1000km Nürburgring: Wie gaat er met de titel lopen?
De Kessel Racing Ferrari 458 GT3 #44 van Cesar Ramos, Davide Rigon en Daniel Zampieri beschikt dus over de beste uitgangspositie, de drie heren voeren de puntentelling al aan sinds hun overwinning in Monza en moesten een quasi zekere podiumplek in de 24 uren van Spa nog afstaan na motorpech in het laatste uur. Hun Ferrari beschikt steeds over de nodige pure snelheid en dat zal op de Nürburgring niet anders zijn. De aanval is de beste verdediging zegt men wel eens en dus zal de concurrentie serieus uit zijn pijp moeten komen wil het dit intrinsiek zeer snelle trio nog van de titel houden.
Vorig jaar waren het nog Marc VDS Racing en Belgian Audi Club Team WRT die op het einde van het seizoen onderling er een bitse strijd van maakten. Ondanks een wisselend seizoen zonder echte uitschieters voor beide teams (op de overwinning van Marc VDS in Paul Ricard na), liggen de Belgische Audi en BMW teams ook nu weer op de loer voor het kampioenschap en zal de rivaliteit tussen de twee kampen ook nu weer ongetwijfeld oplaaien. “We leggen de lat zo hoog mogelijk en zorgen er voor dat niets aan het toeval wordt overgelaten, zo maken we het meeste kans op succes.” aldus Bas Leinders. “Vorig jaar werden we hier vierde en dit weekend gaan we resoluut voor de overwinning,” is het geluid van Christopher Mies uit het WRT-kamp. “Het is altijd knokken in de Blancpain Endurance Series, maar onze jongens zijn altijd zo sterk in de pitstops dat we er vertrouwen in hebben dat we ook nu weer het verschil zullen kunnen maken.” Bij WRT wil men natuurlijk voor de derde opeenvolgende keer het grote Blancpain horloge binnenhalen en ongeslagen blijven in dit succeskampioenschap.
HTP Motorsport was niet aanwezig tijdens de eerste twee wedstrijden en had in eerste instantie enkel de 24 uren van Spa en voorafgaand de race te Paul Ricard als voorbereiding op het programma staan. Dankzij de punten van de vijfde plaats in Frankrijk en de knappe zege in de Ardeense etmaalrace samen met Bernd Schneider en Maximilian Götz, ligt Maximilian Buhk momenteel alsnog tweede in de puntentelling, wat deels ook weer verwijst naar het onregelmatig seizoen van de concurrentie. De Mercedes #84 breit dus een vervolg aan het beperkte programma en het team dat tot voor kort in Meuspath (op een boogscheut van Nürburg) was gevestigd, beschikt met de SLS AMG GT3 over een beresterke wagen. In Mercedes fabrieksrijder en vijfvoudig DTM-kampioen Bernd Schneider heeft Buhk een zeer snelle teamgenoot, maar ook naamgenoot Maxi Götz moet zeker niet onderdoen voor zijn collega’s.
In Pro-Am mogen we ons opmaken voor een duel Nissan tegen Ferrari, met in beide kampen de aanwezigheid van een Belg. Nissan legt met Lucas Ordóñez (61p), Peter Pyzera (57) en Alex Buncombe (51) beslag op de eerste drie plaatsen in het kampioenschap, al hebben ze alle drie wel een verschillend puntenaantal achter hun naam staan aangezien doorheen het seizoen de rijdersbezettingen op de #32 en #35 onderling wisselden. Wolfgang Reip zal op de witte Nissan GT-R #35 opnieuw plaatsnemen naast Ordóñez en Pyzera, wat inhoudt dat Reip in geen enkel scenario de titel nog kan binnenhalen aangezien hij nooit meer punten kan binnenhalen dan zijn teamgenoten/actuele leiders in het kampioenschap. Hun grootste opponent zal de AF Corse Ferrari #50 van onze landgenoot Louis Machiels, de Nederlander Niek Hommerson en Fabio Babini (vervanger Andrea Bertolini) zijn. Machiels moet een achterstand van 11 punten weten te overbruggen wil hij ongeslagen blijven en voor de derde opeenvolgende keer de Pro-Am titel op zijn naam schrijven. De derde hond is mogelijks de TDS Racing BMW Z4 van Henry Hassid en Ludovic Badey, al liggen zij al 19 punten achterop.
Tussenstand Pro Cup - rijders
01. | Ramos / Rigon / Zampieri (Kessel Ferrari #44) | 50 |
02. | Maximilian Buhk (HTP Mercedes #84) | 48 |
02. | Stippler / Mies (WRT Audi #13) | 48 |
04. | Leinders / Martin / Buurman (MVDS BMW #3) | 47 |
05. | Lieb/ Lietz / Pilet (Manthey Porsche #150) - Afwezig | 39 |
06. | Schneider/ Götz (HTP Mercedes #84) | 38 |
07. | Edward Sandstrom (WRT Audi #13) | 31 |
08. | Luhr / Dumbreck / Kane (JRM Nissan #23) | 27 |
09. | Turner / Makowiecki / Mücke (AMR Aston Martin #97) - Afwezig | 25 |
10. | Caroll / Bell / Verdonck (Gulf McLaren #69) | 25 |
11. | Parente / Sims / Dusseldorp (Hexis McLaren #7) | 24 |
12. | Vanthoor / Ortelli / Rast (WRT Audi #1) | 24 |
13. | Parisy / Leclerc / Soucek (ART GP McLaren #11) | 22 |
14. | Palttala / Catsburg / Moser (MVDS BMW #4) | 22 |
15. | Primat / Jarvis / Haase (Phoenix Audi #6) | 22 |
Tussenstand Pro Cup - Teams
01. | Marc VDS Racing (BMW) | 66 |
02. | Belgian Audi Club Team WRT (Audi) | 58 |
03. | Kessel Racing (Ferrari) | 53 |
04. | HTP Motorsport (Mercedes) | 49 |
05. | Manthey Racing (Porsche) - Afwezig | 39 |
06. | Phoenix Racing (Audi) | 33 |
07. | JRM (Nissan) | 32 |
08. | Gulf Racing UK (McLaren) | 31 |
09. | Hexis Racing (McLaren) | 27 |
10. | Aston Martin Racing (Aston Martin) - Afwezig | 25 |
11. | ART Grand Prix (McLaren) | 24 |
12. | SMP Racing (Ferrari) | 15 |
13. | Vita4One (BMW) | 12 |
14. | Prospeed Competition (Porsche) | 10 |
Tussenstand Pro-Am Cup - Rijders
01. | Lucas Ordonez | 61 |
02. | Peter Pyzera | 57 |
03. | Alex Buncombe | 51 |
04. | Machiels / Hommerson / Bertolini | 50 |
05. | Hassid / Badey | 42 |
06. | Griffin / Cameron / Mortimer / Vilander | 34 |
07. | Wolfgang Reip | 32 |
08. | Hummel / Jans / Christodoulou | 31 |
09. | Salo / Ladygin / Shaitar / Mediani | 30 |
10. | Jann Mardenborough | 28 |
13. | Dermont / Vervisch | 25 |
Tussenstand Pro-Am Cup - Teams
1. | Nissan GT Academy Team (Nissan) | 80 |
2. | AF Corse (Ferrari) | 79 |
3. | Thiriet by TDS Racing (BMW) | 42 |
4. | Black Falcon (Mercedes) | 41 |
5. | SMP Racing (Ferrari) | 36 |
6. | Grasser Racing Team (Lamborghini) - Afwezig | 27 |
7. | Boutsen Ginion (McLaren) | 25 |
Puntenbarema 1000 kilometer van de Nürburgring
P1 | 33 punten |
P2 | 24 punten |
P3 | 19 punten |
P4 | 15 punten |
P5 | 12 punten |
P6 | 9 punten |
P7 | 6 punten |
P8 | 4 punten |
P9 | 2 punten |
P10 | 1 punt |
Foto's: Vincent Wouters & Martijn Wouters
Tweet