van der Horst

1000km Nürburgring: Wie gaat er met de titel lopen?

f743e98a5dfc241445c2b502388fbb3d6c29ff8b.jpg
Met de vijfde en laatste wedstrijd van de Blancpain Endurance Series op het programma komend weekend staat alles in het teken van de strijd voor de titel in zowel de Pro Cup als de Pro-Am Cup, in de Gentlemen Trophy ging het Blancpain horloge reeds naar SOFREV-ASP. De wedstrijd wordt voor de gelegenheid verreden over 1000 kilometer, al zal de tijdslimiet van 6 uren hoogstwaarschijnlijk beletten dat deze afstand daadwerkelijk gehaald wordt gelet op het feit dat de Le Mans Series (met LMP1) destijds nauwelijks dergelijk schema konden aanhouden. De verdubbeling van de standaard wedstrijdduur betekent ook een aangepast puntenbarema (zie infra) met 33 eenheden voor de winnaar, 24 voor de tweede, 19 voor P3, etc…
Monza: De race in beeld gebracht
Vanzelfsprekend zullen de meeste ogen gericht zijn op de titelstrijd in de Pro Cup waar dankzij de 33 te verdienen punten nog meer dan de helft van het veld matematisch in aanmerking komt voor de titel. Realistisch gezien lijkt het eerder te zullen uitdraaien op een vierstrijd tussen de Kessel Racing Ferrari #44 (Ramos/Rigon/Zampieri – 50p), HTP Mercedes #84 (Maximilian Buhk – 48p), WRT Audi #13 (Stippler/Mies – 48p) en de Marc VDS BMW #3 (Leinders/Martin/Buurman – 47p). Het verschil tussen bovenvermelde piloten bedraagt amper een luttele 3 punten en dus lijkt een ‘winner takes all’-scenario in de maak. Bovenstaande rijders kenden elk een onregelmatig seizoen, enkel het duo Mies/Stippler mocht twee keer het podium beklimmen als derde, maar won dan weer als enige geen enkele wedstrijd. Bij de teams noteren we hetzelfde verhaal met dezelfde vier namen die terugkeren, al zijn de onderlinge verschillen daar wel wat groter.
 
24H Spa: De kwalificaties in beeld gebracht
De Kessel Racing Ferrari 458 GT3 #44 van Cesar Ramos, Davide Rigon en Daniel Zampieri beschikt dus over de beste uitgangspositie, de drie heren voeren de puntentelling al aan sinds hun overwinning in Monza en moesten een quasi zekere podiumplek in de 24 uren van Spa nog afstaan na motorpech in het laatste uur. Hun Ferrari beschikt steeds over de nodige pure snelheid en dat zal op de Nürburgring niet anders zijn. De aanval is de beste verdediging zegt men wel eens en dus zal de concurrentie serieus uit zijn pijp moeten komen wil het dit intrinsiek zeer snelle trio nog van de titel houden.
 
24H Spa: De kwalificaties in beeld gebracht
Vorig jaar waren het nog Marc VDS Racing en Belgian Audi Club Team WRT die op het einde van het seizoen onderling er een bitse strijd van maakten. Ondanks een wisselend seizoen zonder echte uitschieters voor beide teams (op de overwinning van Marc VDS in Paul Ricard na), liggen de Belgische Audi en BMW teams ook nu weer op de loer voor het kampioenschap en zal de rivaliteit tussen de twee kampen ook nu weer ongetwijfeld oplaaien. “We leggen de lat zo hoog mogelijk en zorgen er voor dat niets aan het toeval wordt overgelaten, zo maken we het meeste kans op succes.” aldus Bas Leinders. “Vorig jaar werden we hier vierde en dit weekend gaan we resoluut voor de overwinning,” is het geluid van Christopher Mies uit het WRT-kamp. “Het is altijd knokken in de Blancpain Endurance Series, maar onze jongens zijn altijd zo sterk in de pitstops dat we er vertrouwen in hebben dat we ook nu weer het verschil zullen kunnen maken.” Bij WRT wil men natuurlijk voor de derde opeenvolgende keer het grote Blancpain horloge binnenhalen en ongeslagen blijven in dit succeskampioenschap.
 
24H Spa: Beelden uit de prequalifying
HTP Motorsport was niet aanwezig tijdens de eerste twee wedstrijden en had in eerste instantie enkel de 24 uren van Spa en voorafgaand de race te Paul Ricard als voorbereiding op het programma staan. Dankzij de punten van de vijfde plaats in Frankrijk en de knappe zege in de Ardeense etmaalrace samen met Bernd Schneider en Maximilian Götz, ligt Maximilian Buhk momenteel alsnog tweede in de puntentelling, wat deels ook weer verwijst naar het onregelmatig seizoen van de concurrentie. De Mercedes #84 breit dus een vervolg aan het beperkte programma en het team dat tot voor kort in Meuspath (op een boogscheut van Nürburg) was gevestigd, beschikt met de SLS AMG GT3 over een beresterke wagen. In Mercedes fabrieksrijder en vijfvoudig DTM-kampioen Bernd Schneider heeft Buhk een zeer snelle teamgenoot, maar ook naamgenoot Maxi Götz moet zeker niet onderdoen voor zijn collega’s.

Monza: De kwalificaties in beeld gebracht
In Pro-Am mogen we ons opmaken voor een duel Nissan tegen Ferrari, met in beide kampen de aanwezigheid van een Belg. Nissan legt met Lucas Ordóñez (61p), Peter Pyzera (57) en Alex Buncombe (51) beslag op de eerste drie plaatsen in het kampioenschap, al hebben ze alle drie wel een verschillend puntenaantal achter hun naam staan aangezien doorheen het seizoen de rijdersbezettingen op de #32 en #35 onderling wisselden. Wolfgang Reip zal op de witte Nissan GT-R  #35 opnieuw plaatsnemen naast Ordóñez en Pyzera, wat inhoudt dat Reip in geen enkel scenario de titel nog kan binnenhalen aangezien hij nooit meer punten kan binnenhalen dan zijn teamgenoten/actuele leiders in het kampioenschap. Hun grootste opponent zal de AF Corse Ferrari #50 van onze landgenoot Louis Machiels, de Nederlander Niek Hommerson en Fabio Babini (vervanger Andrea Bertolini) zijn. Machiels moet een achterstand van 11 punten weten te overbruggen wil hij ongeslagen blijven en voor de derde opeenvolgende keer de Pro-Am titel op zijn naam schrijven. De derde hond is mogelijks de TDS Racing BMW Z4 van Henry Hassid en Ludovic Badey, al liggen zij al 19 punten achterop.

Tussenstand Pro Cup - rijders

01.Ramos / Rigon / Zampieri  (Kessel Ferrari #44)50
02.Maximilian Buhk  (HTP Mercedes #84)48
02.Stippler / Mies  (WRT Audi #13)48
04.Leinders / Martin / Buurman  (MVDS BMW #3)47
05.Lieb/ Lietz / Pilet  (Manthey Porsche #150) - Afwezig39
06.Schneider/ Götz  (HTP Mercedes #84)38
07.Edward Sandstrom  (WRT Audi #13)31
08.Luhr / Dumbreck / Kane  (JRM Nissan #23)27
09.Turner / Makowiecki / Mücke  (AMR Aston Martin #97) - Afwezig25
10.Caroll / Bell / Verdonck  (Gulf McLaren #69)25
11.Parente / Sims / Dusseldorp  (Hexis McLaren #7)24
12.Vanthoor / Ortelli / Rast  (WRT Audi #1)24
13.Parisy / Leclerc / Soucek  (ART GP McLaren #11)22
14.Palttala / Catsburg / Moser  (MVDS BMW #4)22
15.Primat / Jarvis / Haase  (Phoenix Audi #6)22

Tussenstand Pro Cup - Teams

01.Marc VDS Racing (BMW)66
02.Belgian Audi Club Team WRT (Audi)58
03.Kessel Racing (Ferrari)53
04.HTP Motorsport (Mercedes)49
05.Manthey Racing (Porsche) - Afwezig39
06.Phoenix Racing (Audi)33
07.JRM (Nissan)32
08.Gulf Racing UK (McLaren)31
09.Hexis Racing (McLaren)27
10.Aston Martin Racing (Aston Martin) - Afwezig25
11.ART Grand Prix (McLaren)24
12.SMP Racing (Ferrari)15
13.Vita4One (BMW)12
14.Prospeed Competition (Porsche)10

Tussenstand Pro-Am Cup - Rijders

01.Lucas Ordonez61
02.Peter Pyzera57
03.Alex Buncombe51
04.Machiels / Hommerson / Bertolini50
05.Hassid / Badey42
06.Griffin / Cameron / Mortimer / Vilander34
07.Wolfgang Reip32
08.Hummel / Jans / Christodoulou31
09.Salo / Ladygin / Shaitar / Mediani30
10.Jann Mardenborough28
13.Dermont / Vervisch25

Tussenstand Pro-Am Cup - Teams

1.Nissan GT Academy Team (Nissan)80
2.AF Corse (Ferrari)79
3.Thiriet by TDS Racing (BMW)42
4.Black Falcon (Mercedes)41
5.SMP Racing (Ferrari)36
6.Grasser Racing Team (Lamborghini) - Afwezig27
7.Boutsen Ginion (McLaren)25

Puntenbarema 1000 kilometer van de Nürburgring

P133 punten
P224 punten
P319 punten
P415 punten
P512 punten
P69   punten
P76   punten
P84   punten
P92   punten
P101   punt

Foto's: Vincent Wouters & Martijn Wouters



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons