van der Horst

24H Le Mans: ACO schroeft LMP2 wereldwijd terug in 2021

De strijd in de LMP2-klasse - Le Mans 2020
De strijd in de LMP2-klasse - Le Mans 2020
De ACO heeft bekendgemaakt dat de Gibson-motoren die gebruikt worden in de LMP2-klasse volgend jaar 40 pk minder zullen leveren, 560 in plaats van 600 pk. De oorzaak is te vinden in de introductie van de Hypercars, aangezien de ACO erop toeziet dat het snelheidsverschil tussen beide klassen behouden blijft. De wijziging is zowel in het FIA WEC, de European Le Mans Series, het IMSA Weathertech Sportscar Championship als de Asian Le Mans Series van kracht.
  • Skylimit Events
Hoe de reductie in vermogen zal worden geïmplementeerd, is nog niet geweten. Ook over de impact op de rondetijden hield de ACO de lippen stijf, maar naar alle waarschijnlijkheid zal het gaan om een vijftal seconden (op Le Mans). Opvallend, in de aankondiging meldt de ACO wel "samen met de FIA te werken aan een LMP2-strategie voor 2023 en later". De LMDh-bolides - gebaseerd op LMP2-chassis - moeten in 2022 debuteren, een jaar eerder dus dan de tijdslijn die de ACO aangeeft - al kan de coronacrisis uiteraard wel leiden tot uitstel van de Le Mans Daytona hybrid-reglementering.

Voor de volledigheid: de LMDh-wagens zullen geen Gibson-motor moeten gebruiken, maar kunnen een krachtbron van een fabrikant naar keuze inbouwen in combinatie met een standaard hybridesysteem. Die combinatie zal circa 700 pk moeten leveren en de ACO en IMSA kwamen eerder dit jaar overeen dat de LMDh- en Hypercar-wagens qua performantie gelijk zullen moeten zijn.

Foto: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in 24 Heures du Mans op vrijdag 6 november 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons