piste over.
Het behouden van zowel het WTCC als de TCR International Series, waarbij beide concurrerende klassen gebruik zouden maken van het zelfde technische (TCR)-platform en dus eigenlijk in dezelfde teamvijver zouden vissen, bleek evenwel niet realistisch. De op til zijnde fusie tussen beide klassen die thans na ongetwijfeld harde onderhandelingen tot stand komt, leidt weliswaar tot het verlies van de WK-status en het bannen van fabrieksentries, maar zal het brede toerwagenplatform versterken gezien het groeiend TCR-concept in de toekomst ongetwijfeld in de Eurosport-programmatie zal worden opgenomen.
Foto's: Hans van Onsem
Tweet