van der Horst

WRC: Over en uit voor Neuville

Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Na de vierde proef in de Rally van Monza, de slotmanche van het WRC, weten we al wie zeker geen wereldkampioen wordt. Thierry Neuville raakte een betonblok en viel daarna stil na het doorwaden van een diepe plas water.
Nog altijd regen in Monza en een grotendeels nieuw traject dat vol water staat. De meeste volgden het voorbeeld van Esapekka Lappi en monteerden sneeuwbanden onder de wagen. 

De langste proef eiste al snel slachtoffers. Sébastien Ogier (Toyota) miste een remzone maar kwam goed weg. Erger verging het Thierry Neuville die op de schuine kanten van de parabool een betonblok raakte. De Belg kwam meteen in de problemen, maar zette door tot hij een diepe plas tegenkwam die de Hyundai een halt toeriep. De titeldroom van de Belg spat dus uiteen op een geel stukje gegoten steen. Een streep door de rekening ook voor Hyundai dat rekende op de Oostkantonner om merkenpunten te scoren. 

De proef lag een tijdlang stil om de i20 WRC van Neuville weg te slepen. Zowat alle protagonisten kregen een normtijd. 

In WRC2 en WRC3 ging de strijd wel door. Adrien Fourmaux zet door in WRC2 en heeft nu al een bonus van 24.5 seconden op Mads Ostberg. De Noor zal er niet meteen om malen, want hij staat nog altijd voor Pontus Tidemand, wat hem virtueel de titel oplevert, al zit de Zweed wel in de nek te hijgen van de Noor. 

Andreas Mikkelsen leidt nog altijd in WRC3, vanop de vierde stek algemeen (voorlopig, want de normtijden moeten nog verrekend worden). Hij leidt ruim voor twee Finnen: Emil Lindholm en Jari Huttunen die nog altijd op weg is naar de titel. Grégoire Munster komt in het ritme en liet een zesde tijd optekenen in WRC3 waarmee hij oprukt naar P8.

Foto: Hyundai Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op vrijdag 4 december 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Monza.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons