Eerste details LMDh-klasse bekendgemaakt
Die LMDh-wagen (waarbij LMDh staat voor Le Mans Daytona hybrid) zal dus gebaseerd zijn op een LMP2, maar wel over een eigen krachtbron en bodywerk beschikken, het principe van de DPi dus. De motor levert 500 kW (ongeveer 670 pk) op de achteras, verkregen uit de combinatie van een verbrandingsmotor en een hybridesysteem. Het bodywerk daarentegen zal voor elke wagen van één constructeur identiek zijn en bovendien wordt er een BoP-systeem uitgedokterd om de prestaties van de LMDh-bolides (minimaal 1030 kg) op hetzelfde niveau te krijgen van de hypercars (circa 750 pk/1100 kg).
Vanaf 2022 moeten we de LMDh-machinerie aan het werk zien, dat blijft thans nog steeds het plan. ACO en IMSA melden echter dat de tijdslijn herbekeken zal worden met de verschillende geïnteresseerde constructeurs en chassisbouwers in functie van de coronapandemie. Een mogelijk uitstel wordt dus absoluut niet uitgesloten. Ten laatste bij de 24 Uur van Le Mans in september dit jaar moeten de definitieve technische reglementen beschikbaar zijn.
In voorzichtige woorden wordt ook uitgedrukt dat LMDh-wagens welkom kunnen zijn in het WEC (en Le Mans) en omgekeerd Hypercars (LMH) kunnen deelnemen aan IMSA-evenementen. Voorbehoud blijft bij het egaliseren van de beide concepten en het is duidelijk dat er nog wat watertjes te doorzwemmen zijn op dat vlak. De intenties zijn er en dat telt. Het is nu afwachten hoeveel interesse er nog zal zijn voor Hypercars en LMDh, aangezien McLaren aangaf geen interesse te hebben en Aston Martin het Valkyrie-programma stopgezet heeft.
Foto: Peugeot Sport
Tweet