van der Horst

24H Le Mans: 24H Le Mans: Wat te verwachten van onze landgenoten in LMGT3

The Bend Team WRT - BMW M4 GT3 Evo
The Bend Team WRT - BMW M4 GT3 Evo
Terwijl de Hypercars vermoedelijk met de meeste aandacht zullen gaan lopen tijdens de 93ste editie van de 24 Heures du Mans, mogen we natuurlijk niet vergeten dat ook de LMP2- en LMGT3-klasse dit weekend meerijden. Terwijl de kaarten in de topklasse al grotendeels geschud zijn, ligt dat toch wat anders in de overige twee klassen. Wat we zeker niet mogen vergeten, is dat er drie landgenoten en een Belgisch team van de partij zijn. Daarom nemen we hen even onder de loep en bekijken we wat we dit weekend mogen verwachten.
Team WRT vol voor de overwinning
Team WRT - BMW M4 GT3 Evo
Team WRT - BMW M4 GT3 Evo
Als er één zekerheid is in de autosport, dan is het wel dat Team WRT altijd kans maakt op de zege als het Belgische team deelneemt. Dat bewezen ze alvast met de #46 van Ahmad Al Harthy, Valentino Rossi en Kelvin van der Linde. De Omani zette de snelste tijd neer en plaatste zich zo voor de Hyperpole, nadat ze eerder al in Imola een knappe tweede plaats hadden behaald. De andere wagen – The Bend Team WRT, met Yasser Shahin, Timur Boguslavskiy en Augusto Farfus – viel echter uit de boot.

Betekent dat veel? Absoluut niet. De resultaten zijn dit seizoen erg wisselvallig, dus ook zij maken een serieuze kans om zondag met de overwinning aan de haal te gaan. En geef toe, wie wil nu niet een zekere Rossi op het hoogste schavot zien staan?
Tom Van Rompuy kan hoog eindigen
Tom Van Rompuy
Tom Van Rompuy
Gisteren kon u al in het interview met Tom Van Rompuy lezen dat onze landgenoot met veel vertrouwen is afgezakt naar Le Mans. Dat blijkt voorlopig ook uit zijn kwalificatie voor de Hyperpole. Dat in tegenstelling tot Ben Keating – allesbehalve een trage rijder – die voorlopig meer worstelt met de wagen. Het seizoen van de Antwerpenaar is tot dusver grillig verlopen: een opgave in Qatar, zesde in Imola en veertiende in Spa-Francorchamps. Hoewel de Corvette duidelijk verbeterd is tegenover een jaar geleden, blijven er nog steeds specifieke pijnpunten waar TF Sport helaas over struikelt.

In ieder geval kan Van Rompuy deels rekenen op zijn partner bij Skylimit Events, Andy Jaenen. De Limburger is opnieuw van de partij als spotter voor Keating. Twee wagens spotten is onmogelijk, maar Jaenen kan zeker waardevolle raad geven die het verschil maakt. Uiteindelijk heeft hij al vaker een hand gehad in overwinningen van de Amerikaan.
Maxime Martin staat voor een zware taak
Iron Lynx - Mercedes-AMG GT3 Evo
Iron Lynx - Mercedes-AMG GT3 Evo
Wie dit seizoen nog geen minuut van het FIA WEC gezien heeft, zou het misschien niet geloven, maar Mercedes is voorlopig een van de zwakkere merken in de LMGT3-klasse. Sinds de toetreding tot het wereldkampioenschap is het vooral achter de feiten aanlopen. Enerzijds is er de aanpassing aan de koppelsensoren, anderzijds hebben ze op geen enkel moment hun gebruikelijke snelheid kunnen tonen.

Daarom wordt er gerekend op ervaren rijders als Maxime Martin om toch nog een wonder uit de hoed te toveren. Ze begonnen nochtans met een goed gevoel aan het weekend door zich voor het eerst dit seizoen te plaatsen voor de Hyperpole. Maar kunnen ze dat 24 uur lang volhouden? Dat wordt een interessante vraag die hopelijk positief beantwoord wordt tijdens de race.
Sarah Bovy moet zware schoenen vullen
Het zal je maar overkomen: onderweg zijn naar je familie om vaderdag te vieren en dan plots horen dat je naar Le Mans moet afzakken als invaller. Dat is in een notendop wat Sarah Bovy afgelopen zondag overkwam. Het is het voordeel van de langetermijnvisie van Deborah Mayer en het Iron Dames-project, dat de voorbije jaren stevig uitgebouwd werd, dit jaar zelfs met nieuwe namen als Laura Van den Hengel en Alexandra Vateva.

Sarah Bovy en Michelle Gatting
Sarah Bovy en Michelle Gatting
Voor Bovy wordt het echter geen gemakkelijke opdracht. Ze kent het circuit, haar teamgenoten, en is het hele seizoen al als adviseur mee geweest om Célia Martin bij te staan. Maar dit weekend zal zij een van de vaandeldragers van het team moeten zijn. Met het wegvallen van Michelle Gatting zal Bovy het tempo moeten bepalen – en dat is geen sinecure. Op papier is ze sneller dan Rahel Frey, maar het is wel de eerste keer dat ze het zonder 'Michi' moet waarmaken.

Het wordt dus geen eenvoudige klus, maar als de geschiedenis ons iets geleerd heeft, is het dat invallers vaak net dat tikkeltje extra brengen. Aan onze landgenote om haar kwaliteiten als kersverse zilveren pilote te bewijzen.

Foto's: Gert Starckx



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in 24 Heures du Mans op donderdag 12 juni 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • St. Paul Raceteam

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons